ساری/ حسین احمدی - رقیه توسلی همه محورها باز است؛ یعنی، شما هستید. آن هم با قصه‌ای که مه و یخبندان و گردنه‌های برفگیر دارد، لودرها و گریدرهایی دارد که بلدند چطور عبور زمستانه را امن کنند و دست راهدار و رهگذر را بگیرند.

 روز راهدار همه محورها باز است

باد و سرما که زوزه وار در دل شب و روز می‌پیچد، دیده‌ایم که چطور به راه می‌افتید،  با برف روب‌ها و نمک پاش‌ها که آمده‌اند تا به داد جاده‌های کوهستانی برسند. دیده‌ایم که هربار چطور برای حفظ جان مسافران «یاعلی» گفته اید.
قصه راهدارخانه را هم شنیده‌ایم که همیشه خورشیدی است که شانه به شانه‌تان تا انتهای برودت و کولاک می‌آید. خانه‌ای که روشنایی‌اش، نفس سرد رانندگان نگران را گرم می‌کند و از دلهره و چشم براهی، رهایشان می‌کند.
سال‌هاست که زمستان سرد از پایین دست جاده پیش می‌آید، اما پشت جاده‌های جهان به جوانمردی راهداران، گرم گرم است و خیالشان راحت.
« همه محورها باز است» یعنی شما در بارش بی امان سینه سپر کرده اید و به دل حادثه زده‌اید، یعنی بیدارید. یعنی راهدارخانه دارد به اخبار ریزش کوه و سیل و برف و یخ گوش می‌کند و چشم برهم نگذاشته است.

 راهدار بیدار است
وقتی مسافر جاده هستیم و برف سرعت‌مان را کم می‌کند و زمین لغزنده می‌شود، ناخودآگاه با
چشم هایمان ماشین‌های راهداری را جست و جو می‌کنیم و نخستین کسی که به ذهنمان می‌رسد، راهدار است.
درآن شرایط سخت برف و بوران حتی بستن زنجیرهای چرخ
اتومبیل مان عذابی سخت است، چه برسد که بخواهیم در طول تمام شبانه روز در این گردنه‌های برفگیر زندگی کنیم. وقتی می‌بینیم چراغ راهدارخانه روشن است، به آرامش می‌رسیم، زیرا می‌دانیم راهداران همیشه بیدارند و در جاده‌ها استقرار دارند.
 
 10 سال مرخصی نرفته‌ام
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: فشردگی کارها و حجم بالای مسؤولیت به گونه‌ای است که طی 10 سال گذشته حتی یک روز هم به مرخصی
نرفته ام. خانواده راهداران خود راهدارند و با مهیا کردن شرایط، امکان حضور شبانه روزی‌مان را در جاده‌ها فراهم می‌کنند.
علی محمدزاده که 32 سال است راهداری می‌کند، با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه از راهداری خسته نشده ام، می‌افزاید: شرایط کار به گونه‌ای است که گاهی اوقات یک راهدار باید تا 10 شبانه روز در راهدارخانه بیتوته کند و نمی تواند به خانه اش بازگردد.
وی از 40 روز زودتر شروع شدن عملیات راهداری زمستانه در سال‌جاری می‌گوید و اضافه می‌کند: همه ساله راهداری زمستانه از 25 آذر شروع می‌شد و امسال به سبب شرایط جوی، راهداران از 15 آبان در جاده‌ها و گردنه‌های برفگیر مستقر شدند.
وی با اشاره به اینکه راهداری در طول سال در بیش از 10هزار کیلومتر از محورهای اصلی، فرعی و روستایی در حال انجام است، می‌افزاید: امسال 380 راهدار در قالب 33گروه ثابت و سیار به همراه 282دستگاه ماشین آلات راهداری شامل بولدوزر، گریدر، نمک پاش، برف خور و آب نمک پاش در طول 3700کیلومتر از راه‌های برفگیر استان مستقر
 شدند. محمدزاده از وجود 20 راهدارخانه در گردنه‌های برفگیر خبر می‌دهد و می‌گوید: مهم‌ترین گردنه‌ها در استان مازندران گردنه هزارجم، کندوان، امامزاده هاشم، گدوک، ایول - چوپین – سیاهرز می‌باشند.
وی از درگذشت یک راهدار در سالجاری خبر می‌دهد و می‌گوید: مرحوم «مصیب عبدی» یکی از راهدارانی بود که به هنگام شست‌وشوی علایم راهنمایی و رانندگی در محور قائمشهر – بابل به سبب برخورد با خودرو جان خود را از دست داده است.
 جان باختن 32 راهدار مازندرانی
«علی امینی، حسن میرایی، احمد یاسمی، حیدر رضایی، محمود حسن بالایی، حسن احمدپور، ابوالقاسم اسماعیلی، لطفعلی گوشه نشین و کیهانی و... » این بخش کوچکی از نام راهدارانی است که طی سال‌های گذشته جان خود را در حال انجام مأموریت در جاده‌ها از دست داده‌اند.
قاسم آقابرارپور، راهدار مازندرانی در آغاز صحبت هایش نامی از درگذشتگان راهداری می‌برد و می‌گوید: طی سال‌های گذشته 32 نفر از همکاران مان جان خود را در حال انجام فعالیت‌های راهداری از دست دادند. وی از مهندس موسی رحیمی مدیرکل فقید راه و شهرسازی مازندران که در انجام مأموریت جان باخته است، یادی می‌کند و می‌افزاید: راهداری همیشه با سختی‌های فراوانی همراه است و خطرات زیادی جان راهداران را تهدید می‌کند، ولی ما شغل مان را دوست داریم.
وی که 20 سال سابقه راهداری دارد، اضافه می‌کند: مهم‌ترین مشکلات راهداران با وجود حضور شبانه روزی در محورها، مزایای ناچیز دریافتی است که با تورم فعلی جامعه همخوانی ندارد.
آقابرارپور می‌افزاید: از ساعت پنج عصر تا 7 صبح به دلیل سرمای شدید، انجام عملیات راهداری با دشواری‌های فراوانی همراه است، ولی راهداران با حس نوعدوستی و علاقه در چندین نوبت اقدام به عملیات برف روبی، نمک پاشی و یخ زدایی می‌کنند.
وی از رانندگان می‌خواهد به علایم راهداری توجه بیشتری کنند و با پرهیز از سرعت بالا، جان خود و راهداران را به خطر نیندازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.