قدس انلاین – سعید کوشافر: هنوز مکالمه تمام نشده بود که تلفن قطع شد؛ خبرنگار هرچه تلاش کرد نتوانست دوباره با تلفن شیخ تماس برقرار کند ؛ شیخ سخنان عجیبی گفته بود ؛ گفته بود که خانه اش درمحاصره ارتش است وهر لحظه حلقه محاصره تنگ تر میشود؛ صدای گلوله هم به گوش میرسیدو همزمان فریاد؛ شیخ گفت که احتمال دارد به شهادت برسد و میخواهد که مردم کشورش بدانند که او درراه ترویج اسلام وتشیع جان خودرا فدا کرده وبه فرزندان شهیدش پیوسته است .

آخرین اخبارو گزارشهای ازقتل عام شیعیان نیجریه درحسینه بقیه الله/ خبرهای ضد ونقیض از شهادت خانواده وسرنوشت نامعلوم شیخ الزکزاکی/ مثلت صهونیستی ؛ وهابی ؛ تکفیری صحنه گردان تراژدی قتل عام شیعیان زاریا

این حکایت خبرنگاری است که اخرین مکالمه را با شیخ ابراهیم الزکزاکی داشته است .

شیخ ابراهیم الزکزاکی رهبر جنبش شیعیان نیجریه پس از حمله ارتش این کشور به منزلش و شهادت شماری از شیعیان در آخرین مکالمه تلفنی خود به بیان این جنایت هولناک ارتش پرداخت، وی پس از این تماس تلفنی ناپدید شد و از سرنوشت وی هنوز اطلاعی در دست نیست.

شیخ الزکزاکی گفت آنها به حسینیه ما و خانه من حمله کردند و تیراندازی کردند. در تمام ساعات شب و تا اکنون این تیراندازیها ادامه دارد. من هم اکنون داخل خانه ام هستم.

خبرنگار گفت پس آنها دارند به خانه ای تیراندازی می کنند که شما در آن ساکنید. بنابراین جان شما در خطر است.

شیخ الزکزاکی گفت مرگ و زندگی فقط در دست خداست. به علاوه همه خانه محاصره شده است و هیچ راهی برای خروج از خانه وجود ندارد و آنها از همه طرف تیراندازی می کنند.

الزکزاکی در پاسخ به این سوال که چند نفر در این حمله کشته شدند گفت آنها در خانه من چند نفر را کشتند اما در حسینه همه کسانی را که در آنجا حضور داشتند کشتند. البته ما هنوز رقم دقیق را نمی دانیم. برخی خبرها حاکیست آنها حداقل پنجاه نفر را کشته اند.

***خانه زکزاکی با خاک یکسان شد

درهمین حال یک استاد دانشگاه نیجریه با اشاره به افزایش قربانیان حمله ارتش این کشور به تجمع شیعیان در یک حسینیه ، گفت که از سرنوشت و مکان شیخ ابراهیم الزکزاکی رهبر جنبش اسلامی( جنبش شیعیان نیجریه ) اطلاعی دردست نیست.

" یهودا امام "با اشاره به حمله ارتش به شیعیان نیجریه اعلام کرد که قربانیان حمله روز گذشته به منزل و حسینیه شیخ ابراهیم الزکزاکی رهبر جنبش اسلامی ( جنبش شیعیان نیجریه) به دلیل خشونت بیش از حد ارتش به صدها نفر رسیده است.

وی گفت: ارتش نیجریه در این حمله به صورت افراطی از زور استفاده کرده و در زمان حاضر منزل و حسینیه شیخ الزکزاکی با خاک یکسان شده است اما تعداد کشته ها و مجروحان به صدها نفر رسیده و تا کنون آمار دقیق آن مشخص نیست. زیرا محل تحت محاصره قرار دارد و کسی نمی تواند وارد شود.

وی افزود: شایعاتی درباره بازداشت شیخ زکزاکی منتشر شده اما خبر موثقی در این مورد در دست نیست و کسی تاکنون از جایش خبری ندارد.

یهودا امام در ادامه گفت: تعداد کشته ها و مجروحان به صدها نفر رسیده زیرا دهها هزار نفر در حسینیه بودند و شب گذشته و صبح امروز از مواد منفجره و لودر برای تخریب حسینیه استفاده شده و نیروهای ارتش درحال انتقال اجساد به پایگاههای نظامی هستند.

وی تصریح کرد که منزل و حسینیه شیخ الزکزاکی در منطقه ای حساس در ورودی اصلی شهر زاریا قرار گرفته که این شهر پر از پایگاههای نظامی است و به دلیل اعتراض های مردمی، معمولا راه در این منطقه بسته بود و مردم به این مساله عادت داشتند.

درعین حال شبکه العالم گزارش داد، حمله نیروهای امنیتی نیجریه به منزل شیخ ابراهیم زَکزاکِی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و حسینیه بقیه الله وابسته به شیعیان آن کشور منجر به شهادت یا مجروح شدن صدها نفر شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم در این حمله معاون شیخ زکزاکی و پزشک مخصوص وی نیز به شهادت رسیدند.

ارتش نیجریه علت یورش به خانه زکزاکی و حسینیه بقیه الله را تلاش هواداران شیخ ابراهیم برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا اعلام کرده است.

این در حالی است که شیخ زکزاکی و اهالی منطقه این ادعای دروغین ارتش نیجریه را تکذیب کرده و اسرائیل و آمریکا را در این حمله دخیل دانسته اند.

عبدالناصر ناصرالدین طی گزارشی در این باره گفت: نظامیان ارتش نیجریه بدون هیچگونه هشدار قبلی به حسینیه بقیه الله و خانه شیخ ابراهیم یعقوب الزَکزَاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه حمله کرده و به سوی شهروندان بی دفاع آتش گشودند.

گزارشگر العالم با اشاره به ادامه حمله نظامیان نیجریه در روز یکشنبه گفت: اطلاعات ضد و نقیضی درباره تعداد کشته شدگان و مجروحان حادثه منتشر شده است اما منابع محلی در این باره از کشته و مجروح شدن صدها تن در این حادثه خبر داده اند.

وی در ادامه به نقل از منابع محلی تصریح کرد: در این حمله محمود محمد طوری، معاون شیخ زکزاکی و مصطفی طبیب، پزشک مخصوص وی (که احتمالا سخنگوی وی نیز بوده است) به شهادت رسیدند.

ناصر الدین همچنین خاطر نشان کرد: در حمله نیروهای امنیتی نیجریه، منزل شیخ زَکزاکی و ساختمان حسینیه بقیع الله به طور کامل ویران شد.

گزارشگر العالم گفت: رهبر جنبش اسلامی نیجریه اتهام مقامات این کشور به مسلمانان در خصوص تلاش برای ترور یکی از فرماندهان ارتش در منطقه زاریا را تکذیب کرده و تاکید کرد که حسینیه بقیه الله بدون هیچگونه هشدار قبلی به وسیله نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفته است.

ناصرالدین گفت: برخی از کارشناسان معتقدند که آمریکا و اسرائیل از سفر یک ماه قبل رئیس جمهور نیجریه به ایران و نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر ناراحت هستند.

وی همچنین گفت: برخی نیز بر این باورند که علت این حادثه برگزاری مراسم سالیانه اربعین امام حسین علیه السلام توسط مسلمانان نیجریه ای در زاریا و شهرهای مختلف این کشور بوده است.

این در حالی است که دوستداران اهل بیت در سال گذشته نیز در مراسم روز جهانی قدس توسط نیروهای ارتش مورد حمله قرار گرفته بودند که در این حمله نیز دهها نفر از شهروندان بی دفاع از جمله سه نفر از فرزندان شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

***شهادت چند روحانی شیعه وخانواده زکزاکی

منابع خبری تأییدنشده از به شهادت رسیدن چندین تن از علمای برجسته شیعه در نیجریه به‌دست ارتش این کشور گزارش می‌دهند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از شاهدان اعلام کرد شیخ محمد توری از علمای برجسته شیعه در خانه شیخ زکزاکی به شهادت رسیده است.

همچنین احمد ساقوفا سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه در کانو اعلام کرد، ابراهیم عثمان سخنگوی ملی این جنبش نیز به شهادت رسیده است.

«صاحارا ریپورترز» که یک پایگاه مربوط به پوشش اخبار آفریقاست نیز اعلام کرد ممکن است نظامیان ارتش نیجریه «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی و سید علی پسر وی را نیز به شهادت رسانده باشند.

ابراهیم موسی، رئیس انجمن رسانه‌ای جنبش اسلامی در نیجریه با انتشار بیانیه‌ای خبر این کشتار را که دیروز صورت گرفته بود، اعلام کرد.

این در حالیست که یکی از پسران شیخ که خواست نامش فاش نشود اعلام کرده است که وی و همسرش هنوز زنده هستند، با این حال صاحارا ریپورترز نمی‌تواند به‌صورت مستقل این موضوع را تأیید کند.

موسی همچنین گفته است که ارتش نیجریه مراکز این جنبش و نیز محل اقامت شیخ را تخریب کرده است؛ به‌گفته وی هنوز محل اقامت شیخ مشخص نیست.

 موسی و یکی دیگر از اعضای این گروه شیعی که خواست نامش فاش نشود، گفته‌اند نیروهای ارتش نیجریه بی‌ملاحظه، اقدام به کشتار اعضای شیعه در مراکز آن در زاریه کرده‌اند. آنها گفته‌اند سربازان برخی از چهره‌های برجسته گروه مرکز کانو، شیخ محمد توری، مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و نیز جمیه جیلیا عضو برجسته زن این گروه را به قتل رسانده‌اند.

بر اساس بیانیه موسی، «کشتار در سه نقطه متفاوت که شامل محل اقامت رهبر این جنبش در گیالسو، حسینیه بقیة الله(عج) در GRA و دار الرحمن در جاده زاریه به جوس» قرار داشت صورت گرفته و بسیاری نیز کشته شده‌اند.

همچنین یک پایگاه خبری نیجریه‌ای اعلام کرد در درگیری و یورش ارتش این کشور به منزل «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از ۳۰۰ تن از شیعیان به شهادت رسیدند.

‌ رسانه‌های محلی در نیجریه خبر می‌دهند در یورش ارتش این کشور به منزل رهبر شیعیان و درگیری‌های پس از آن،‌ نظامیان علاوه بر همسر و پسر «شیخ زکزاکی»، بیش از 300 تن از شیعیان را به شهادت رساندند.

پایگاه «لیدرشیپ» گزارش داد: «اعضای مطلع در درون جنبش اسلامی نیجریه به لیدرشیپ گفتند همسر و پسر شیخ زکزاکی و بیش از 300 عضو شیعیان از جمله اعضای ارشد آنها توسط سربازان کشته شدند».

در ادامه این گزارش آمده است :‌«به گفته ابراهیم موسی سخنگوی مجمع رسانه‌ای جنبش اسلامی نیجریه در یورش 24 ساعته سربازان افرادی از قبیل شیخ محمد محمود توری رهبر مرکز ایالت کانو و معاون زکزاکی، دکتر مصطفی سعید مدیر رسانه‌ای جنبس ایلامی، ملام ابراهیم عثمان سخنگوی گروه و جمای گیلیما رهبر ارشد بانوان گروه کشته شدند».

به گزارش این پایگاه نیجریایی،‌ ارتش این کشور علاوه بر یورش به منزل رهبر شیعیان، ‌به دفاتر مرکزی شیعیان در سوکوتو و زاریا حمله کردند.

بیشترین کشتارها در این سه نقطه صورت گرفته است: محل اقامت رهبر جنبش در محله گیالسو شهر زاریا، حسینیه بقیه الله و دار الرحمه در شهر زاریا صورت گرفته و در این مناطق بسیاری از افرادی که سلاح نداشتند،‌قربانی حملات ارتش شدند.

در همین ارتباط،‌ جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه‌ای ضمن رد اتهامات ارتش،‌ از حملات وحشیانه نظامیان نیجریه‌ای به شیعیان خبر داده است. نظامیان ارتش حتی به شیعیان زخمی هم رحم نکرده و به آنها تیر خلاص می‌زدند.

به گزارش پایگاه خبری مسلم نیوز ، گروه جنبش اسلامی ادعای ارتش درباره توطئه ترور را اتهامی جعلی و دروغین خوانده است.

این گروه در بیانیه ای که بر روی وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: حمله به مردم بی دفاع توسط ارتش اقدامی بی دلیل بود.

سخنگوی این گروه گفت: اعضای جنبش اسلامی در حسینیه بقیه الله زاریا مشغول بالابردن پرچم به مناسبت حلول ماه ربیع بودند که نیروهای ارتش به آنجا حمله کردند.

وی افزود: اگر توطئه ترور در کار بوده، چرا ارتش تلفاتی نداده است؟ پاسخ این است که اتفاق روز شنبه به هیچ وجه درگیری نبوده بلکه ادامه اقدامات تروریستی ارتش نیجریه علیه این جنبش بوده ؛ حوادثی که در گذشته نیز رخ داده است.

به گفته وی، ارتش پیش از این حوادث، شایعاتی را درباره قصد شیعیان برای انتقام گیری و یا قتل سربازان انتشار داده بود تا اقدام روز شنبه را توجیه کند.

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه تصریح کرد: ارتش که بی شرمانه جنبش اسلامی را به توطئه متهم می کند، بداند که هنوز قتل عام 34 نفر از اعضای جنبش اسلامی از جمله سه نفر از فرزندان شیخ زکزاکی و حمله به کاروان شیخ به دست ارتش را فراموش نکرده ایم.

به گفته شاهدان عینی ، نیروهای امنیتی در این عملیات دفاتر مرکزی شیعیان را هدف قرار دادند.

برخی منابع خبری به نقل از عبدالعزیز عبدالعزیز روزنامه نگار برجسته نیجریه اعلام کردند که شیخ محمد محمود توری روحانی برجسته شیعیان در حمله نیروهای ارتش به منزل زکزاکی در بامداد روز یکشنبه کشته شده است.

به گفته عبدالعزیز، شیخ توری یک روحانی عادی نبود، بلکه عضو بانفوذ جامعه شیعیان و جانشین زکزاکی محسوب می شد.

هارون البناوی تحلیلگر و عضو جنبش مذکور نیز کشته شدن این روحانی شیعه به دست نظامیان را تایید کرد.

علاوه بر ارتش، گروه های تروریستی از جمله بوکوحرام نیز شیعیان نیجریه را هدف قرار داده است. در ماه گذشته، یک مهاجم انتحاری با حمله به تجمع شیعیان عزادار امام حسین (ع)، 15 نفر را کشت. در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) نیز، 3 نفر از جامعه شیعی نیجریه در حمله ای انتحاری کشته شدند.

***سرنوشت رهبر شیعیان نیجریه مشخص نیست

درهمین راستا شیخ "محمد الشعیب" از سرنوشت رهبر شیعیان پس از دستگیری نیروهای ارتش ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: بر اساس اخبار واصله تمام افرادی که در حسینیه حاضر بودند همراه با تعداد زیادی از جوانانی که در مقابل منزل شیخ الزکزاکی حضور داشتند به شهادت رسیده‌اند .

شیخ "محمد الشعیب" مسئول طلاب نیجریه در ایران در خصوص حمله ارتش نیجریه به حسینیه شیعیان این کشور و قتل عام شیعیان  و بازداشت رهبر آنان گفت: آنطور که به نظر می‌رسد دولت نیجریه هم‌سو با کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی از گسترش تشیع در نیجریه ناخرسند است و می‌خواهد مذهب اهل البیت (ع) در این کشور را از بین ببرد، زیرا تشیع به انسان‌ها آزادگی می‌آموزد و آنان این مسئله را خطری برای خود می‌دانند.

وی افزود: آنان می‌گویند تشیع همچون آتش در خرمن در نیجریه گسترش پیدا کرده است و می‌خواهند جلوی آن را بگیرند، گمان می‌کنند اگر شیخ ما را بازداشت و برادرانمان را قتل عام کنند تشیع از بین خواهد رفت اما به لطف خدا همین امر باعث گسترش بیشتر آن خواهد شد.

شیخ محمد الشعیب درباره وضعیت رهبر شیعیان نیجریه گفت: وضعیت "ابراهیم الزکزاکی" برای ما روشن نیست، زیرا باید اخبار او را از داخل نیجریه پیگیری کنیم و این امر به‌دلیل خفقان موجود امکان‌پذیر نیست همچنین نمی‌توان به اخبار پراکنده‌ای که از گوشه و کنار منتشر می‌شوند اعتماد کرد. اخباری که از داخل کشور به دست ما رسیده حاکی از بازداشت شیخ الزکزاکی است، اما در مورد سرنوشت او پس از بازداشت خبری در دست نیست.

وی در خصوص نحوه وقوع حادثه گفت: ارتش نیجریه حسینیه شیعیان را محاصره کرده و پس از آن به منزل شیخ الزکزاکی رفته و چندین نفر را نیز در آنجا به شهادت رسانده است، متأسفانه با گذشت ده‌ها ساعت از این حادثه دردناک دولت نیجریه سکوت اختیار کرده و موضع‌گیری نکرده است و این نشان می‌دهد که خود دولت در این جنایت دست دارد.

الشعیب در پاسخ به سوالی درباره آمار دقیق شهدای این جنایت نیز گفت: نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد شهدا اعلام کرد زیرا ارتش نیجریه پیکر شهدا را با خود می‌برد اما بر اساس اخبار واصله تمام افرادی که در حسینیه حاضر بودند همراه با تعداد زیادی از جوانانی که مقابل منزل شیخ الزکزاکی حضور داشتند به شهادت رسیده‌اند و تعداد آنان بیشتر از 50 شهید است.

درهمین راستا پایگاه خبری الوقت در مطلبی با اشاره به تحولات اخیر نیجریه نوشت: ارتش نیجریه از روز شنبه به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی این کشور حمله کرده که به شهادت و زخمی شدن بیش از 35 نفر از اعضای این جنبش منتهی شده است.

نیروهای ارتش همچنین به تجمعی از شیعیان مسلمان که در حسینیه بقیة‌الله(عج) در شهر زاریا که برای تشییع جنازه یکی از قربانیان اقدامات تروریستی بوکو حرام تجمع کرده بودند، حمله کردند.

در همین راستا "ناصر عمر تسافی" سخنگوی جنبش اسلامی اعلام کرد که در این حملات هفت نفر بلافاصله به شهادت رسیدند و چهار مجروح دیگر نیز به‌علت اینکه نظامیان نیجریه آنها را به بیمارستان‌ها منتقل نکردند، به شهادت رسیدند.

همچنین زینة ابراهیم همسر شهید زکزاکی در گفتگویی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس که در خلال آن صدای شلیک گلوله نیز به گوش می‌رسید ، اعلام کرد که حدود 30 نفر در حملات مستمری که از روز شنبه در شهر زاریا واقع در شمال نیجریه آغاز شده، زخمی‌ شده‌اند.

شاهدان عینی اعلام کردند که حدود 20 نفر از این افراد با شلیک مستقیم گلوله از سوی ارتش نیجریه زخمی شده‌اند که جراحت برخی از آنها خطرناک گزارش شده است، این در حالی است که ارتش نیجریه از انتقال آنها به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کند.

در اولین واکنش مردمی نسبت به حملات ارتش نیجریه به مردم بی‌پناه، لندن پایتخت انگلیس شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز در برابر کمیساریای عالی نیجریه بود.

شیخ زکزاکی مدتی پیش به‌علت فساد سیاسی موجود در دولت نیجریه، مناسبات امنیتی با رژیم صهیونیستی و تبادل اطلاعات بین سرویس‌های جاسوسی دو طرف، حضور عناصر بوکوحرام در نیجریه و مناسبات این گروه تروریستی با برخی فرماندهان ارتش نیجریه و موضوعات دیگر انتقادات شدیدی را بر ضد دولت مطرح کرده بود.

***نزدیکی تفکرات وهابی و صهیونیستی

درهمین حال  محافل سیاسی و فکری نیجریه اعلام کردند: مقامات نیجریه با تحریک و اقدامات فریبکارانه رژیم صهیونیستی و تحریک ریاض، اقدام به کشتار مسلمانان نیجریه کرده اند.

پایگاه خبری نهرین نت گزارش داد: حمله نیروهای امنیتی نیجریه به منزل شیخ ابراهیم زَکزاکِی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و حسینیه بقیه الله وابسته به شیعیان این کشور منجر به شهادت شماری زیادی از مسلمانان و مجروح شدن دهها نفر دیگر شد.

شاهدان می گویند که نظامیان نیجریه ای به سمت سر و سینه حاظران در حسینه بقیه الله شلیک کرده و انتظار می رود که تعداد شهدای این واقعه به 65 نفر برسد و این در حالی است که در این حمله بیش از 130 نفر دیگر نیز مجروح شده اند.

محافل سیاسی و فکری در نیجریه می گویند که تشیع بهترین سلاح برای مقابله با تفکرات وهابی است.

این محافل اعلام کردند که علت هجوم به منزل ابراهیم الزکزاکی و حسینیه بقیه الله، گزارش های مغرضانه و هماهنگی است که از سوی سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) و نیروهای اطلاعاتی عربستان در سفارت این کشور در نیجریه درباره رهبر شیعیان نیجریه تهیه کرده اند.

به گزارش نهرین نت، مقامات نیجریه از گسترش تشیع در این کشور و توسعه نفوذ شیخ ابراهیم الزکزاکی نگرانند.

مقامات نیجریه معتقدند که گرویدن شهروندان نیجریه به مذهب تشیع در این کشور موجب تحولات استراتژیک و راهبردی در آفریقا خواهد شد.

نزدیکان شیخ الزکزاکی تاکید دارند که جنبش تشیع در نیجریه جنبش مسالمت آمیزی است که کاملا از روش های خشونت بار به دور است و همه کسانی که از سوی پلیس و نیروهای امنیتی نیجریه به شهادت رسیدند، بدون سلاح بودند.

نزدیکان به شیخ الزکزاکی تاکید کردند که حتی دستگیری رهبر شیعیان نیجریه خللی در گسترش اسلام ناب محمدی در این کشور و قاره آفریقا ایجاد نمی کند و این مذهب ماهیت وهابی تکفیری را که موجب تحریف چهره اسلام شده اند و دین را با کشتار و بریدن سر و انفجار در بازارها نشان می دهند، رسوا می کند.

شیهو عبدالسلام، محقق دانشگاه ساپیینزای رم گفت دست های خارجی و بخصوص صهیونیست ها در دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیجریه نفوذ دارند.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی؛ عبدالسلام درباره جنبش شیخ الزکزاکی که خود شناخت نزدیکی نیز از آن دارد گفت جنبش اسلامی در نیجریه به رهبری شیخ الزکزاکی یک جنبش اجتماعی و دینی برای عدالت است . من از زمان کودکی، پیرو شیخ الزکزاکی بودم که سخنان وی را از کاست ها گوش می کردم.

بعدها در کلاس های قرآن و حدیث وی شرکت می کردم که به صورت کلی، به مردم درباره اسلام آموزش می داد. از این رو، اتهام های وارده (از سوی ارتش نیجریه) درباره نظامی گرایی در این گروه درست نیست زیرا از بیست یا سی سال پیش که تاریخ این جنبش است ، هیچ سابقه ای از نظامی گرایی در این جنبش وجود ندارد.

وی ادامه داد پیروان این گروه از سلاح استفاده نکرده اند؛ ما از تفنگ، چاقو یا چماق استفاده نکرده ایم تنها چیزی که از آن استفاده کرده ایم، هوش و دانشی است که درباره دینمان داریم و نه فقط مسلمانان، بلکه مسیحی هایی نیز هستند که از این جنبش پیروی می کنند. حتی کسانی که دین نیز نداشتند، به تحولات اجتماعی کشورشان توجه داشند و خواستار تغییرات مثبت بودند. این (اتهام ارتش نیجریه) درست نیست، دروغی است که به جنبش می بندند و این جنبش جنبه نظامی گرایی ندارد.

عبدالسلام درباره احساس تهدید همزمان بوکوحرام و دولت نیجریه از این گروه گفت بوکوحرام موضوعی بحث انگیز است و آنچه هست با آنچه مردم در اخبار و رسانه ها می بینند تفاوت دارد زیرا گروه بوکوحرام به اندازه ای قدرتمند نیست که بتواند این حملات وحشتناکی را که در کشور روی می دهند، انجام بدهد. نمونه آن بمب گذاری در ابوجا است که در یک یا دو سال پیش روی داد، همچنین از اطلاعاتی که از این جنبش داریم، می دانیم که بخش هایی از ارتش نیجریه و دستگاه های اطلاعاتی با آمریکا همکاری می کنند و کاملا مستقل نیستند. این کار ها انجام می شوند و به بوکوحرام نسبت داده می شوند، گاه نیز حملاتی به بخش هایی از مسلمانان صورت می گیرد که باز به بوکوحرام نسبت داده می شود و این نیز درست نیست. برای نمونه می توان به رویداد اربعین شهادت امام حسین (ع) اشاره کرد که برخی ها از کانو، به زاریه منتقل شده بودند و بمب به همراه داشتند تا بتوانند به جنبش حمله کنند. عامل اول خود را منفجر کرد ولی عامل دوم موفق نبود و اعضای جنبش وی را دستگیر کردند و بعد از بازجویی، مشخص شد که وی از اهالی شرق کشور نیست بلکه ربوده و مغزشویی شده بود و قرار بود این کار را انجام بدهد.

وی افزود موارد اینچنینی بسیار است، افراد واقعا نمی دانند چه می کنند. این حملاتی که در بازارها، کلیسا ها و مساجد روی می دهد و به بوکوحرام نسبت داده می شوند ولی باید دید بوکوحرام چه کسانی هستند. این موضوع را باید با چشم باز بررسی کرد.

عبدالسلام با تایید اینکه هر کجا جنبش های اسلامی عملکردی موفق از خود نشان می دهند، تکفیری ها نیز در آنجا حضور می یابند و علاوه بر آنان، کسانی که مدعی مبارزه با تکفیری ها هستند، به این گروه ها حمله می کنند افزود یکی از نمونه های دیگر نیز رویدادهای روز قدس، ژوئیه دو هزار و چهارده بود که من نیز در این تظاهرات حاضر بودم تا همدلی خود را با مردم فلسطین اعلام کنیم و چیزی که نتوانستم باور کنم این بود که وقتی تظاهرات رو به اتمام بود، سربازان حمله ور شدند و برادران و خواهران ما را کشتند. این چیزی بود که باورش برای من خیلی سخت بود. پیشتر باور من بر این بود که این سربازها از ما حمایت و حفاظت می کنند نه اینکه بخواهند ما را بکشند زیرا هیچکدام از ما سلاح نداشتیم و نمی خواستیم به کسی حمله کنیم.

محقق دانشگاه ساپیینزا گفت شکی نیست که صهیونیست ها در همه دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور (نیجریه) نفوذ دارند، بخصوص در رژیم دولت پیش که این دستگاه ها در دست خارجی ها و بخصوص در دست صهیونیست ها و رژیم آمریکا بود. رویدادهایی مانند آنچه در روز قدس اتفاق افتاد، دستور بالادستی ها بود که اگر چه مطمئن نیستم ولی شاید شخص رئیس جمهور نیز از آنها باشد. وقتی در روز قدس، سربازان شروع به تیراندازی کردند، برخی ها با مقامات پلیس تماس گرفتند و خواستار پایان یافتن آن شدند ولی جوابی که گرفتند این بود که اطلاعی از این موضوع ندارند و این مساله به آنها ربطی ندارد.

وی افزود از این رو، باید گفت اینها به موضوع استقلال کشور مربوط می شود که کشور ما متاسفانه چندان که باید مستقل نیست و به نظر من برخی از فرماندهان نظامی از خارج از کشور دستور می گیرند تا شهروندان کشورشان را که هیچ سلاحی نیز ندارند، به قتل برسانند.

***واکنش وزارت خارجه به حوادث نیجریه

دراین راستا وزیر امور خارجه کشورمان از بروز حوادث ناگوار نیجریه ابراز تاسف کرد.

"محمد جواد ظریف" در گفت و گوی تلفنی با "جفری اونی ایما" همتای نیجریه‌ای خود، ضمن تاکید بر روابط خوب دوکشور، مراتب نگرانی‌های عمیق خود را از وقایع تاسف بار بوجود آمده برای جمعی از مسلمانان منطقه "زاریا" ابراز داشت.

ظریف تأکید کرد که انتظار می رود دولت نیجریه اقدام جدی و سریع برای اجتناب از خشونت و ایجاد آرامش و حفظ جان مسلمانان به عمل آورد.

وزیر خارجه نیجریه نیز ابراز امیدواری کرد که با رایزنی با مقامات ارشد این کشور، هر چه زودتر آرامش به منطقه بازگردد و از تشدید درگیری ها و خشونت ها جلوگیری شود.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه از درگیری‌های زاریا درنیجریه ابراز تأسف شدید و بر ضرورت احترام به شعائر و اماکن و شخصیت‌های برجسته دینی و مذهبی تأکید کرد.

حسین جابرانصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، با ابراز تأسف شدید از درگیری‌های زاریا در نیجریه که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مسلمانان و نمازگزاران این شهر گردید، بر ضرورت احترام به شعائر و اماکن و شخصیت‌های برجسته دینی و مذهبی تأکید کرد و گفت: نیجریه به‌عنوان یک کشور مهم عضو سازمان همکاری اسلامی، اینک با مشکلات ناشی از افراط گرایی و تروریسم تکفیری مواجه است و امیدواریم در این شرائط حفظ آرامش و همبستگی ملی برای مبارزه با تروریسم در اولویت قرار گرفته و از اقدامات شتاب‌زده و غیرسازنده پرهیز شود.

دراین خصوص همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص کشتار وحشیانه شیعیان مظلوم نیجریه در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام غیر انسانی از وزارت امور خارجه می‌خواهد علاوه بر فرا خواندن سفیر کشور نیجریه و اعلام اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام مغایر با حقوق اولیه انسان‌ها از طریق سازمان ملل و محافل حقوق بشری موضوع را پیگیری کند

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص کشتار وحشیانه شیعیان مظلوم نیجریه بیانیه ای صادر کرد.متن بیانیه به  شرح زیر است:

خبر تاسف بار کشتار وحشیانه شیعیان مظلوم نیجریه توسط ارتش و حاکمیت آن کشور احساسات میلیون‌ها انسان آگاه به ویژه مسلمانان را در سراسر جهان جریحه‌دار کرد.

چنین رفتارهایی بیانگر اوج بی‌تدبیری نهادهای حاکمیتی در اداره و مدیریت یک کشور است و بدون شک این اقدام در شرایط کنونی که جهان اسلام شاهد به خون غلطیدن خواهران و برادران خود به دست جریان‌های تروریستی، تفکیری و سلفی است کمک و همراهی با تروریسم بین الملل معنا می‌شود.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن محکوم کردن این اقدام غیر انسانی از وزارت امور خارجه می‌خواهد علاوه بر فرا خواندن سفیر کشور نیجریه و اعلام اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام مغایر با حقوق اولیه انسان‌ها از طریق سازمان ملل و محافل حقوق بشری موضوع را پیگیری کند.

جمهوری اسلامی ایران دفاع از مردم مظلوم نیجریه و دانشمندان محترم مسلمان آن کشور به ویژه جناب آقای شیخ محمد ابراهیم زاکزاکی را وظیفه خود دانسته و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد./

دراین راستا همچنین نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از حمله به حسینیه نیجریه و خانه رهبرشیعیان این کشور گفت: نیروهای امنیتی نیجریه به جای جنگ با ترویسم بوکوحرام به عنوان همدستی برای آنها شیعه کشی را دستور کار قرار داده است.

منصور حقیقت پور،نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت ، ضمن ابراز تاسف و ناراحتی از حوادث پیش آمده درنیجریه گفت: « حمله به شیعیان نیجریه اقدامی شبهه تروریستی است که ما انتظار نداشتیم نیروهای امنیتی نیحریه مرتکب آن شوند. کشتار خانواده رهبر شیعیان نیجریه اقدام زشتی بوده است که ایران به شدت آن را محکوم می نماید. »

این نماینده مجلس نهم گفت : « دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه وظیفه دارند که با جدیت بیشتر مساله پیش آمده برای شیعیان نیجریه را پیگیری کنند.»

وی همچنین گفت: «آمریکایی ها و مدعیان حقوق بشر غربی در روزهایی که موسوم به حقوق بشر است در مقابل نقض حقوق اولیه شیعیان نیجریه سکوت کرده اند که این نیز یک رسوایی جدید برای آنها است. »

برخی کارشناسان معتقدند که  آمریکا و رژیم صهیونیستی از سفر یک ماه قبل رئیس جمهور نیجریه به ایران و نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر ناراحت هستند.برخی دیگر نیز این باورند که علت این حادثه برگزاری مراسم سالیانه اربعین امام حسین علیه السلام توسط مسلمانان نیجریه ای در زاریا و شهرهای مختلف این کشور بوده است.

گفتنی است که در مراسم روز جهانی قدس سال گذشته توسط نیروهای ارتش مورد حمله قرار گرفته بودند که در این حمله نیز ده ها نفر از شهروندان بی دفاع از جمله سه نفر از فرزندان شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

حقیقت پور در تحلیل وضعیت نیجریه گفت : « نیجریه چندین سال است که با کابوس تروریسم بوکوحرام دست به گریبان است. همه می دانیم که القاعده ، طالبان ، داعش و حتی بوکوحرام همگی برای تامین منافع قدرت های استکباری ایجاد شده اند. دولت نیجریه هم متاسفانه به جای آن که قدرت نظامی خود را برای حمایت از مردم این کشور در مقابل بوکوحرام معطوف کند اقدام به شیعه کشی می کند.»

بنا برگزارشهای رسیده دفتر حمایت از فلسطین شهرداری تهران اعلام کرد که ستادی را جهت پیگیری وضعیت و سرنوشت علامه ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و چهره برجسته مدافع فلسطین و قدس تشکیل داده است و اولین نشست آن امروز با حضور رسانه ها برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی مسئول دفتر حمایت از فلسطین شهرداری تهران اعلام کرد که این دفتر با همکاری نهادها و موسسات حامی فلسطین، ستادی را برای پیگیری واقعه کربلای زاریا و سرنوشت علامه زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و چهره برجسته مدافع ملت فلسطین تشکیل داده است.

به گفته حسینی پیش از برگزاری این نشست خبری، نشستی با حضور فعالان حمایت از قدس و فلسطین برای بررسی اخرین تحولات نیجریه و راهکارهای فشار بر دولت نیجریه برای آزادی علامه زکزاکی و مجازات عاملان کشتار زاریا برگزار خواهد شد.

*** پشت پرده سرکوب شیعیان نیجریه

شیعیان نیجریه به عنوان پرجمعیت ترین گروه شیعی در آفریقا هدف توطئه مشترک دولت این کشور و قدرت های غربی، صهیونیستی و وهابی هستند.

جمهوری فدرال نیجریه کشوری در غرب آفریقا به پایتختی آبوجا است. جمعیت این کشور 170 میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. نیجریه پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا است. این کشور از غرب با بنین، از شرق با چاد و کامرون و از شمال با نیجر همسایه‌است. در جنوب این کشور خلیج گینه، بخشی از اقیانوس اطلس، قرار گرفته ‌است.از سمت شمال با جمهوری صحرا هم مرز است. آب و هوای استوایی باعث پیدایش جنگلهای متراکم و انبوه، در شرق، غرب، و جنوب این کشور شده‌ است.

نیجریه از مجموعه 36 ایالت و یک منطقه حکومت فدرال مرکزی تشکیل شده‌است. واحد پول این کشور نایرا است و نیمی از مردم آن که در شمال کشور زندگی می‌کنند مسلمان و نیمی دیگر در جنوب، مسیحی هستند. نیجریه از نظر منابع نفتی دهمین کشور جهان و در میان صادرکنندگان نفت هشتمین کشور است. این کشور بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا است.

50 درصد از مردم نیجریه مسلمان و 40 درصد مسیحی هستند. زبان رسمی این کشور انگلیسی است. جمعیت 170 میلیونی نیجریه نیز از نظر قومیت و زبان چندپاره است. قوم هوسه-فولانی در شمال کشور، عمدتا مسلمان هستند و یاروکوبا در جنوب غربی، بعضی مسلمان و بعضی مسیحیند. قوم ایگبو در شمال شرقی زندگی می کنند. بیشتر تروریست های بوکوحرام از قوم کانوریس هستند.

کالاهای صادراتی این کشور شامل نفت و مواد نفتی، کاکائو و لاستیک است که به کشورهای آمریکا (48٫9 درصد)، اسپانیا (8 درصد)، برزیل (7.3 درصد)  و فرانسه (4.2 درصد) صادر می‌شود.کالاهای وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، کالاهای مصرفی، غذا و حیوانات زنده‌است که از کشورهای چین، هلند، انگلیس، فرانسه، برزیل و آلمان وارد می‌شود. این کشور یکی از صادرکنندگان نفت است و حدود 95 درصد از محصولات صادراتی آن را نفت و محصولات نفتی تشکیل می‌دهد. نیجریه عضو اوپک و سازمان تجارت جهانی است. نفت و گاز 35 درصد تولید ناخالص داخلی نیجریه را تشکیل می دهد و 70 درصد مخارج دولت از این محل تأمین می شود.

از سال 2002 در شمال این کشور درگیری نظامی میان گروه بوکو حرام با نیروهای دولتی جریان داشته‌است؛ گروه مسلّح بوکو حرام خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قوانین افراطی تکفیری و سلفی بر تمامی 36 ایالت نیجریه است.

رئیس جمهور نیجریه هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. رئیس جمهور با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شود که قابل تمدید برای دوره دوم نیز هست.نظام قانونگذاری این کشور از دو مجلس تشکیل شده‌است : شورای ملی با 109 کرسی که با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.مجلس دیگر این کشور خانه نمایندگان است که 360 کرسی دارد و نمایندگانش را مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌کنند. سن قانونی در این کشور 18 سال است.

شیعیان نیجریه پر جمعیت‌ترین گروه شیعی در قاره آفریقا هستند. جمعیت آنان در 2008میلادی حدود 7 میلیون نفر برآورد شده است. جنبش اسلامی نیجریه متعلق به شیعیان این کشور است که رهبری آن را شیخ ابراهیم زاکزاکی بر عهده دارد. شیعیان نیجریه در شهرهای لاگوس، زاریا و کانو سکونت دارند که کانون فعالیت آنها در حسینیه بقیة الله شهر زاریا است.

گفته می‌شود 95 درصد شیعیان، پیشتر مذهب یا دین دیگری داشتند؛ ولی در 3 دهه اخیر به تشیع گرویده‌اند که به مستبصرین معروف‌اند. به جز شیعیان بومی، شماری مهاجر لبنانی نیز در نیجریه زندگی می‌کنند، شیعیان این کشور دوازده امامی هستند. شیعیان نیجریه علاوه بر برگزاری مراسم مذهبی - مانند دسته‌های چند هزار نفری عاشورا ؛ روزنامه، مجله، کتاب‌، سایت و تولیدات صوتی و تصویری درباره مذهب اهل بیت و ائمه معصومین به زبان‌های بومی نیجریه دارند.

حضور تشیع در نیجریه به سه مقطع تاریخی مربوط می شود: مقطع نخست، قبل از سال 1994میلادی بود. در آن مقطع در مجموع، جمعیت شیعیان نیجریه به بیش از500 نفر نمی رسید و دلیل آن آشنا نبودن مردم با این مذهب بود.

مقطع دوم از 1994میلادی به بعد است. در این مقطع با شکل گیری جنبش اسلامی در نیجریه که برگرفته از جنبش «اخوان المسلمین» بود، گرایش برخی از اعضای این جنبش به مذهب تشیع باعث شد که اختلافاتی در آن صورت گیرد و برخی از راه یافتگان به تشیع از جنبش جدا شوند و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. این آغاز شناخت نسبت به تشیع و در نتیجه شکل گیری و گسترش آن در بین مسلمانان نیجریه است.

مقطع سوم، که متأثر از امواج بیداری و انقلاب اسلامی مردم ایران است، از سال 1999 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. در این مقطع، مذهب تشیع مورد اقبال زائد الوصف مسلمانان و مردم نیجریه قرار گرفته و گسترش قابل توجهی یافته است. تا آنجا که تاکنون به رغم تبلیغات منفی و بد رفتاری های فرقه های ضدّ شیعی، بالغ بر 7 میلیون نفر در این کشور به این مذهب گرویده‌اند.

***ابراهیم زاکزاکی کیست؟

ابراهیم یعقوب زکزاکی متولد 1953رهبر جنبش اسلامی نیجریه است. وی دانش آموخته رشتهٔ اقتصاد است، او چندین بار در دههٔ 80 و 90 میلادی به زندان افتاد. سه پسر وی در راهپیمایی روز قدس 2014 در شهر زاریا به دست پلیس نیجریه کشته شدند. فعالیت‌های وی، منجر به گرویدن شماری از بومیان نیجریه به مذهب اهل بیت شده است.

وی از حدود 30 سال پیش یعنی زمانی که انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979به پیروزی رسید این مسئولیت را برعهده دارد. زکزاکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شیفتۀ امام خمینی(ره) شد و سال‌ها بعد به ایران آمد. و وقتی با لباس روحانیت به نیجریه بازگشت در منطقه‌ زاریا و کانو به تبلیغ تشیّع پرداخت.

بی بی سی در رابطه با شخصیت رهبر مذهبی شیعیان نیجریه این گونه گزارش می دهد: «هنگامی که با این رهبر دینی ملاقات کردیم او لباس های سنتی برتن داشت و به مانند یک دولتمرد باتجربه رفتار می کرد. او همانند ایران مخالف آمریکاست. شیخ می گوید که هم اکنون صدها هزار نفر هوادار دارد. او عکس رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه ای را در اتاقش گذاشته و به همراه هوادارانش همیشه با جدیت حوادث جاری در ایران را پیگیری می کند.»

شکل گیری و رشد قابل توجه شیعیان در  نیجریه در کنار شکوفایی امیدها و آرزوهای حق طلبان و مستضعفان، موجب بروز و تشدید مخالفت مخالفان از جمله سازمان های صهیونیستی و وهابی علیه این جریان و رهبران آنها بوده است. بررسی دقیق این مخالفت ها از همکاری پنهان دو جریان سلفی و صهیونیستی در قالب حرکت های تروریستی علیه شیعیان حکایت دارد. این اقدامات عمدتاً با طراحی موساد و با مشارکت نیروهای امنیتی نیجریه عملیاتی شده است. به عنوان نمونه می توان به طرح ترور ناکام شیخ زکزکی رهبر مذهبی شیعیان در سال 2009م. اشاره کرد. این نقشه قرار بود با انفجار بمب در محل اسکان شیخ زکزاکی در زاریا اجرا شود، اما خود زکزاکی در خطبه‏‌های نماز جمعه روز 11 سپتامبر این نقشه را افشا کرد.

افشای جزییات این نقشه نشان ‏داد علاوه بر دخالت آمریکا و اسراییل، این برنامه با پشتیبانی سعودی‏ها همراه بوده به این نحو که با پرداخت پول به برخی مبلغان، آن‏ها را در سرتاسر کشور پخش کرده تا علیه جنبش اسلامی صحبت کنند. نیروهای امنیتی نیجریه در اوایل سپتامبر گذشته در ابوجا پایتخت نیجریه گرد هم آمدند تا آخرین مذاکرات را برای عملی کردن این نقشه انجام دهند. قسمتی از این طرح، راه ‏اندازی موجی از اتهامات علیه زکزاکی و پیروانش بود که با حمایت مالی سعودی‏ها و اجرای علمای وهابی که شیعیان را «رافضی» می‏خوانند انجام شد. شدت این اقدامات در زاریا که بیش‏ترین جمعیت راهپیمایان روز قدس را هر ساله در اختیار دارد بیشتر بود.

 

در روز قدس سال گذشته نیروهای امنیتی نیجریه یک گروهِ به اصطلاح جوخه ضدّ تروریست را به ایالات مختلف، علی‏الخصوص زاریا اعزام کردند تا در راهپیمایی روز قدس به بهانه تعقیب بقایای گروه وهابی «بوکو حرام» دست به قتل ‏عام بزنند و گروهی را دستگیر کنند. ایست بازرسی‏‌های پلیس هم وظیفه داشتند از رسیدن هرگونه کمکی از مناطق دیگر به داخل شهرهای شیعیان جلوگیری کنند. در عین حال دولت با حمایت از علمای وابسته به حکومت از آنان خواسته بود در سخنان خود جنبش اسلامی، رهبر و اعضای آن را یک فرقه انحرافی که باید محو شوند معرفی کنند و در صورت قتل عام اعضای جنبش اسلامی هرگونه همدردی و ابراز عواطف مردم مخصوصاً در میان بچه‏ها و زنان را تقلیل دهند.

برخلاف گذشته که گروه‏های مختلف برای حمله به جنبش اسلامی تحریک می‏شدند، این بار نیروهای امنیتی نیجریه خود رأساً وارد عملیات شدند. دولت تنها به کشتن رهبر و اعضای فعال جنبش راضی نیست؛ فاز بعدی این برنامه دراز مدت شناسایی علمایی است که نوعی همفکری با جنبش اسلامی دارند. پلیس ایالت کادونا در گزارشی به دولت مرکزی اعتراف کرده بود که سفارت آمریکا خواستار یک اقدام قاطع بر ضد شیعیان نیجریه شده است. آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، چند روز قبل از اجرای این عملیات‏ها به نیجریه سفر کرد. این ملاقات در قالب انعقاد یک قرارداد همکاریِ کشاورزی و تکنولوژیکی بین دو کشور انجام شد؛ ولی حاوی یک پیمان محرمانه امنیتی نیز بود که بر اساس آن نه تنها پرسنل امنیتی نیجریه از سوی رژیم صهیونیستی آموزش داده می شوند، بلکه در درگیری‏های محلی رأساً دخالت می‌‏کنند.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.