معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:با پایان سومین دوره داوری مهر اصالت یونسکو آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی مربوط به آثار هنرمندان پنج استان کشور به میزبانی خراسان رضوی ،۱۵۵ اثر نشان ملی مرغوبیت یافت کردند.

۱۵۵ اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی پنج استان ،نشان مرغوبیت دریافت کردند

به گزارش قدس آنلاین، محمد مطیع روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: داوری مهر اصالت یونسکو استان های شمال شرق و شرق به خراسان رضوی داده شده که در این راستا 350 اثر از کل استان های شرکت کننده داوری شدند.
وی اظهار کرد:این آثار متعلق به هنرمندان پنج استان کشور شامل سیستان وبلوچستان، کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بود که از مجموع 155 اثر برگزیده و دریافت کننده نشان مرغوبیت تعداد 49 اثر متعلق به آثار هنرمندان خراسان رضوی است.
این مسئول بیان کرد:مهر اصالت یونسکو، گواهینامه ای است که از طرف دفاتر منطقه ای یونسکو به موضوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران تعلق می گیرد.
مطیع گفت: آثاری در داوری یونسکو موفق به دریافت مهر اصالت می شوند که مزایای اصالت (نشان دهنده هویت فرهنگی و ملی هنرهای سنتی کشور)، خلاقیت (طرح، روش تولید و مواد اولیه)، قابلیت بازیافت (از مواد اولیه ی طبیعی تهیه شده باشند)، قابلیت عرضه در بازار بین المللی، قیمت مناسب، رعایت حقوق انسانی، عدالت محوری و استاندارد مکان تولید، برتری و مزیت براساس معیارهای تکنیکی و مواد به کار رفته، قابلیت تولید به مقدار زیاد، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری محصول را داشته باشند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: آثار هنرمندانی که موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شده اند برای دریافت مهر اصالت جهانی به یونسکو معرفی می شوند.
تا کنون هفت اثر از استان خراسان رضوی موفق به دریافت مهر اصالت جهانی یونسکو و 43 اثر موفق به دریافت مهر ملی اصالت از یونسکو شده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.