قدس آنلاین: جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: بيكاري در افراد تحصيل كرده بسيار نگران‌كننده است چراکه این موضوع باعث شده اين افراد با كلاهبرداري‌هاي پيچيده در فضاي مجازي به دنبال كسب سود و درآمد براي خود باشند.

بيكاري افراد تحصيل كرده بسيار نگران‌كننده است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، سرهنگ "حسين حسين‌زاده" با بیان اینکه پيش‌بيني مسايل، آسيب‌ها و چالش‌هاي آينده بدون مطالعه و تحقيق تقريبا غيرممكن است، اظهار کرد: وظیفه حساس پلیس در تامین امنیت جامعه می‌طلبد که این سازمان در آینده پژوهی پیش‌رو باشد.
وی افزود: مقام معظم رهبري نزدیک به 20 سال پيش در بيانات مشروحي، اعتماد مردم را سرمايه‌ای بزرگ براي پليس عنوان كردند و به فرماندهان نيروي انتظامي دستور دادند تا زمينه اعتماد بيشتر مردم به اين نيرو را فراهم كنند.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان ادامه داد: امروز هم تئوريسين‌هاي پليس در كشورهاي مختلف دنيا به همين نتيجه رسيده‌اند كه هرچه اعتماد و ارتباط مردم با نيروهاي پليس بيشتر شود امنيت بهتر و مطلوب‌تري در جامعه حاكم می‌شود؛ آنان به نقش مهم مردم محلات، معتمدان و نخبگان اجتماعي در امنيت پي برده‌اند و ميزان موفقيت پليس در انجام ماموريت‌هايش را وابسته به ميزان قابل اعتماد بودن آن در نزد مردم مي‌دانند.
حسین‌زاده تصریح کرد: در اين ميان طرح‌هاي نيروي انتظامي همچون نگهبان محله، پليس افتخاري و شوراي معتمدان محلات مي‌تواند گام مهمي در زمينه اعتمادسازي باشد البته پليس بايد هرگونه اخبار و اطلاعات لازم را با شفافيت بيشتري در اختيار مردم قرار داده و براي كم كردن فاصله خود با اقشار مختلف جامعه تلاش كند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع جديدتري كه امروزه در جهان مطرح مي شود مسئله پليس اطلاعات‌محور است، اقدامات و تحركات گروه‌هاي تروريستي در اقصي نقاط جهان ضرورت هرچه بيشتر اين موضوع را به ما نشان مي‌دهد.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: تسلط بر مجرمين و تبهكاران سازمان يافته، آشنايي از نقاط جرم‌زا و كانون‌ها و فضاهاي شهري و از بين بردن زمينه‌هاي ارتكاب جرم در اين فضاها و پيش‌بيني عملكرد مجرمانه را مي‌توان از ويژگي‌هاي پليس در قرن 21 دانست.
حسین‌زاده افزود: از ديگر ويژگي‌ها و خصوصيات پليس آينده، مي‌توان به دراختيار گذاشتن بسياري از خدمات پليس به بخش خصوصي، تلاش براي كمتر كردن فاصله با مردم، تسهيل در دسترسي مردم به پليس، تلاش براي كاهش رفتارهاي نامناسب كاركنان پليس، ايجاد تناسب بين دغدغه‌هاي پليس و مردم، استفاده از فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات و شبكه‌هاي اجتماعي، مهارت ارتباط قوي مردمي و تسلط بر فناوري‌هاي پيشرفته اشاره كرد.
تنش‌های قومی یکی از چالش‌های اجتماعی در جامعه است
وی با اشاره به نقش پلیس در مواجهه با چالش‌‌های اجتماعی گفت: براساس تحقيقي كه در خصوص مهاجرت در ايران صورت گرفته است در سال 1335 ، 20 درصد جمعيت ايران شهرنشين و 80 درصد روستانشين بودند اما در حال حاضر وضعيت كاملاً برعكس شده و اين موضوع چالش‌هاي زيادي را براي تامين امنيت در شهرها فراهم كرده است.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: متاسفانه با تشكيل سكونت‌هاي غير رسمي و حاشيه‌نشيني، اين مكان ها به كانون هاي جرم در شهرها تبديل شده اند كه بايد هرچه زودتر نسبت به ساماندهي آنها اقدام جدي صورت پذيرد.
حسین‌زاده افزود: آمارها حكايت از آن دارد كه 52 درصد از زندانيان استان را افراد غيربومي تشكيل مي‌دهند و بايد گفت كه با اين اوصاف مهاجرت يكي از چالش‌هاي آينده براي تامين نظم و امنيت در شهرها به شمار مي‌آيد.
وی با بیان اینکه بيكاري نيز يكي از عوامل جرم‌زا محسوب مي‌شود، خاطرنشان کرد: بيكاري در افراد تحصيل كرده بسيار نگران‌كننده است چراکه این موضوع باعث شده اين افراد با كلاهبرداري‌هاي پيچيده در فضاي مجازي به دنبال كسب سود و درآمد براي خود باشند.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان تنش‌های قومی را از دیگر چالش‌های اجتماعی موجود دانست و گفت: كشور ما يكي از متنوع‌ترين بافت‌هاي قومي در جهان را دارد كه همين موضوع زمينه سوء استفاده دشمنان براي ايجاد تنش و اختلاف و تجزيه طلبي در كشور را فراهم كرده اما خداراشکر با درايت و هوشمندي مقام معظم رهبري و مسوولان عالي رتبه، كشور ما توانست از بسياري اتفاقات و بحران‌هاي قوميتي عبور كند.
حسین‌زاده افزود: در اين ميان ارائه خدمات مساوي براي همه قوميت‌ها، حفظ هويت و فرهنگ قوميت ها و احترام به آنان مي‌تواند از بروز تنش‌هاي آينده جلوگيري كند.
70
درصد از زندانيان استان اصفهان، مجرمان معتاد هستند
وی تصریح کرد: درحال حاضر 70 درصد زندانيان استان اصفهان را مجرمان معتاد تشكيل مي‌دهند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه اعتياد به مواد مخدر چالشي جدي براي تامين امنيت محسوب مي‌شود كه در اين زمينه بايد به مسائلي همچون كاهش سن اعتياد، ترويج مصرف مواد مخدر صنعتي و ورود زنان به عرصه اعتياد توجه ويژه كرد.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به قاچاق کالا و آلودگی هوا به عنوان دو چالش اجتماعی دیگر، گفت: جرم قاچاق كالا از جمله جرايمي است كه هم عرصه اقتصاد و توليد كشور را نا امن كرده و هم سلامت جامعه را به خطر مي اندازد.
وی افزود: امروزه ثابت شده كه 60 درصد آلودگي هوا مربوط به خودروهاي دود زاست و پليس مصمم است كه با اين موضوع برخورد كرده و از تردد آنها جلوگيري كند اما بازهم نيازمند همكاري و همراهي مردم و همچنين سازماندهي ناوگان حمل و نقل عمومي است.
حسین‌زاده با اشاره به موضوع پلیس و جرایم آینده، خاطرنشان کرد: گسترش تروريسم، افزايش خشونت، سرقت‌هاي مجازي، جرايم زيست محيطي، قاچاق انسان، جرايم فرامرزي، قاچاق ميراث فرهنگي، دزدي دريايي، قاچاق اعضاي بدن انسان و جعل هويت از جمله جرايم آينده در دنيا هستند.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: تقويت معنويت اخلاق و آموزه‌هاي ديني، افزايش دانش ديجيتال و فناوري‌هاي مدرن، ايفاي نقش در مديريت تغييرات آينده، قابليت مقابله با جرايم سازمان‌يافته، مديريت آشوب‌هاي خياباني، توانايي مجاب كردن افراد و مذاكره و افزايش آمادگي جسماني و بالابردن كارآيي كاركنان پليس بايد سرلوحه كار پليس آينده باشد تا بتواند امنيت مطلوب را براي مردم فراهم كند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.