بی تفاوتی کشورهای عربی در برابر وضعیت وخیم حقوق بشر و اوضاع اسفبار مردم یمن و نقش ائتلاف عربی در ایجاد این شرایط تکان دهنده یکی از مهمترین محورهای توجه رسانه های عربی بوده است. برخی از این رسانه ها با دیدی سرزنشگر به رفتار کشورهای عضو ائتلاف در تهاجم به یمن پرداخته اند.

حقوق بشر زیر چکمه ائتلاف سعودی مهاجم به یمن
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، دفتر سازمان عفو بین الملل در ایتالیا سی ام آذرماه در بیانیه ای خواستار پایان بخشیدن ارسال اسلحه از ایتالیا به کشورهای عضو ائتلاف جنگ علیه یمن به سردمداری عربستان شد.

دراین بیانیه آمده است: از ماه مارس 2015 (ششم فروردین ماه) یک جنگ خونین در یمن آغاز شده است که متاسفانه رسانه ها کمتر از آن صحبت می کنند. در این جنگ بیش از 2 هزار و 100 غیرنظامی کشته شدند که دست کم 400 تن از آنان کودک بودند. بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر هم مجبور به ترک خانه و کاشانه خود در یمن شده اند. امروز زندگی 80 درصد یمنی ها به کمک های بشردوستانه بستگی دارد.
این سازمان ضمن درخواست از مردم ایتالیا برای طرح درخواست پایان دادن به فروش اسلحه به عربستان و دیگر کشورهایی که در حال بمباران یمن هستند، اعلام کرد ما نمی توانیم همدست جنایت ائتلاف سعودی در یمن باشیم.
سازمان عفو بین الملل با اشاره به حمله های هوایی غیرقانونی و بمباران شبانه روزی ائتلاف سعودی در یمن آن را جنایت جنگی خواند و اعلام کرد در این جنگ بقایای بمب های خوشه ای دیده شده که استفاده از آن در حقوق بین الملل ممنوع است. در این میان کشورهای گوناگون از جمله آمریکا، انگلیس و ایتالیا به عربستان و متحدانش اسلحه می فروشند؛ سلاح هایی که در کشتار مردم یمن به کار می رود.
این گزارش مهمترین مطالبی را بررسی می کند که بیشتر آن ها به تازگی در رسانه های عربی درباره نادیده گرفتن حقوق بشر در حمله ائتلاف کشورهای عربی به یمن منتشر شده است.

** کودکان و غیر نظامیان قربانیان تهاجم به یمن
شبکه خبری «المیادین» و روزنامه «السفیر» لبنان با اشاره به گزارش های نهادهای حقوق بشری، جنایت ائتلاف کشورهای عربی در حمله به یمن را برجسته و کودکان و غیر نظامیان را قربانیان اصلی این نبرد معرفی کردند.
شبکه خبری المیادین بیست و ششم آذر در گزارشی به قلم «رانا ابی جمعه» نوشت: اگر عربستان سعودی و همپیمانان آن در یمن دخالت نظامی نمی کردند تلفات انسانی به طور سهمگینی افزایش نمی یافت. به نوشته المیادین، سازمان عفو بین الملل گزارشی را زیر عنوان «یمن جنگ فراموش شده» منتشر کرده است. برپایه این گزارش، غیر نظامیان بیشترین آسیب را در این جنگ دیده اند. این نبرد سبب کشته و زخمی شدن هزاران شهروند و آوارگی میلیون ها تن شده و بحران انسانی را رقم زده است.
بر پایه این گزارش، از هر پنج شهروند یمنی چهار تن به کمک های انسان دوستانه چشم دوخته اند تا فقط جان خود را رهایی بخشند. خدمات ضروری به ویژه آب آشامیدنی و برق در دسترس نیست. بهای مواد غذایی به طور سرسام آوری افزایش یافته و این مسایل فضای ناامید کننده ای را برای میلیون ها یمنی به وجود آورده است. جنگ علیه یمن سبب ویرانی زیرساخت ها مانند پل ها، فرودگاه ها، بندرها شده است و در نتیجه حرکت کاروان ها برای کمک رسانی به کندی صورت می گیرد. افزون بر این، ائتلاف جنگ علیه یمن کادرهای پزشکی را هدف قرار می دهند.
برپایه گزارش این رسانه لبنانی، سازمان عفو بین الملل در گزارشی دیگر با «عنوان کودکان ما بمباران می شوند» تصریح کرده است: مدرسه ها در یمن بمباران می شوند. نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان چندین بار با حمله های هوایی مدارسی را که پیش از نیز بمباران شده بودند، بمباران کردند. این مساله به منزله نادیده گرفتن حقوق بشر بین المللی است و سبب محرومیت هزاران کودک یمنی از حق آموزش می شود.
به گزارش المیادین، بیانیه های سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل «یونیسف» نیز نشان از این دارد که نزدیک به 10 میلیون کودک یمنی به کمک های انسانی نیاز مبرمی دارند. شمار کودکان زیر پنج سال که با سوءتغذیه دست و پنجه نرم می کنند طی سال 2015 میلادی 3 برابر افزایش یافته است. پیش از جنگ، 160 هزار کودک در یمن با خطر دست و پنجه نرم می کردند اما اکنون 537 هزار کودک در تنگنای حیاتی هستند.
در زمینه آموزشی نیز گزارش های این سازمان نشان از این دارد جنگ علیه یمن آسیب هایی را بر کودکان وارد ساخته است. حدود 2 میلیون کودک در نتیجه جنگ از آموزش محروم شده اند. در 6 ماه نخست این نبرد سه هزار و 584 مدرسه بسته شده است و 860 مدرسه هم در این نبرد بمباران یا به پناهگاه شهروندان تبدیل شد.
روزنامه السفیر لبنان بیست و چهارم آذر ماه نوشت: جنگ علیه یمن یکی از بزرگ ترین بحران های انسانی جهان را رقم زده است. بر پایه گزارش های سازمان ملل تاکنون بیش از پنج هزار و 800 تن در این نبرد به خاک و خون کشیده شده اند و بیش از 21 میلیون تن هم نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند.

** حمله هدفمند نیروهای ائتلاف عربی به زیر ساخت های یمن و کاربرد سلاح های ممنوع
خبرگزاری یمنی «خبر» چندی پیش در گزارشی به حمله های هدفمند نیروهای ائتلاف کشورهای عربی به تاسیسات حیاتی یمن پرداخت. این خبر نوزدهم آذرماه از قول «اسماعیل الجبری» سخنگوی رسمی وزیر حقوق بشر یمن نوشت: یمن در نتیجه حمله ظالمانه عربستان و همپیمانانش از مصیبت انسانی رنج می برد. به دلیل محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور، مواد غذایی و مشتقات نفتی به هیچ یک از شهرهای یمن نمی رسد. به طور کلی این مساله به طور مستقیم در کاهش سطح معیشتی همه مردم تاثیر دارد.
به نوشته الجبری ذخیره های غذا، دارو و مواد اساسی تمام شده است و نیروهای ائتلاف از روی عمد انبارها را هدف قرار می دهند تا مردم را گرسنه نگه دارند و آنان را مجبور به تسلیم کنند. این اقدام عربستان و همپیمانانش نادیده گرفتن حقوق بشر و قوانین بین المللی است. بیمارستان ها و مراکز بهداشتی به طور هدفمند بمباران می شود و این یک جنایت جنگی است. همچنین کشورهای ائتلاف به سردمداری عربستان به طور عمدی نهادهای آموزشی، زیر ساخت ها، مراکز فرهنگی و گردشگری، باستانی و دینی را هدف قرار می دهند و از سلاح هایی استفاده می کنند که بر پایه قوانین بین المللی کاربرد آن ممنوع است. این اقدام ها در قوانین بین الملل جنایت جنگی قلمداد می شود.
روزنامه «الثوره» یمن هم استفاده نیروهای ائتلاف کشورهای عربی از سلاح های ممنوع را برجسته کرد و این سلاح ها را عامل گسترش بیماری های خطرناک در میان شهروندان یمن دانست.
به نوشته بیست و نهم آذر روزنامه الثوره، در مناطقی از یمن که نیروهای ائتلاف کشورهای عربی به سردمداری عربستان از بمب های خوشه ای استفاده کرده اند، بیماری های خطرناکی شیوع یافته است. به نوشته این روزنامه، «ایمن مذکور» مدیر کل مرکز بهداشت استان «حجه» گفته است بسیاری از این بیماری های خطرناک را بررسی کردیم اما تاکنون نتوانستیم ماهیت این بیماری ها و علت آنها را تشخیص دهیم.
به باور ایمن مذکور، این بیماری ها به سبب بمباران های عربستان شیوع پیدا کرده است. این کشور در بمباران های خود از سلاح هایی استفاده می کند که برپایه قوانین بین الملل به کاربردن آن ممنوع است. به باور این پزشک یمنی اسناد معتبر نشان می دهند عربستان از بمب های خوشه ای ساخت آمریکا استفاده می کند. این گونه سلاح ها برای زندگی شهروندان خطرناک است و به موجب قطعنامه ای که در سال 2008 به امضای نمایندگان 116 کشور از جمله عربستان، یمن و آمریکا رسید اینگونه سلاح ها، ممنوع است.
برپایه گزارش الثوره، دیدبان حقوق بشر بارها در گزارش ها خود از استفاده ائتلاف سعودی ها و متحدان عربستان در جنگ علیه یمن از سلاح های ممنوع سخن به میان آورده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.