قدس آنلاین: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در بسیاری از ادیان الهی از سنت وقف برای اشاعه، ترویج و ماندگاری فرهنگ و دین استفاده می‌کنند و این امر که باعث برکات زیادی است، باید در جامعه اسلامی ما نیز نهادینه شود.

فرهنگ وقف باید در جامعه نهادینه شود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، حجت‌الاسلام رضا صادقی در همایش یاوران وقف که در محل کانون شهید مطهری نطنز برگزار شد، اظهار داشت: هفته وقف به‌صورت سراسر در کشور از 18 آذرماه آغاز می‌شود و برنامه‌های متنوع و جذابی در راستای گرامیداشت این هفته در سطح مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی به اهمیت فرهنگ وقف در دین اسلام و جامعه اشاره و بر لزوم احیا و نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه تأکید کرد و افزود: در بسیاری از ادیان الهی از سنت وقف برای اشاعه، ترویج و ماندگاری فرهنگ و دین استفاده می‌کنند و این امر که باعث برکات زیادی است باید در جامعه اسلامی ما نیز نهادینه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: وقف یک اقدام پسندیده‌ای است که شرع مقدس اسلام آن را تایید کرده و یکی از شقوق باقیات‌الصالحات است به طوری که فردی بخشی از دارایی مادی یا معنوی خود را برای یک کار خیر سرمایه‌گذاری می‌کند و این موضوع تا ابد پایدار خواهد بود.

وی بیان کرد: در استان اصفهان حدود 736 امامزاده (ع) و بقعه متبرکه در سامانه بانک اطلاعات موقوفات به ثبت رسیده که تنها 300 مورد آن دایر و فعال است و باقی آنها که حدود 400 امامزاده و بقعه متبرکه است، نیازمند توسعه و حمایت خیران و واقفان عزیز است.

صادقی در ادامه گفت: امسال به مناسبت اربعین حسینی اداره کل وقف و امور خیریه استان اصفهان موکبی را در مهران و در مسیر رفت‌وبرگشت زائران برپا کرد و خدمات متنوعی از جمله بیش از 12 هزار وعده غذایی روزانه زائران کربلا را بر عهده گرفت.

وی تأکید کرد: البته مفهوم وقف بسیار گسترده است و همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود و خوشبختانه در شهر طرق رود یکی از واقفان اقدام به وقف برای کمک به مبتلایان اعتیاد کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز  در ادامه این مراسم رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نطنز گفت: شهرستان نطنز هم‌اکنون جزء پنج شهرستان برتر استان اصفهان در زمینه وقف محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام مرتضی اکبری اظهارکرد: مردم خیر و نیک‌اندیش شهرستان نطنز از دیرباز در مباحث وقف خوش درخشیده و هم‌اکنون این شهرستان جزء پنج شهرستان برتر استان در زمینه وقف محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: وقف یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده که پس از انقلاب اسلامی با فتوای امام(ره) جلوی خریدوفروش موقوفات گرفته شد که این امر یکی از بزرگ‌ترین خدمات انقلاب و مقام معظم رهبری به موقوفات است.

تصریح کرد: شهرستان نطنز هم‌اکنون دارای 491 موقوفه بوده و در 6 ماه اول سال جاری نیز 4 وقف جدید که شامل زمین مسکونی، آب کشاورزی و دو قطعه زمین مزروعی است به ثبت رسیده است.

وی در ادامه گفت: قدیمی‌ترین وقف در نطنز مربوط به سال 857 هجری قمری بوده و که توسط سید حسن واقف وقف‌ شده است که سند وقف آن نیز موجود است.

اکبری خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین موقوفه شهرستان نیز به نام موقوفه سید حسن واقف است و موقوفاتی که توسط سید حسن واقف وقف ‌شده‌اند شامل وقف 6 دانگ روستای اسپیدان، پنج دانگ و نیم روستای میلاجرد، 300 هکتار مزرعه قلعه گوشه، 80 سرجه آب سرابان است.

وی بیان کرد: دو روستای «ریگان» و «اسپیدان» شهرستان نطنز هم جزء موقوفات هستند که یکی در شرف ثبت و دیگری در شرف گرفتن سند مالکیت است.

شایان ذکر است، در این مراسم علاوه بر سخنرانی مدیرکل اوقاف و امور خیریه، یکی از شاعران انجمن شعر و ادب یادمان نطنز به شعرخوانی پرداخته و همچنین توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز تئاتر زیبا و تأثیرگذار «دستان کوچک، میراثی بزرگ» را به نمایش درآوردند که مورد توجه حاضرین و همچنین تقدیر مدیرکل اوقاف استان قرار گرفت؛ همچنین از 4 تن از کارشناسان خبره وقف، مستأجر نمونه و متولی نمونه در امور وقف شهرستان نطنز تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.