نایب رییس مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل عرضه نفت خام به بازارهای جهانی را محدودیت ما در دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز دانست و گفت: برخی از کالاهای با ارزش افزوده داریم که ۵۰۰ برابر بیشتر از یک بشکه نفت خام ارزش دارند و در این صورت اگر یک بشکه نفت را ۱۰۰ دلار به فروش برسانیم، بازنده هستیم.

ضرورت تبدیل نفت خام به محصولات با ارزش افزوده بالا

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد در مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار، برگزاری این نمایشگاه را حلقه واسط میان دانشگاه‌ها، تولید دانش و بنگاه‎های اقتصادی دانست و افزود: ایران در شرایط ویژه و حساسی قرار دارد و مشاهده می‌شود که سرمایه‌های حتی انسانی و بازار در حال رنگ باختن هستند.

وی دانش و فناوری‌های نوین را محور اقتصاد آینده کشورها دانست و اظهار کرد: جایگاه علم در دستیابی به اقتصاد پایدار،‌ جایگاه فاخری است و اگر بخواهیم در اقتصاد فردا نقش‌آفرینی کنیم و به جایگاه مناسب برسیم، باید از تمام توان و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل علمی کشور بهره‌مند شویم.

ابوترابی، با تاکید بر این‌که در این مسیر باید از تمام ظرفیت‌های ملی بهره ببریم، خاطرنشان کرد: در گام بعدی لازم است تا نسبت به بسترسازی علم و فناوری اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در یکی دو دهه اخیر به ویژه از زمانی که مقام معظم رهبری بر موضوع محوری تولید علم و تبدیل دانش به فناوری تاکید کردند، شاهد تحولات افتخارآفرین در این حوزه هستیم؛ ولی تا رسیدن به جایگاه مناسب علم و فناوری فاصله داریم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از این که این نمایشگاه نقش قابل توجهی در تولید دانش و تبدیل آن به فناوری داشته باشد، یادآور شد: امروز شاهد هستیم که کاهش سرسام‌آور قیمت نفت خام، اقتصادهای وابسته به فروش نفت را با چه آسیب‌هایی مواجه کرده است و اگر ایران در یکی دو دهه گذشته گام‌های بلندی در حوزه علم و فناوری برنداشته بود،‌ در معرض آسیب‌های جدی بودیم.

وی شرایط امروز کشور را فرصتی برای کشور دانست و ادامه داد: ما باید در کوتاه‌ترین مدت رابطه نفت را با هزینه‌های جاری و عمرانی قطع کنیم و برای این منظور باید با عزم و اراده ملی از فروش نفت خام خودداری کنیم.

ابوترابی با تاکید بر ضرورت تبدیل نفت خام به محصولات با ارزش افزوده بالا با استفاده از فناوری، اظهار کرد: یکی از دلایل وجود نفت مازاد و عرضه این نفت خام به بازارهای جهانی، محدودیت ما در دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز در این حوزه است؛ ضمن آن که شرکت‌های متولی امر نیز از ظرفیت‌های علمی برخوردار نیستند.

وی با ابراز امیدواری از این که روزی ایران بتواند اثبات کند که حتی یک بشکه نفت خام برای فروش ندارد، افزود: برخی از کالاهای با ارزش افزوده داریم که 500 برابر بیشتر از یک بشکه نفت خام ارزش دارند و در این صورت اگر یک بشکه نفت را 100 دلار به فروش برسانیم، بازنده هستیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدوارم دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان راه را برای این تحول هموار کنند و شاهد قطع وابستگی ملی به فروش مواهب طبیعی باشیم.

ابوترابی با تاکید بر این که کشور در موقعیت حساس و خطیر برای یک تحول و گام نهادن و خلق اقتصاد مقاومتی است، گفت: امید است با تلاش مسؤولان به ویژه مسؤولان وزارت علوم شاهد حرکت پرشتاب دراین زمینه باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.