۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴
کد خبر: 329171

جامعه حرفه اي اينجا قرار است شما از خودتان، دغدغه‌ها، تلخي‌ها و شيريني‌هاي کار حرفه‌اي تان برايمان بنويسيد...

راه دخالت  غير حرفه‌اي‌ها را  سد کنيد

 ميخواهيم پلي باشيم بين خودمان، شما و آنهايي که قرار است گوش شنوايي باشند يا گرهي از کار ديگري باز کنند. پيامهايتان را به سامانه 4727370003  ارسال کنيد. براي اينکه خودتان و يا ديگران پيامتان را در همين صفحه بخوانند، در ابتداي پيامتان عبارت «جامعه حرفهاي» را ذکر کنيد.

در فصل نخست از اين مجموعه به سراغ چند مسؤول و مهندس حرفهاي رفتيم تا دغدغهها و نقطه نظرهاي آنها را بشنويم. از هفته آينده اين بخش به حرفهاي خودماني تمامي مهندسان اختصاص دارد.

 

 راه باز قانون براي تخلفات ساختماني!

مهندس محمدرضا مهردوست؛ رئيس دفتر منطقهاي شمال شرق مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن، از دغدغههاي مهندسان عمران ميگويد، اينکه: يکي از دغدغههاي اساسي مهندسان عمران نبود هماهنگي بين نقشههاي ساختمان و نقشه پروانه ساختمان است. برخي از کارفرمايان براي ساخت و افزايش تعداد واحدها براي کسب منافع اقتصادي بيشتر اين نقشهها را نقض ميکنند تا به خواسته اقتصادي خود برسند. از طرفي شهرداري هم اين در را باز گذاشته تا کارفرمايان با انجام تخلفات ساختماني، مشمول پرداخت جريمه شوند و درآمد شهرداري افزايش يابد.

مهندس مهردوست ادامه ميدهد: به دليل اين تناقض، در بيشتر مواقع نقشههايي که براي پروانه دريافت ميشود، بر اساس خواسته کارفرماست که اين مسأله براي سازمان نظام مهندسي ساختمان و مهندسان مربوطه چالش برانگيز است. اين در حالي است که سازمان نظام مهندسي نقشه اوليه را با دقت بالايي بررسي و سپس تأييد ميکند تا تمام ساخت و سازها مطابق اصول وضوابط مقررات ساختمان باشد، يعني همان اتفاقي که در تمام کشورهاي صنعتي ميافتد و عمر مفيد ساختمانهاي آنها بيش از صد سال است. در ايران نيز اگر جز به جز نقشهها قبل از ساخت و ساز با اجراييات هماهنگ شود تا ساختمانها قاعدهمند وبر اساس مقررات واصول ساخته شود، بسياري از مشکلات و چالشهاي صنعت ساختمان برطرف خواهد شد.

 

 وقتي مرزها بسته ميشود

محسن ذوالفقاري ؛يکي از مهندسان کشاورزي که در خوزستان فعاليت دارد نيز از دغدغههاي صادرات و واردات محصولات کشاورزي ميگويد: «مهمترين دغدغه وارد کنندگان وصادرکنندگان محصولات کشاورزي بسته شدن مرزهاست و اين مسأله موجب فاسد شدن محصولات ميشود.

 اين صادرکننده محصولات کشاورزي به کشورهاي عربي حوزه خليجفارس و کشورهاي حاشيه درياي خزر ادامه ميدهد: در اين شرايط چندين تن محصول کشاورزي فاسد شده و ضرر و زيان غير قابل جبراني به فعالان اين حوزه وارد ميشود، به طوري که حتي انجام يک تظاهرات در کشورهاي عربي اتفاق ميافتد، در بسته شدن مرزها و قيمت محصولات کشاورزي تأثيرگذار است واين دغدغهاي هميشگي براي کشاورزان و مهندسان کشاورزي فعال در اين حوزه محسوب ميشود.

 

 جلوگيري از دخالت غير حرفه ايها در ساخت و ساز

مرتضي کهنمويي؛مهندس پايه يک طراحي ونظارت ساختمان به دخالت غيرحرفه ايها در ساخت و سازها اشاره ميکند و ميگويد: اجرا شدن صحيح قانون نظام مهندسي ساختمان در مواردي نيازمند هماهنگي و همکاري بين سازماني است که مهمترين آن پيشگيري از دخالت افراد غير حرفهاي در حوزه ساخت و ساز و ساختمان است .

مهندس کهنمويي ادامه ميدهد: براي ارتقاي کيفي ساخت و سازها وحفاظت از سرمايههاي ملي بايد از حضور و دخالت افراد غير حرفهاي در صنعت ساختمان پيشگيري شود، بنابراين شايسته است سازمان نظام مهندسي به عنوان مجري با همراهي استانداري،شهرداري و اداره کل راه وشهرسازي بر اجراي صحيح قوانين نظام مهندسي تأکيد و نظارت کنند تا افراد غيرحرفهاي به خود اجازه ندهند با ساخت و سازهاي غيرمجاز به سرمايههاي ملي وامنيت بهرهبرداران از ساختمانها آسيب بزنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.