کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار کنونی افراد مبتلا به ویروس اچ.آی وی در خراسان رضوی سه هزار نفر تخمین زده می شود.

تخمین سه هزار مبتلا به اچ.آی.وی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علی حسین پور به مناسبت هفته آموزش و اطلاع رسانی از ایدز، در جمع خبرنگاران افزود: آمار واقعی تعداد مبتلایان به ویروس اچ.ای.وی در خراسان رضوی و کشور مشخص نیست اما تعداد واقعی مبتلایان پنج برابر آمار موجود برآورد می شود.
وی تعداد موارد شناسایی شده در خراسان رضوی را 666 نفر عنوان و بیان کرد: 172 نفر از این تعداد به استانهای دیگر مراجعه کرده و 191 مورد نیز فوت کرده اند.
کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد
گفت: حدود 200 بیمار مبتلا به اچ.آی.وی زیر پوشش خدمات رایگان قرار دارند و 60 نفر هم به دلیل عدم همکاری شناسایی نشده و به مراکز مراجعه نمی کنند.
وی افزود: روشهای ابتلا به ویروس اچ.آی.وی در خراسان رضوی تغییر یافته بطوری که در گذشته 10 تا 12 درصد موارد از طریق جنسی انتقال می یافت و امروز این رقم به 40 تا 50 درصد موارد افزایش یافته است.
دکتر حسین پور ادامه داد: تمام افرادی که رفتارهای پرخطر مشکوک دارند می توانند به مراکز تشخیص ایدز مراجعه و نسبت به ابتلا خود به ویروس اچ.ای.وی اطمینان حاصل کنند.
وی گفت: 70 مرکز تشخیص سریع اچ.آی.وی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد که 55 مرکز از این تعداد در شهر مشهد مستقر است.
استادیار گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: فرد مبتلا به اچ.آی.وی در صورت تشخیص به موقع و درمان می تواند طول عمر طبیعی را طی کند.
دکتر امین بجدی 'درمان اچ.ای.وی کلید پیشگیری است و بیماران را برای درمان حمایت کنیم' شعار امسال روز جهانی ایدز اعلام و بیان کرد: این موضوع اهمیت تشخیص و درمان این بیماری را بیش از پیش روشن می سازد.
وی افزود: با تشخیص سریع اچ.ای.وی بایستی بلافاصله درمانهای دارویی شروع شود و بدین طریق می توان از ابتلا بیمار به مراحل پیشرفته ایدز و تبعات نقص دستگاه ایمنی بدن پیشگیری کرد.
استادیار گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یک بیمار مبتلا به اچ.آی.وی می تواند در خانواده بطور طبیعی زندگی کرده و یا در جامعه کار کند و مواردی مانند دست دادن، بوسیدن و بغل کردن باعث انتقال بیماری نمی شود لذا فقط باید نسبت به انتقال ایدز از طریق خونی و جنسی محافظت صورت گیرد.
وی دوره نهفتگی ویروس اچ.آی.وی را تا زمانی که این ویروس به مراحل پیشرفته می رسد بین پنج تا 10 سال عنوان کرد.
دکتر بجدی سه راه مهم انتقال ویروس اچ.ای.وی را شامل رفتارهای جنسی پرخطر، اعتیاد تزریقی غیرایمن و انتقال از مادر به کودک عنوان کرد.
وی گفت: با درمان مادران مبتلا به اچ.آی.وی در طول دوران بارداری، می توان میزان ابتلا به ایدز را از حدود 30 به دو درصد کاهش داد.
23 تا 30 آذر ماه هفته آموزش و اطلاع رسانی از ایدز نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.