مسعود عباسی : یکی از ایراداتی که کارشناسان و منتقدان حقوقی به عملکرد ارکان قضایی فدراسیون فوتبال وارد می‌دانند رویه درآمدزایی این کمیته ها در جریان برخورد با متخلفان است.

جریمه ۳۳۶ میلیون تومانی تیم های لیگ برتری

برابر آمارهای مالی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در سیزده هفته لیگ پانزدهم مبلغی نزدیک به 800 میلیون تومان درآمدزایی کرده است که اگر با همین رویه موضوع جریمه متخلفان ادامه داشته باشد بدون تردید مجموع جریمه های مالی تیم های لیگ برتری در پایان فصل جاری از مرز 3 میلیارد تومان عبور خواهد کرد. به عبارتی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به صورت میانگین هر هفته مبلغی حدود 6 میلیون و 100 هزار تومان برای مدیریت فدراسیون فوتبال درآمد داشته است. در این که کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و کمیته استیناف بر اساس مفاد اساسنامه فدراسیون فوتبال قدرت برخورد با هرگونه تخلف و قانون شکنی را دارند این پرسش به وجود می آید که آیا این روند تاثیر قابل توجهی در کاهش تخلفات داشته است یا اینکه صرفا در جهت درآمدزایی مدیریت فوتبال پروسه اعمال جریمه های نقدی به اجرا در آمده است؟

ماجرای نقش ارکان قضایی فدراسیون فوتبال به ویژه کمیته انضباطی در جریان درآمدزایی اتفاق جدیدی نبوده اما نکته قابل توجه اینجاست که مسوولان کمیته انضباطی به هیچ وجه زیر بار این مساله نمی روند و در واکنش به انتقادهای کارشناسان اعلام می‌کنند که صرفا آئین نامه انضباطی را به اجرا در می آورند و در این باره قانون به آنها اختیار عمل داده است. اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی نیز در این ارتباط می گوید:« مادامی که تخلفی روی ندهد کمیته انضباطی قادر به جریمه نبوده و نیست اما وقتی تخلف صورت می گیرد قانون گذار تاکید کرده باید فرد خاطی جریمه شود به همین دلیل نمی توان ادعا کرد که ما با برنامه ریزی این کار را انجام داده ایم . ما در قبال بروز تخلف رای صادر کردیم پس نقدی به کار ما وارد نیست.»

با این حال منتقدان با آنالیز جریمه های اعمال شده در احکام صادره کمیته انضباطی معتقدند این کمیته در کنار موضوع برخورد با متخلفان نیم نگاهی به مقوله درآمدزایی نیز داشته است به عنوان مثال تارنمای برنامه تلویزیونی 90 در این ارتباط نوشته است:« جریمه نقدی متخلفان مسابقات در آیین‌نامه انضباطی تمام فدراسیون‌ها در سرتاسر جهان تعریف شده است و این اقدام به هیچ عنوان خارج از عرف و قوانین بین‌المللی نیست اما دو نکته قابل تامل است؛ عدم رعایت تعادل و محل دریافت میزان مبالغ جریمه. به‌طور مثال، یک باشگاه به خاطر ٣دقیقه تأخیر در ورود به زمین ٩٠‌هزارتومان جریمه شده است و باشگاه دیگری به خاطر همین تخلف ٣٠٠‌هزارتومان. یا در ماجرای درگیری فیزیکی دو بازیکن در زمین مسابقه یکی ١٠‌میلیون و دیگری ٣‌میلیون تومان جریمه شده‌اند.»

 

رکوردداران جریمه نقدی لیگ پانزدهم!

در بین تیم‌های لیگ‌برتری، ١٢ باشگاه به دلیل انجام تخلفاتی از قبیل فحاشی و رفتار خارج از اخلاق  هواداران، تأخیر از شروع مسابقه، حمله دسته‌جمعی به داور و... با جریمه نقدی تنبیه شدند که این جریمه‌ها به غیر از محرومیت‌ها درنظر گرفته شده است. در این بین تراکتورسازی تبریز با جریمه ١١٠‌میلیون تومانی رکورددار است. همچنین پرسپولیس ٥٤ میلیون، فولاد ٣٣میلیون، ملوان ٣٣میلیون، سپاهان ٣٠میلیون، استقلال تهران ٢٤میلیون، صبای ‌قم ١٨میلیون، ذوب‌آهن ١٠میلیون، استقلال خوزستان ١٠میلیون، سیاه‌جامگان ٨میلیون، پدیده ٥‌میلیون تومان و سایپا یک‌میلیون تومان مشمول جریمه ‌نقدی شدند. این یعنی باشگاه‌های لیگ‌برتری به‌طورکلی ٣٣٦‌میلیون تومان تا پایان هفته دوازدهم (تخلفات هفته سیزدهم لیگ بررسی نشده) باید به کمیته انضباطی بپردازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.