خرم آباد/ شراره زهرا کار : روند تولید خودرو در سال‌های قبل که با افزایش بی‌سابقه و بدون برنامه‌ریزی روبه‌رو شد، امروز پیامدهای خود را نشان می‌دهد به طوری که اکنون در سطح شهرها با معضل کمبود پارکینگ مواجهیم.

 رفع مشکل ترافیک خرم آباد با یک پارکینگ طبقاتی!

 این در حالی است که خيابان‌هاي شهرهای مختلف کشور بخصوص کلانشهرها دیگر گنجايش اين همه خودرو را ندارند و با وجود مشكلات پيش رو باید در نقاط مختلف شهر، مکان‌های متعددی مانند پارکینگ‌های طبقاتی و یا پارکینگ‌های عمومی براي پارك خودروها در نظر گرفت. امروز کمبود پارکینگ در بسیاری از شهرها به معضل جدی شهرنشینان تبدیل شده که شهر خرم آباد نیز از این مسأله مستثنا نیست.
 بر اساس این گزارش، با توجه به ساخت مجتمع‌های تجاري، مسكوني و اداري در شهر خرم آباد و نبود نظارت‌های جدی در ساخت و سازها بخصوص تأمین فضای پارکینگ، این مسأله موجب شده این شهر پرجمعیت نیز از کمبود پارکینگ رنج ببرد.
از سویی مسؤولان شهري در
خرم آباد سال‌هاست با بهانه‌هايي مانند كمبود فضاي مناسب براي ساخت پاركينگ عمومي از زير بار اين مسؤوليت مهم شانه خالي مي‌كنند و با دادن وعده‌هاي متعدد امروز را به فرداهاي آينده موكول مي‌كنند. حتی وجود خيابان‌هايي با عرض كم در هسته مركزي این شهر موجب شده بیشتر شهروندان یا مسافران نتوانند از طرح كارت پارك به عنوان جبران كمبود پاركينگ استفاده کنند.

  دعوا سر جای پارک
در این زمینه حسینی یکی از شهروندان خرم آبادی با بیان اینکه هسته مرکزی این شهر از نبود پارکینگ‌های مناسب رنج می‌برد به خبرنگار ما گفت: هم اکنون رانندگان برای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر باید ساعت‌ها به دنبال جای پارک بگردند که این مسأله مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است.   
رضا کرم‌زاده، شهروندی دیگر با بیان اینکه نبود پارکینگ کافی برای هسته مرکزی شهر مشکل ساز شده است، تصریح کرد: هر روز رانندگان مجبورند ماشین خود را در مکان‌هایی پارک کنند که توقف جایز نیست واعتراض کسبه یا صاحب‌خانه‌ها را به دنبال دارد که در برخی مواقع این اعتراض‌ها به درگیری نیز منجر می‌شود.
 عرض كم خيابان‌ها
در این زمینه، مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداری
خرم آباد با بيان اينكه به شدت با كمبود فضا براي ساخت پاركينگ عمومي در شهر خرم آباد روبه‌رو هستيم، گفت: قرار بود در سطح شهر شماری پاركينگ طبقاتي احداث شود، اما متأسفانه با كمبود فضاي مناسب در هسته مركزي شهر روبه‌رو هستيم.
زهره خدايي افزود: ساخت پاركينگ عمومي براي شهري مانند خرم آباد كار چندان ساده‌اي نيست، زيرا از يك طرف شهرداري با كمبود بودجه روبه‌رو است و از طرفي ديگر بافت قديمي شهر سبب شده نتوان برخي پروژه‌ها را براي شهر خرم آباد اجرا كرد.

 يك پاركينگ طبقاتي براي يك شهر!
وي با اشاره به اينكه شهر خرم آباد تنها يك پاركينگ طبقاتي دارد، گفت: يك طرح تفصيلي در خصوص مكان يابي و جانمايي براي احداث پاركينگ در دست مطالعه است كه اگر اين طرح محقق شود به زودي مي‌توانيم به مكان مناسبي براي ساخت پاركينگ طبقاتي دست يابيم.
وي خاطرنشان كرد: ساخت پاركينگ عمومي در سطح شهر مستلزم رعايت يك سري قوانين است كه يكي از آن‌ها قرار نداشتن در منطقه مسكوني است و ديگر اينكه نبايد در نزديكي چهارراه ساخته شود، زيرا موجب ترافيك بيشتر مي‌شود و قوانيني از اين دست كه تا حدودي دست
و پا گير شده است.
 مشکل سرمايه گذار براي ساخت پاركينگ
رئيس شوراي شهر خرم آباد گفت: اگر شهرداري اقدام به طرح عريض كردن خيابان در بافت فرسوده نمايد، بسياري از مشكلات ترافيكي حل خواهد شد.علي آذري افزود: اجراي چنين پروژه‌هايي مستلزم بودجه زيادي است كه شهرداري بايد بتواند از پس هزينه‌های آن برآيد.شهرداری‌ها می‌توانند با یافتن سرمایه‌گذار یا مشارکت با آن‌ها پارکینگ‌های عمومی را توسعه دهند، زیرا اجرای چنین طرحی افزون بر بهبود وضعیت ترافیک می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های پرسود و زود بازده برای بخش خصوصی به دنبال داشته باشد. به گفته وی اگر دستگاه‌هاي نظارتي مثل نظام مهندسي ساختمان بخوبي به مسؤوليت خود عمل مي‌کردند حالا هر واحد ساختماني داراي یک پاركينگ اختصاصي بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.