گروه سیاسی / طیبه مروت - شیخ ابراهیم زکزاکی را در اختتامیه جشنواره امام‌رضا(ع) و در قامت یک فعال فرهنگی که قدم‌های مؤثری برای تبلیغ فرهنگ شیعی برداشته است، شناختم.

نسخه مسلمان کُشی برای غرب آفریقا

 آن روزها او نشان خادم فرهنگ رضوی را از آن خود کرد، در حالی که برای دریافت این نشان فرهنگی، مهر پدر سه شهید را راه احیای فرهنگ اسلامی بر پرونده اش حک کرده بود.

امروز با اعلام خبر کشتار شیعیان نیجریه و در محل سکونت شیخ، کلیپی را به خاطر آوردم که فعالیت‌های گسترده شیعیان این خطه از قاره سیاه را به رهبری این روحانی شیعه روایت می کرد.  ارتش نیجریه در یک اقدام به کشتار مردم مظلومی دست زد که بزرگ‌ترین جرم آن‌ها برپایی مناسک مذهبی و فعالیت فرهنگی است.  اینکه چه کسانی در طراحی و اجرای این نقشه دست داشته اند و چگونه ارتش یک کشور به خود اجازه کشتار می دهد، را کارشناسان مسایل آفریقا تحلیل و بررسی کرده اند.

 

  طراحان اختلاف بینداز و حکومت کن در نیجریه

دکتر جعفر قناد باشی، کارشناس مسایل آفریقا در گفت گو با خبرنگار قدس با اشاره به وجود نیروهای نفوذی در ارتش نیجریه گفت: پس از واقعه ای که در اربعین برای شیعیان نیجریه افتاد، این رویداد یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که جامعه مسلمین این کشور به خود دیده است.

وی شیخ ابراهیم زکزاکی را محور حرکت‌های مذهبی شیعیان نیجریه معرفی کرد و با یاد آوری اتفاق روز قدس سال گذشته و شهادت 3 فرزند این رهبر شیعی توسط پلیس نیجریه، افزود: آنچه باعث شهادت شیعیان نیجریه در شهر زاریا و در محل سکونت شیخ زکزاکی شد، موقعیت استراتژیک  شیخ  و اهمیت فعالیت‌های شیعیان در این کشور است.

کارشناس مسایل آفریقا به ویژگی های شیعیان نیجریه اشاره کرد و اظهار داشت: شیعیان نیجریه افرادی با تعامل و صلح جو هستند که در زمره با سواد ترین و فعال‌ترین مردم این کشور در عرصه تولید و کشاورزی هستند. آنچه باعث شد این قتل عام رخ دهد، انجام مناسک دینی است تا به عنوان یک عامل بازدارنده در سال‌های آینده مانع این دست اجتماعات مذهبی با محوریت امام حسین(ع) شود.

قناد باشی در ادامه  به وضعیت سیاسی و حکومت نیجریه نیز اشاره و تصریح کرد: پس از سال‌ها یک مسلمان در رأس حکومت نیجریه قرار گرفت که موجب شادی مسلمانان نیز شد و بدون شک یکی از اهدافی که در پشت پرده این جریانات افراطی را هدایت می کنند، ایجاد اختلاف بین شیعیان و حکومت نیجریه است.

وی با اشاره به اینکه ارتش نیجریه تحت نظر مستشاران انگلیسی بوده و دلیل اقدامات ضد اسلامی آنان نیز تفکراتی است که از قدیم وجود داشته، بیان کرد: اقدام ارتش نیجریه توطئه ای برای رودر‌ رو قرار دادن شیعیان با محمد بواری، رئیس جمهور نیجریه است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به فعالیت گروه های افراطی و تکفیری در نیجریه گفت: عناصر تکفیری برای ممانعت از رشد و ترقی شیعیان در این منطقه از هیچ اقدامی خود داری نمی کنند، حتی کشتار و قتل عام مردم بی گناه. وی مبارزه با شیخ زکزاکی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های نیجریه را یکی دیگر از اهداف پشت پرده قتل عام زاریا عنوان کرد و افزود: پشت پرده قتل  عام شیعیان مظلوم نیجریه، مثلت آمریکا، انگلیس و عربستان  است.

 

 شیخ زکزاکی یا خمینی آفریقا 

کاردار فرهنگی ایران در سودان، با اشاره به تقابل استکبار با اسلام  ناب در طول تاریخ در اقصی نقاط جغرافیای اسلامی گفت: استکبار برای دستیابی به خواسته‌های خود موضوع معارضه و دعوای بین شیعه و سنی را در آفریقا در دستور کار خود قرار داده و با نفوذ گروه های افراطی به نام برادران اهل سنت و ترغیب به کشتار شیعیان قصد دارد تا هم اسلام هراسی را در آفریقا رواج دهد و هم وحدت بین گروه های مسلمان را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت الاسلام دکتر سید حامد ملکوتی، با بیان اینکه نیجریه بیشترین شیعه را در کشورهای آفریقایی داراست، اظهارداشت: شیخ ابراهیم زکزاکی یکی از چهره های مهم منطقه آفریقا هستند و در آن منطقه به خمینی آفریقا معروفند. علت این نامگذاری میزان تأثیرگذاری این شخصیت شیعی در گسترش فعالیت‌های مسلمان و ایجاد وحدت امت اسلامی در منطقه است که  موجب هراس دشمنان اسلام  شده است.

این فعال فرهنگی در کشورهای آفریقایی، از دولت نیجریه خواست تا با اقدامی معقول، مانع شکل گیری و رشد جریان‌های افراطی با رویکرد تکفیری در نیجریه شود و وحدت مردم این کشور را هدف قرار دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.