قدس آنلاین: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۸۵ درصد رقبات خراسان رضوی دارای سند اجاره به‌روز هستند.

۸۵ درصد رقبات خراسان رضوی دارای سند اجاره به‌روز هستند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در منزل موقوفه وقف ایثار و شهادت برگزار شد، اظهار داشت: منزل علیرضا دلبریان که میزبان این نشست خبری است نخستین وقف در حوزه ایثار و شهادت در خراسان رضوی بوده که در زمان قبل از اجرای این طرح به ثبت رسیده است و تاکنون این رزمنده دفاع مقدس 3 وقف در حوزه ایثار و شهادت را به ثبت رسانده است.

وی افزود: ویژه برنامه‌های هفته وقف از 18 تا 24 آذر ماه برگزار می‌شود و روز اول با عنوان «وقف، همدلی و همزبانی»، روز دوم با عنوان «وقف قرآن، سنت نبوی، سیره ائمه اطهار(ع)»، روز سوم با عنوان «وقف نهاد ممتاز دینی، اجرای امینانه نیات واقفان»، روز چهارم با عنوان «وقف تجلی مودت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با تکریم بقاع متبرکه و امامزادگان»، روز پنجم با عنوان «وقف، علم و فناوری و نقش حوزه و دانشگاه»، روز ششم با عنوان «وقف بانوان و مشارکت‌های مردمی» و روز هفتم با عنوان «وقف، بهره‌وری موقوفات و اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در سال گذشته با همکاری ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های استان 85 درصد رقبات خراسان رضوی دارای سند اجاره به‌روز شدند، خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی 15 هزار موقوفه، 5 هزار مسجد و حسینیه و 240 بقعه متبرکه و امامزاده به ثبت رسیده است.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: از همگان درخواست داریم که نسبت به سند به‌روز اقدام کنند و اگر کسی هم محدودیتی دارد طبق چهارچوب شرعی مورد حمایت قرار می‌گیرد تا مسیر حرکتی‌اش آسان‌تر باشد.

وی تأکید کرد: در سال جاری 174 موقوفه جدید در خراسان رضوی به ثبت رسیده که بالاترین آمار متعلق به مشهد با 41 موقوفه جدید، جغتای با 41 موقوفه جدید و نیشابور با 20 موقوفه جدید بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره موضوعات و نیات وقف شده واقفان گفت: موقوفات به ثبت رسیده شامل 47 موقوفه در نیات مذهبی، 15 موقوفه در نیات خیریه، 2 موقوفه در نیات عتبات عالیات، 6 موقوفه با نیات ساخت و تجهیز مدارس علمیه، 68 موقوفه مرتبط با امور مساجد، 8 موقوفه مرتبط با بقاع متبرکه و امامزادگان و 15 موقوفه مرتبط با نیات قرآنی بوده است؛ همچنین 12 پروژه عمرانی خراسان رضوی هم در ایام هفته وقف به بهره‌برداری می‌رسد.

گنابادی‌نژاد گفت: 40 نشست تخصصی در جهت ترویج فرهنگ وقف برگزار می‌شود و واقف شدن نیازمند داشتن یک سرمایه بالا نیست و حتی با اهدای یک جلد کتاب هم می‌توانیم واقف شویم.

وی افزود: یکی از شعارهای سازمان اوقاف و امور خیریه این است که همه واقف باشیم و در همین راستا 43 ایستگاه با همین موصوع در خراسان رضوی دایر می‌شود که پاسخگوی سوالات شرعی مردم هستند و در همین رابطه 43 روحانی آمادگی خود را جهت همکاری با این مجموعه اعلام کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه همایش یاوران وقف در 24 آذر ماه در مشهد برگزار می‌شود، بیان کرد: این همایش با هدف تجلیل و تقدیر از یاوران وقف در تمامی استان‌ها و شهرستان‌هایی که یاوران وقف را دارند برگزار می‌شود و تجربه نشان داده که برگزاری چنین برنامه‌ای سایر علاقمندان به این حوزه هم توفیق واقف شدن را داشته‌اند.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: تأسیس دفاتر راهنمایی و مشاوره وقف در دستور کار این مجموعه قرار گرفته و تاکنون 6 دفتر راه‌اندازی شده و امیدواریم که شاهد خدمات بهتر و مطلوب‌تری در ایام هفته وقف باشیم.

وی تأکید کرد: از اقدامات صورت گرفته برای ایام هفته وقف می‌توان به چاپ و توزیع 10 هزار بروشور همه واقف باشیم، چاپ و توزیع 100 بنر، هماهنگی با ائمه جماعات و جمعه، ارسال پیامک مرتبط با حوزه وقف، برگزاری همایش تجلیل و بررسی ابعاد موقوفه گوهرشاد در مشهد و هرات، برگزاری مسابقه ملی و فرهنگی بودن یا نبودن در سراسر کشور، دیدار با علما و اساتید حوزه علمیه، برگزاری ویژه برنامه زیارت از راه دور رسول اکرم(ص) در بقاع متبرکه و امامزادگان، غبارروبی 100 بقعه متبرکه همزمان با آغاز ماه ربیع الاول، برگزاری ویژه برنامه قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی (ویژه زائران پیاده امام رضا(ع)) اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در ایام دهه آخر صفر 90 پایگاه در جاده‌های منتهی به مشهد فعال هستند، گفت: در این پایگاه‌ها که 30 پایگاه آن در خراسان رضوی قرار دارد 90 روحانی به صورت داوطلبانه آماده با همکاری با ایستگاه‌های استقبال و پذیرایی از زائران پیاده امام رضا(ع) هستند، همچنین 300 حسینیه و زائرسرا برای پذیرایی از زائران پیاده امام رضا(ع) پیش‌بینی شده است.

*ویژه برنامه‌های سوگواری آخر ماه صفر در 254 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی-اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار داشت: به مناسبت ایام سوگواری آخر ماه صفر ویژه برنامه‌های عزاداری و برپایی نشست‌های حلقه‌های معرفت در سه روز پایانی ماه صفر در تمامی بقاع متبرکه و امامزادگان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه‌ها در 254 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می‌شود که از این تعداد 100 بقعه برگزار کننده برنامه‌هایی ویژه و خاص در این ایام هستند و هربقعه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داشته و برابر توانی که دارد برنامه‌هایش را برگزار می‌کند و هیچگونه محدودیتی در نوع برگزاری برنامه‌ها در نظر نگرفته‌ایم.

معاون فرهنگی-اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از یان برنامه‌ها با حضور سخنرانان شاخص کشوری برگزار می‌شود، گفت: از شاخص‌ترین برنامه‌های این ایام می‌توان به سخنرانی آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در بقعه متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر(ع) اشاره کرد که این برنامه در روز 28 صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همزمان با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار می‌شود.

ایزدی تصریح کرد: در روز شهادت امام رضا(ع) اجتماع عظیم عزادارن رضوی از ساعت 8 صبح در میدان بسیج برگزار می‌شود و در ابتدای این مراسم برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و سخنرانی‌های مذهبی تدارک دیده شده و سپس عزداران به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند.

وی تأکید کرد: برای سخنرانی این مراسم باشکوه از یکی از سخنرانان شاخص کشوری دعوت به آمده که اطلاعات تکمیلی در باره سخنران این مراسم متعاقباً اعلام خواهد شد.

*رسانه‌ها تاریخ دفاع مقدس را بیان کنند

علیرضا دلبریان رزمنده 8 سال دفاع مقدس، اظهار داشت: این سنگری که به نام شهدا بنا شده در همان هدفی که زیستیم خلق شده است و باید همگان به سمت ترویج فرهنگ جبهه و دینداری حرکت کنیم.

وی افزود: شهدا پله‌هایی هستند که ما را به خدا و ائمه اطهار(ع) می‌رسانند و هرچه‌قدر هم که کار کنیم چیزی در مقابل جانفشانی‌ها و از خودگذشتی‌های شهدا به حساب نمی‌آید.

رزمنده 8 سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه من برحسب وظیفه‌ای که در راه دفاع از حق داشتم در جبهه حاضر شدم، گفت: برد و تأثیرپذیری این نوع سنگرها که نام و یاد شهدا را زنده نگه می‌دارد تا آمریکا هم رفته است و این نوع سنگرها تأثیرپذیری خود را در همه‌جا نشان داده‌اند، اما متأسفانه در برخی از فیلم‌های سینایی و مجموعه‌های تلویزیونی‌ای که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شوند تصاویری نشان داده می‌شوند که خلاف واقع است.

دلبریان تصریح کرد: هرکاری کردیم در راه رضای خدا بوده و این ملک 200 متری را که ارث و میراث پدرم بوده وقف شهدا کردم و این مجموعه فرهنگی را با نیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت راه‌اندازی کردم و معتقدم که باید حداقل سهم شهدا را در حوزه مرتبط با خودشان هزینه کنیم.

وی تأکید کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهم که با قلم شیوا و زیبای خود دینی که نسبت به شهدا دارند را ادا کنند و به خوبی تاریخ دفاع مقدس را بیان کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.