نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به بحران صنایع اصفهان و اخراج کارگران به دلیل مشکلات مالی گفت: متأسفانه در حال حاضر بیش از نصف صنایع استان اصفهان تعطیل هستند یا با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کنند.

بحران صنایعِ اصفهان و اخراج کارگران به‌دلیل مشکلات مالی/نیمی از صنایع اصفهان تعطیل هستند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به شرایط صنایع استان اصفهان و رکود صورت گرفته در آنها طی ماه‌های گذشته اظهار داشت: بدون شک رکود موجود در بحث اقتصاد کشور و صنعت، آثار وسیعی بر اقتصاد و صنایع و معادن گذاشته و این نکته قابل توجه است.

وی افزود: از نگاه من، راهکار برون‌رفت از این رکود نیز تحقق اقتصاد مقاومتی با 24 سیاست ابلاغی است بنابراین دولت باید برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی کمر همت ببندد.

قطع وابستگی به نفت، از مهم‌ترین مسائل مد نظر باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به اهمیت قطع وابستگی کشور به غرب اشاره کرد و ادامه داد: ما باید وابستگی خود را به دنیایی که تلاش می‌کند ما را به مزدوری خود در صنعت، اقتصاد و مسائل دیگر بگیرد، قطع کرده و از آن بیرون رویم.

وی ادامه داد: هرچه ما به سمت خودکفایی بر اساس سیاست رقابت با جهان پیش رویم، وابستگی ما قطع خواهد شد و از سوی دیگر موضوع مهم در این زمینه، قطع وابستگی به نفت است و در این زمینه صنعت و کشاورزی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

نیمی از صنایع اصفهان تعطیل هستند

حجت‌الاسلام سالک به مشکلات قابل توجه صنایع استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط کنونی و رکود موجود، نزدیک به نیمی از 8 هزار و 500 واحد صنعتی در اصفهان، کار نمی‌کند و بقیه آن نیز بر اساس ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کند و تنها 30 درصد زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، کارخانه‌داران و تولیدکنندگان وقتی می‌بینند که انبارهای واحدهای صنعتی پر از تولیدات داخلی بوده و خریدار و بازاری ندارد، کارگران خود را اخراج کرده و با توجه به روبرو بودن با دشواری در تأمین مواد اولیه و مشکلات دیگر، در این زمینه با بحران مواجه می‌شوند.

21 مانع رشد تولید ملی بر سر راه صنعت‌گران است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر فشار مالیاتی، بیمه و مسائل دیگر، دایره را بر تولیدکننده تنگ می‌کند و بیش از 21 مانع رشد تولید ملی سر راه صنعت‌گران بوده و این موضوع بسیار مهم است.

وی با انتقاد از فشار وارد شده به صنایع کشور از سوی بانک‌ها و دولت خاطرنشان کرد: به طور معمول، در شرایط رکود، دولت‌ها معمولاً فشار مالیاتی و بانکی به تولیدکنندگان وارد نمی‌کنند اما در کشور ما بانک‌ها فشار قابل توجهی وارد کرده و طلب خود را می‌خواهند، به همین دلیل بحث‌های مصادره کارخانه و مسائلی نظیر آن نیز در این موضوع مطرح می‌شود.

 سالک با بیان اینکه این مسئله منجر به رشد بیکاری و مسائل مطرح دنباله‌رو در این مبحث می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصفهان وضعیت مطلوب صنعت و شایسته اصفهان نیست و این موضوع، ناشی از مسائل مختلفی بوده که یکی از این مسائل، مدیریت و تدبیر لازم در این زمینه به شمار می‌رود زیرا این موضوع بسیار اهمیت دارد.

ارتباط دادن مسائل اقتصادی و صنعت به لغو تحریم‌ها، کاری اشتباه است

وی به تأثیر اظهارات سیاسی مسئولان در مشکلات موجود اشاره کرد و با بیان اینکه رکود نیز از دیگر مسائل قابل توجه به شمار می‌رود، اظهار داشت: از سوی دیگر، ارتباط دادن مسائل اقتصادی و صنعت به لغو تحریم‌ها بعد از برجام، کار اشتباهی است که از سوی دولت انجام شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: به نظر من، این موضوع یک حالت انتظار به وجود می‌آورد زیرا با توجه به شناخت موجود از دشمن، این کشور هرگز تحریم‌های خود را تعطیل نخواهد کرد، همانطور که آمریکا اخیراً تحریمی درباره ویزای تجار و کسانی که به داخل کشور ایران رفت و آمد می‌کنند، تصویب کرد.

وی افزود: تاریخ نشان داده که آمریکا هیچ گاه قابل اعتماد نیست و این اشتباه دولت در زمینه اتصال تحریم‌ها با مسائل هسته‌ای از ابتدا نگران‌کننده بود. به نظر من اگر از ابتدا این مسئله را با اقتصاد مقاومتی گره می‌زدند و توجه به رشد تولید ملی و رفع موانع آن را صورت می‌دادند، مشارکت مردم را حرکت بسیار خوبی صورت گرفته و مسائل نظیر بیکاری برطرف می‌شد.

قول دولت برای تنظیم بودجه 95 بر اساس اقتصاد مقاومتی

 سالک در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر اقتصاد مقاومتی در حد شعار مطرح بوده یا به صورت عملی اجرا می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر موضوع اقتصاد مقاومتی تنها به شعار، بنر و پلاکارد خلاصه شده اما دولت قول داده که که این کار را در بودجه سال 95 بر اساس جهت‌دهی به سمت اقتصاد مقاومتی پیاده کند.

وی خاطرنشان کرد: باید دید که آیا جهت‌گیری بودجه 95 و برنامه ششم توسعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی هست یا خیر.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مطرح کردن اصفهان به‌عنوان یک استان برخوردار گفت: سال گذشته، میزان مالیات پرداختی استان اصفهان کمتر از 5 هزار ملیارد تومان بود و امسال این میزان نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

لفظ "برخوردار" پوششی برای نادیده گرفتن محرومیت اصفهان

وی ادامه داد: متأسفانه موضوع بسیار بدی از دوران گذشته مطرح شده و اصفهان را استانی برخوردار می‌شناسند و این کلمه پوششی شده تا محرومیت‌های استان اصفهان دیده نشود. وقتی در مجلس، دولت و جاهای دیگر صحبت صورت می‌گیرد، بلافاصله اصفهان را یک استان برخوردار و خودکفا عنوان می‌کنند.

 سالک ادامه داد: درست است که مردم اصفهان باهوش، با بصیرت و اقتصادی هستند و بیش از صدها خیریه در استان اصفهان فعال هستند و بار سنگین دولت را به دوش می‌کشند، اما این حضور و بصیرت مردم نباید موجب شود که لفظ برخوردار به این استان اختصاص داده شود و استان را از مسائل مختلف محروم کرده و مالیات بیشتری از آن بگیرند.

وی اضافه کرد: ما درخواست داریم که محرومیت‌های استان اصفهان را باید دید زیرا در 8 سال خشکسالی، خسارت‌های سنگینی به مردم در سراسر این استان وارد شد و باید برای رفع این موضوعات اقدامات جدی صورت گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.