قدس آنلاین - یزد : رئیس کل دادگستری استان یزد گفت : نظر به اهمیت مباحث زیست محیطی ، باید مقوله پیشگیری بر مسئله برخورد اولویت داشته باشد.

در مباحث زیست محیطی ، پیشگیری در اولویت قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین از یزد،محمدرضا حبیبی، در نشست رئیس سازمان محیط زیست با مسئولان قضایی و قضات استان یزد با بیان اینکه دستگاه قضایی استان با جدیت در زمینه پرونده های تخلف محیط زیست پای کار است اظهار داشت: بحث برخورد با متعرضین و متجاوزین به عرصه های طبیعی از سوی دستگاه قضایی ، جدی ، قاطع و بدون اغماض است اما از آنجا که روند رسیدگی به پرونده های قضایی طولانی و وقت گیر است باید با پیش بینی و شناسایی مسائل و مشکلات محیط زیست برای جلوگیری از موارد آسیب زا برنامه های پیشگیرانه را مد نظر قرار داد.

وی با بیان ضرورت پیگیری های دستگاه های متولی در پرونده های قضایی افزود : وقتی یک پرونده با اهمیت در موضوعات مختلف از جمله مباحث محیط زیست وارد سیستم قضائی استان می‌شود، دستگاه متولی باید با سماجت و جدیت نسبت به پیگیری پرونده اقدام کند.

این مقام قضایی تصریح کرد :  در محاکم استان یزد، شعب ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی راه‌اندازی شده و این امر به جهت اشراف مقام قضایی به مسائل زیست محیطی و همچنین تسریع در رسیدگی به لحاظ اهمیت موضوع صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پاسخ استعلام های ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی به صورت جامع و کامل نیست، تصریح کرد: ارائه یک جواب کلی به مرجع درخواست کننده استعلام مبنی بر موافقت و جلوگیری از ادامه کار پس از انجام سرمایه گذاری آن واحد هم زمانبر است و هم جلوگیری از ادامه کار با توجه به هزینه های انجام شده مشکل خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان یزد ادامه داد : از همان ابتدای وصول استعلام ، مراجع بررسی کننده باید ابعاد مختلف پروژه را بررسی و نظر موافق و یا مخالف را به صورت قطعی اعلام نمایند.

وی استفاده از ظرفیت های قانونی ادارات در برخورد با تعدی و تجاوز به اموال عمومی و بیت المال را خواستار شد و بیان داشت : در صورت مشاهده مخاطره جدی زیست محیطی قانونگذار به متولیان امر اجازه ارائه اخطار مستقیم و حتی تعطیلی موقت را بدون حکم قضایی داده است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

حبیبی با تأکید بر این نکته که در مواردی که قانون اجازه داده است نباید منتظر حکم قضایی شد اظهار داشت :  اگر در جایی مشکلی حادی مشاهده شد و قرار باشد منتظر حکم قضایی با وجود یک روند طولانی زمانبر باشیم فرصت اقدام به موقع از دست خواهد رفت .

وی با اشاره به نقش محیط زیست در سلامت جسم و روان انسان گفت : تحقق فلسفه خلقت که همان رشد و بالندگی و تعالی انسانی است نیازمند تأمین محیطی سالم است و موضوع صیانت از محیط زیست موضوعی است که از دیرباز مورد توجه عقلا و دلسوزان بشر بوده است.

رئیس کل دادگستری استان عزم همگانی و حساسیت و اهتمام همه آحاد جامعه را در موضوع محیط زیست خواستار شد و ابراز داشت : اگر بخواهیم در این مقوله مهم توفیقی حاصل شود باید این حساسیت و اهمیت محیط زیست در همه مردم ایجاد گردد.   

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.