قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها دیگر تلگرام جزیی از زندگی عموم مردم کشورمان شده است ؛ همینکه گفته میشود از هر۴ ایرانی یکی عضو این شبکه اجتماعی است یعنی به تعداد خانواده های ایرانی عضو تلگرام داریم خودگویای نفوذ این شبکه درمیان ایرانیان است.

تلگرام و فیلترینگ، از شایعه تا ردیابی کلمات خط قرمزی/ فیلترینگ هوشمندآزمایشی است،تعیین تکلیف نهایی تلگرام دوشنبه

درعین حال و با توجه به این قانون که ازهر ابزار زندگی نوین میتوان استفاده مفید یا مضر کرد تلگرام نیز درمسیراستفاده های مفید قرار گرفت ودرکنار ان گزارشهای زیادی از بهرگیریهای غیر مفید نیز میرسید؛ همین مساله هم باعث شد تا درجلسه فیلترینگ پرونده تلگرام به جریان بیافتد واحتمال زیادی برای پیوستنش به وی چت میرفت اما ابستراکسیون اعضای جلسه و مخالفت برخی حاضران باعث شد تامهلتی یکماهه به مدیران این شبکه پرطرفدار داده شود تا نسبت به مسدود کردن برخی بخشهای مستهجن اقدام شود که البته با مسدود شدن این کانالها پاسخ خودرا هم گرفت.

این درحالی است که ساختن یک گروه یا کانال دراین شبکه مجازی به راحتی اب خوردن است و به ازای هر کانال و گروه بسته شده دهها گروه دیگر سربراورد تا اکنون که فرصت یکماهه سپری شده دوباره سخن از فیلتر شدن تلگرام به میان کشیده شود.

در این میان اگرچه طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از اعمال شیوه‌هایی جدید در ارسال پیام از طریق این نرم افزار ارتباطی خبر داده و پیش بینی کرده‌اند که شاید روش‌هایی مانند فیلترینگ هوشمند در خصوص آن اجرایی شده اما همچنان اغلب کاربران این شبکه به غیر از حذف برخی کانال‌های غیر اخلاقی تفاوت جدیدی در کارکرد تلگرام مشاهده نکرده‌اند.

آخرین جلسه کارگروه فیلترینگ ۲۷ آبان ماه در شرایطی برگزار شد که پس از آن عبدالصمد خرم آبادی - دبیر کارگروه مذکور- اظهار کرد: اگر در زمان تعیین شده شبکه اجتماعی تلگرام اقدامات لازم را درباره حذف محتوای مجرمانه و مقررات جمهوری اسلامی انجام ندهد، این شبکه مسدود می شود.

وی ادامه داد: یکی از دستورات جلسه امروز درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی تلگرام بود که تمامی اعضا نگرانی خود را درباره نقض قوانین جمهوری اسلامی توسط این شبکه، بیان کردند.

خرم آبادی خاطرنشان کرد: این جلسه دارای دو مصوبه بود؛ اول اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد حمایت و پشتیبانی به‌خصوص در زمینه توسعه شبکه‌های داخلی به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه دوم، چنانچه ظرف مدت محدودی شبکه اجتماعی تلگرام اقدامات لازم را در خصوص حذف محتواهای مجرمانه و رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به عمل نیاورد، شبکه مذکور مسدود می‌شود.

اما پس از برگزاری این جلسه، وزیر ارتباطات که می توان او را از حامیان جدی استمرار فعالیت شبکه های اجتماعی دانست، تصریح کرد: مسوولان تلگرام اعلام کردند که در صورتی که مسوولان ایرانی لازم بدانند که بخش‌هایی باید مسدود شود، این کار را خواهند کرد.

محمود واعظی در قالب پیامی که در صفحه خود در اینستاگرام منتشر کرده بود از استخدام کارمند ایرانی برای تلگرام خبر داده و اعلام کرد: « با توجه به اینکه در روزهای اخیر، بار دیگر موضوع فیلترینگ یا عدم فیلترینگ در کشور مطرح شد لازم است توضیحی بدهم. با مدیران شبکه تلگرام در تماس هستیم تا مباحث غیر اخلاقی و خارج از شئونات ایران را از این شبکه حذف کنند. به همین منظور مکاتباتی با مدیران شبکه تلگرام داشتیم و اعلام کردیم که بخش‌های غیر اخلاقی و مستهجن این شبکه باید مسدود شود و آنان نیز در پاسخ به مکاتبات‌، بخش‌های مستهجن را مسدود کردند.

بنا بر این گزارش مدیران شبکه تلگرام اعلام کردند‌، یک کارمند مخصوص ایران در این شبکه به کار گرفته شده است تا از انتشار موضوعات نامناسب و خارج از شئونات اخلاقی جلوگیری کنند.

***فیلتر زیرپوستی 22 میلیون ایرانی عضو تلگرام

دراین حال دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: ۲۲ میلیون نفر در کشور عضو تلگرام هستند که از این تعداد ۱۵ میلیون نفر فعال هستند.

ابوالحسن فیروزآبادی تاکید کرد: فضای مجازی در کشور فرصت بسیار بزرگ برای توسعه فضای آموزشی است که متاسفانه در کشور ۱۵ میلیون نفر از این فضا برای بازی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ میلیون نفر عضو تلگرام هستند که از این تعداد ۱۵ میلیون نفر فعالیت می کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد:۱۱۲ شبکه اجتماعی در کشور وجود دارد که ۱۰ هزار مشترک در آنها فعل هستند اما تمامی آنها برداشت سرگرمی دارند بنابر این باید فعالیت در این فضا مدیریت و مطالعه شده باشد.

فیروزآبادی یادآور شد:  طبق آخرین بررسی های انجام شده ۵۰ درصد جمعیت بیش از روزانه یک ساعت زمان را برای حضور در این فضاها اختصاص می دهند که باید از این فرصت مناسب بهترین بهره برداری کرد.

وی تاکید کرد: ۲۳ میلیون گوشی تلفن همراه در کشور وجود دارد که به ۴۰ میلیون خواهد رسید و با یک حساب ساده مشخص می شود حدود ۸ میلیارد دلار خرج شد اما باید به این موضوع توجه داشت که آیا واقعیت اقتصاد ملی ما این قدرت را دارد که چنین رقمی برای سرگرمی هزینه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه دغدغه توسعه شبکه های مجازی اجتماعی باید مدیریت شود، گفت: هرزمان که در این راستا صحبت شد گروهی تنها به فکر محدودسازی و کنترل بودند در حالیکه می شود برای این فضاها برنامه ریزی داشت.

وی یادآور شد: اکثر بازیهای موجود در این فضاها خشن طراحی شده اما زمانیکه قرار شد بازی های داخلی طراحی شود آنها نیز با الگوبرداری، بازی خشن طرح کردند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه همگان از مشکلات فضای مجازی سخن می گویند، گفت: طلاق، مشکلات خانوادگی و بسیاری از مباحث به عنوان چالش های ایجاد شده در جامعه حرف می زنند در حالیکه هیچکس مصداقی در این موارد ارائه نمی کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: باید رصد کاملی در این راستا انجام شود و تحقیقات لازم نیز داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی برای استفاده از فضای مجازی و این فرصت بزرگ داشته باشیم.

دراین حال و بنا برگزارش رسیده ، تعدادی از کاربران تلگرام دیروز هنگام ارسال بعضی از پیام‌ها خطایی دریافت کردند که به آنها می‌گفت اجازه ندارند و نمی‌توانند با توجه به محدودیت‌های داخلی کشور بعضی از پیام‌ها را برای دیگران ارسال کنند.به نظر می‌رسد این آغازی برای شروع فیلترینگ هوشمند تلگرام در ایران باشد.

این روش که می‌توان آن را فیلترینگ هوشمند یا محتوایی خواند، این‌گونه عمل می‌کند که کاربران برای ارسال بعضی از پیام‌هایی که به نظر می‌رسد در آنها واژگان یا عبارت‌های مشمول فیلترینگ وجود دارد با محدودیت مواجه می‌شوند و پیام‌های واجد این کلمات را نمی‌توانند برای افراد دیگر ارسال کنند یا در گروه‌ها به اشتراک بگذارند. این روش به این ترتیب عمل می‌کند و به جای پیام اصلی، پیام دیگری با این مضمون و البته به زبان انگلیسی ارسال می‌شود: «sorry, this bot is unavailable in your country due to local restrictions» و به مخاطبان خبر محدودیت‌های تازه را می‌دهد. درواقع هم فرستنده و هم گیرنده به جای پیام اصلی، همین پیام را مشاهده می‌کنند.

اگرچه مسئولان به‌ویژه مسئولان دولتی همزمان با نقد و نظرها و بالا گرفتن چالش‌ها درباره تلگرام در ایران همواره تاکید کرده بودند که این نرم‌افزار را فیلتر نمی‌کنند و با این موضوع مخالفند اما حالا به نظر می‌رسد دست‌کم از نظر محتوایی اتفاقات تازه‌ای در تلگرام افتاده است و کلماتی ازجمله نام‌ها و اسامی مسئولان و عبارت‌ها و واژگانی که عموما در ایران مشمول خط قرمزها هستند اگر در متنی وجود داشته باشد، با تنظیماتی که در تلگرام اعمال شده، امکان انتشار پیدا نمی‌کند.

***تلگرام فیلتر نشده است

درهمین حال محمدعلی اسفنانی عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه در هفته جاری آخرین وضعیت تلگرام مجددا بررسی می‌شود، گفت: خبر آغاز فیلترینگ هوشمند تلگرام در ایران را غیرواقعی است و توضیح داد: این خبر که پیغامی از سوی سرور تلگرام به کاربران آن در ایران ارسال شده مبنی براینکه «متاسفانه این پیام در کشور شما با توجه به محدودیت‌های محلی غیر قابل دسترس است» صحت ندارد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی با این توضیح که در فیلترینگ هوشمند -که پیش از این درباره شبکه اینستاگرام در ایران اجرا شده- به جای فیلتر کامل شبکه‌های اجتماعی، بخشی از محتوای آن از دسترس خارج خواهد شد، گفت: در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم گرفته شد که از سرور اصلی تلگرام خواسته شود محتوای غیراخلاقی آن با توجه به آنچه که مد نظر مسدولان ایران است حذف کند و برای این کار به آنها فرصت داده شد.

وی با بیان اینکه احتمالا روز دوشنبه هفته پیش رو، جلسه بعدی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برگزار خواهد شد، افزود: در این جلسه تصمیات جلسه آبان ماه پیگیری خواهد شد و با توجه به اقدامات یا تغییرات صورت گرفته توسط تلگرام، تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

این درحالی است که طی روزهای گذشته تلگرام، به‌ تازگی نرم افزار پیام‌رسان خود را بروزرسانی کرده و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کرده است.

پیش از این در گروه‌های تلگرامی شما به عنوان اعضای گروه امکان اضافه کردن اعضا، تغییر نام و عکس گروه را داشتید.

این قابلیت قاعدتا برای گروه‌های کوچک و دوستانه قابلیت بدی محسوب نمی‌شد، اما برای گروه‌هایی با تعداد اعضای زیاد قابلیت مناسبی نبود.

در به‌روزرسانی جدید این نرم افزار، گروه‌ها می‌توانند مدیر یا مدیرانی داشته باشند، و کنترل و مدیریت گروه را بر عهده بگیرند. مدیر یا مدیران گروه قابلیت تغییر نام گروه، تغییر عکس گروه و حذف کردن اعضا را برعهده دارند.

گروه‌های تلگرام امکان داشتن 200 عضو را داشتند، اما اکنون تلگرام امکان ایجاد گروه‌های بزرگ را با هزار عضو در آخرین نسخه به‌روزرسانی خود قرار داده است.

درهمین راستا یک کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه باید تعریف درست و فراگیری از فضای مجازی داشته باشیم گفت: در حال حاضر ۸۱.۲ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند.

 روح الله مومن نسبت درباره عوارض و جنبه های زیان بار استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و افزود: موضوع تنوع طلبی عاطفی و جنسی در جامعه شیوع پیدا کرده است که آسیب های روانی و اجتماعی زیادی دارد. علاوه بر این، طلاق عاطفی نیز در میان خانواده ها به شدت در حال افزایش است.

این کارشناس فضای مجازی در برنامه تیتر امشب افزود: ۶۸ درصد طلاق های ثبت شده در میان ۱۴۰ کشور جهان، به علت ارتباط یکی از زوجین با جنس مخالف از طریق شبکه های مجازی است.

وی ادامه داد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دل ها و ذهن ها است و اینکه زن و مرد گوشی های خود را رمز گذاری و از یکدیگر پنهان می کنند یعنی کاشتن بذر تردید در زندگی و باید دانست که اینها مسائلی نیست که پلیس فتا بتواند برای آن کاری کند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه در چین کسانی که روزانه بیش از یک ساعت در روز از اینترنت استفاده می کنند معتاد اینترنت محسوب می شوند و باید به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند، گفت: بر اساس داده های وزارت ورزش و ارتباطات، به طور میانگین جوانان کشور روزانه ۹ ساعت به گوشی های موبایل مشغول هستند که این آمار نشان می دهد نیازمند راه اندازی مراکز ترک اعتیاد اینترنت در کشور هستیم.

***جایگزین تلگرام هم آمد

درهمین حال مسعود جلالی طراح و مدیر پروژه نرم‌افزار سلام در خصوص قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نرم‌افزار اظهار داشت: سلام نرم‌افزاری بومی و ایرانی و در رقابت با نمونه‌های مشابه مانند تلگرام و اینستاگرام است. در این نرم‌افزار قابلیت‌های اینستاگرام و تلگرام را ایجاد کرده‌ایم به این معنا که نرم‌افزار سلام دارای برخی قابلیت‌ها و امکانات اینستاگرام مانند امکان اشتراک‌گذاری عکس است و همچنین کاربران امکان قرار دادن کامنت، لایک و فالو را خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین این نرم‌افزار علاوه بر اینکه از قابلیت‌هایی مانند امکان چت و گروه‌سازی همانند تلگرام برخوردار است، امکاناتی از قبیل ارسال عکس و فیلم را هم دارد. طراح و مدیر پروژه نرم‌افزار سلام  با بیان اینکه نرم‌افزار سلام یک نرم‌افزار کاملا ایرانی است، افزود: در حال حاضر بسیاری از کاربران ایرانی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند و می‌توان گفت استقبال خوبی از این نرم‌افزار صورت گرفته که البته در این میان رسانه‌ای شدن این موضوع نیز بی‌تاثیر نبوده است. وی درباره مشکلات احتمالی پیش روی این نرم‌افزار گفت: همه نرم‌افزارهایی که تولید می‌شوند به‌طور قطع با مشکلاتی مواجه‌اند که این ایرادات و مشکلات را باید به مواردی مانند مشکلات فنی، ساختاری و اداری تقسیم‌بندی کرد.

جلالی اضافه کرد: البته با وجود همه مشکلات و موانع موجود، به پیشرفت سریع و قابل قبول این پروژه بومی و ایرانی کاملا امیدوار و خوش‌بین هستیم البته تاکنون نیز به خوبی، پاسخ تلاش‌های خود و همکاران را گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری اطلاعات داخلی کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات ممکن می‌شود، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، یک نیاز زیرساختی است که برخورداری از آن بسیار لازم و ضروری است. از این شبکه تاکنون تعاریف مختلفی انجام شده که تعاریف صحیحی نیست.طراح و مدیر پروژه نرم‌افزار سلام افزود: به عنوان مثال در تعریف این شبکه گفته شده که در صورت راه‌اندازی در ایران، به‌طور کلی ارتباط ایران با جهان قطع می‌شود یا اینکه راه‌اندازی این شبکه میلیاردها هزار تومان هزینه دارد که البته چنین موضوعی صحیح نیست و این تعاریف نادرست، تنها باعث ایجاد اضطراب و دلهره در سطح جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: از سال‌ها پیش تا کنون، کشورهای بسیاری مانند چین، فرانسه و آمریکا که این شبکه را راه‌اندازی کرده‌اند از آن استفاده می‌کنند و با سایر نقاط جهان هم در ارتباطند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که ایجاد و راه‌اندازی این شبکه موجب صرفه‌جویی بسیار در کشورهای مزبور شده است.

جلالی به ارائه تعریفی ساده از شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: فرض کنید فردی به ساخت یک سایت یا برنامه موبایلی اقدام کرده است که این سایت یا برنامه نیاز به سرور دارد و باید برای خرید یا اجاره سرور ماهیانه هزینه‌ای پرداخت شود. با افزایش تعداد کاربران، سازنده این سایت یا برنامه، به جای اینکه مورد حمایت قرار گیرد، باید متحمل هزینه‌های سنگین‌تری شود چرا که با افزایش تعداد کاربران، هزینه‌های مربوط به سرور نیز افزایش می‌یابد و باید گفت که با این اتفاق، به نوعی فرد سازنده به جای حمایت، جریمه می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع در حالی است که برنامه‌ای مانند تلگرام، هر اندازه کاربران بیشتری جذب کند صاحب منافع بیشتری خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.