نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بسته شدن پرونده ادعایی غرب موسوم به " پی ام دی " امروز سه شنبه در وین برگزار می شود.

نشست فوق العاده شورای حکام امروز برای بسته شدن " پی ام دی "برگزار می شود
 به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان،  در این نشست گزارش نهایی مدیرکل  آژانس و پیش نویس قطعنامه 1+ 5 ارائه می شود.
 گروه  ١+٥ براساس برجام متعهد شده پیش نویس قطعنامه ای را با هدف حل نهایی ( پی ام دی ) به شورای حکام ارائه کند.
بسته شدن پرونده ادعایی غرب درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران موسوم به "پی ام دی" از شروط اصلی اجرای برجام است.

نگاهی به وظایف شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
شورای حکام با ٣٥ عضو که از میان کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شده اند به عنوان شورایی حاکم بر فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی به وظایف محوله عمل می کند. این شورا که از سال ١٩٩٦ میلادی به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است ،سالانه پنج جلسه رسمی تشکیل می دهد و وظایفی از قبیل بررسی گزارش های ارایه شده درباره موضوعات گوناگون مربوط به وظایف شورا، بررسی برنامه و بودجه،گزارش های کنفرانس عمومی و تصویب توافق نامه ها و پادمان را بر عهده دارد. در عین حال توصیه های لازم را به کنفرانس ها و اجلاس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی می کند.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های نوامبر و مارس ژوئن و دوبار نیز در ماه سپتامبر بعد از جلسه سالیانه کنفرانس عمومی و پس از نشست کمیته مشارکت و رسیدگی تشکیل جلسه می دهد. شورای حکام علاوه بر تشکیل پنج جلسه در طول سال، در صورت نیاز جلسات فوق العاده نیز برگزار می کند.جلسات ظرف مدت ٤٨ ساعت پس از اعلام کنفرانس عمومی به ضرورت تشکیل نشست و بنابر درخواست رییس, معاون و یا اعضای آن صورت می پذیرد.
این شورا علاوه بر موضوع هایی که رسیدگی به آن از وظایف اصلی اش به شمار می رود، به مسائل و مباحثی از قبیل تمام موضوعاتی که با تصمیم شورا در دستور کار قرار گرفته اند، موارد ارجاعی از کنفرانس عمومی آژانس و در خواست هایی که هر یک از اعضا خواستار بررسی آن شده اند، نیز در جلسات رسمی خود رسیدگی می کند. جلسات عمومی و خصوصی شورای حکام با حضور دو سوم اعضا به حدنصاب می رسد و هر یک از اعضا دارای یک حق رای هستند.
دبیرکل سازمان ملل یا نماینده وی بدون داشتن حق رای می توانند در جلسات شورای حکام آژانس بین المللی که با سازمان ملل مرتبط است، شرکت کنند. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند هر کشوری را که عضو آژانس است، اما در این شورا عضویت ندارد به جلسات خود دعوت کند .این موضوع درباره آژانس های تخصصی و سازمان های دولتی و غیردولتی نیز صدق می کند. شورای یاد شده از کمیته ها و شاخه های فرعی که وظیفه ثبت دستورهای مطرح شده در این شورا را دارند نیز برخوردار است.
کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، بورکینافاسو، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، کوبا، جمهوری چک، اسلواکی، دانمارک، مصر، فرانسه، آلمان، هند، ایران، ژاپن، کویت، مالزی، هلند، نیوزلند، پاناما، فیلیپین، رومانی، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سودان، سوییس، ترکیه، انگلستان ، ایرلند شمالی و آمریکا اعضای شورای حکام از سال ٢٠٠٢ تاکنون هستند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.