پیشنهاد سردبیر

برای جذب افراد به مطالعه راههای مختلفی وجود دارد، هر کدام از این راه ها، به شیوه ای افراد را به کتاب وکتابخوانی ترغیب و تشویق می کنند. پرورش و تربیت برای کتاب و کتابخوانی از روزهای اول زندگی و در کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می شود.

پرتوی از مدیریت موفق اسلامی در کتابخانه امام رضا(ع) کرمان

این روند تا آخرین مراحل و عالیترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می کند و در هیچ کجا وتوقف نمی شود.
پدران و مادران به عنوان مهم ترین افراد در پرورش فرد، باید عادت کتابخوانی را در فرزندان خود به وجود بیاورند و همچنین مربیان تربیتی که نقش مهمی در تربیت دارند به خردسالان و کودکان آموزش لازم و کافی بدهند تا آنها را به کتاب خواندن راغب کنند و اگر این آموزش توسط رسانه های همگانی باشد تاثیر بیشتری در بر خواهد داشت.
در این میان نقش کتابخانه ها در شکل گیری علاقه برای کتاب خوانی در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. انسان به طور معمول، از دو راه اساسی کسب دانش می کند:
۱ ـ آموزش مستقیم و نظام مند (مدرسه، دانشگاه و . . . . )
۲ ـ تجارب و مطالعات و دریافت های فردی
بدون شک روش دوم بسیار عمیق و اثرگذار است. در انجام این مهم، نقش کتابخانه غیر قابل انکار است. کتابخانه «سرچشمه ای است که همه تشنگان معرفت عطش خود را با آن فرو خواهند نشاند.» کتابخانه عمومی، همان طور که از نام آن پیداست، کتابخانه ای است برای تمام اقشار، بدون در نظر گرفتن سن، تحصیلات، شغل؛ جنسیت، ملیت، مذهب و . . . . که می تواند با گذاشتن منابع مناسب در دسترس کاربر، فرهنگ مطالعه را در جامعه نهادینه کند.
کتابخانه باب دانایی است، و دانایی توانایی است، برای کسب پیروزی، سعادت و افتخار. اگر خدمات مورد نیاز مخاطب، از طرف کتابخانه برآورده شود و کتابخانه، به خصوص کتابخانه عمومی بتواند امکانات خودآموزی را برای علاقه مندان به یادگیری فراهم آورد و فرصت تحقیق را در کوتاه ترین زمان برای محققان به وجود آورد، توانسته است به رسالت خود عمل کند.
22 آذر ماه سالروز وقف کتابخانه امام رضا(ع) کرمان به آستان مقدس امام رئوف است تا پرتو مدیریت موفق اسلامی در میان مردم دین پرور کرمان به نمایش در آید. این کتابخانه که در بلوار هوشنگ مرادی کرمانی واقع شده است، در زمینی به مساحت 1250 متر مربع و با زیر بنای 1000 متر مربع در دو طبقه احداث و وقف دستگاه منور رضوی گردید تا در اختیار مشتاقان علم و پژوهش قرار گیرد. کتابخانه مذکور از محل درآمد موقوفات نور جهان خانم اداره می شود.
لازم به توضیح است مدیریت این کتابخانه به موسسه موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی واگذار گردیده است.
این کتابخانه حدود 15 هزار نسخه کتاب چاپی و تعدادی نشریه ادواری دارد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 4500 نفر است.
همچنین این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز و واحد امانت منابع چاپی ویژه آقایان و بانوان می باشد.
این کتابخانه همه روزه به جز ایام تعطیل از 7:15 الی 19:45 در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.