صبح امروز، در آستانه ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) خبرگزاری صداوسیما به شکل رسمی افتتاح می‌شود.

افزایش ضریب نفوذ رسانه ملی

این خبرگزاری که شعار «صحت، دقت، صداقت» را سرلوحه کار و فعالیت رسانه‌ای و خبررسانی خود قرار داده است، با حضور جمعی از مدیران رسانه ملی از جمله پیمان جبلی، معاون خبر صداوسیما آغاز به کار خواهد کرد.

خبرگزاری صداوسیما وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی است که تامین بخش‌های خبری تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی استانی، سراسری و برون‌مرزی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی به جز شبکه العالم، شبکه الکوثر، شبکه سحر و پرس‌تی‌وی را به‌عهده دارد.

ادامه ماموریت قبلی واحد مرکزی خبر در پشتیبانی خبری و تصویری بخش‌های خبری صداوسیما با رویکردی متفاوت‌تر، منسجم‌تر و قدرتمندتر از گذشته و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و حضور تاثیرگذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی از جمله ماموریت‌ها و وظایف تعریف شده این خبرگزاری است.

تکامل‌یافته واحد مرکزی خبر

رئیس خبرگزاری صداوسیما هدف از تاسیس این خبرگزاری را حضور جدی‌تر و موثرتر رسانه ملی در عرصه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی اعلام کرد و به جام‌جم گفت: با توجه به ماموریت‌ها و جایگاه رسانه ملی به عنوان گسترده‌ترین و فراگیرترین رسانه دیداری و شنیداری کشور و همچنین با عنایت به تعبیر مقام معظم رهبری از صداوسیما به عنوان قرارگاه مرکزی مقابله با جنگ نرم، ضرورت داشت تا رسانه ملی حضوری جدی و موثر در عرصه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی داشته باشد. برهمین اساس، در دوره جدید مدیریت صداوسیما تصمیم گرفته شد خبرگزاری صداوسیما تاسیس شود. این خبرگزاری در واقع شکل تکامل یافته و به‌روز‌شده واحد مرکزی خبر است.

سیدمهرداد سیدمهدی درباره تفاوت‌های این خبرگزاری با واحد مرکزی خبر نیز توضیح داد: واحد مرکزی خبر از همان ابتدای تاسیس به عنوان یک خبرگزاری به ثبت رسید و علاوه بر ارائه اخبار برای مطبوعات، پشتیبانی خبری و تصویری بخش‌های خبری را به‌عهده داشت. با توجه به تغییرات گسترده و سریعی که در رسانه‌های ارتباطی و ظهور رسانه‌های نوپدید به وجود آمد، لازم بود خبرگزاری واحد مرکزی خبر با تغییر برخی رویکردها و تعریف ماموریت‌های جدید براساس شرایط جدید، به یک خبرگزاری متفاوت‌تری تبدیل شود. برهمین اساس تاسیس خبرگزاری صداوسیما در دستور کار قرار گرفت.

2 ماموریت اصلی و شاخص خبرگزاری

وی در تشریح ماموریت‌های خبرگزاری صداوسیما نیز تصریح کرد: ادامه ماموریت قبلی واحد مرکزی خبر در پشتیبانی خبری و تصویری بخش‌های خبری صداوسیما، البته با رویکردی متفاوت‌تر، منسجم‌تر و قدرتمندتر از گذشته و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و حضور تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی دو ماموریت و وظیفه تعریف شده برای خبرگزاری است. در بخش اول، خبرگزاری صداوسیما با استفاده از ظرفیت خبرنگاران خود در تهران، استان‌ها و خارج از کشور، پوشش خبری و تصویری رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را به عهده خواهد داشت. در بخش دوم نیز در قالب ساختاری جدید و در چارچوب اداره‌های پایش فضای مجازی و رسانه‌های نوین، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی را انجام خواهد داد.

سیدمهدی با اشاره به مزیت‌های نسبی خبرگزاری صداوسیما و به ویژه امکانات و ظرفیت‌های تصویری آن گفت: از مزیت‌های تصویری، در تهیه و ارائه تصاویر خبری و مصاحبه‌های عمومی و اختصاصی، گزارش‌ها و مستندهای خبری و تولید محتوا در قالب بسته‌های تصویری استفاده خواهد شد.

جلب اطمینان رسانه‌ها

حسین سفاری، مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی این خبرگزاری تا چه میزان می‌تواند در فضای جامعه خبری تاثیرگذار و جریان‌ساز باشد، گفت: ما از قدیم‌الایام واحد مرکزی خبر داشتیم که بسیاری از تولیدات آن با وجود کارآیی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. بنابراین راه‌اندازی خبرگزاری صداوسیما برای انتشار همه اخبار بهترین راهکار است و با بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید می‌توانیم انبوه خبرهای مکتوب را همراه با تصویر و عکس منتشر کنیم و محدودیت زمان هم نداریم. مسلما انتشار اخبار متنوع می‌تواند در هر حوزه‌ای هم تاثیرگذار باشد و هم جریان‌ساز.

وی ادامه داد: ما نمایندگان زیادی در شهرستان‌ها و دفاتر زیادی هم در بخش‌های مختلف تهران داریم تا بتوانیم همه رویدادها را انعکاس دهیم. مبنای ما در انتشار اخبار دقت و صحت است و می‌خواهیم خبرگزاری صداوسیما به عنوان خبرگزاری مرجع برای دیگر رسانه‌ها باشد. به همین دلیل به دنبال جلب اطمینان رسانه‌ها هستیم، نه این که با سرعت خبری را منتشر کنیم و بعد اصلاحیه بدهیم. علاوه بر آن تعداد خبرنگاران ما برای پوشش اخبار مناسب است و ما هم تلاش می‌کنیم خیلی خوب به وظایفمان عمل کنیم.

700 عنوان خبر خارجی

مهدی چپریان، مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری صداوسیما درباره رسالت این خبرگزاری برای انعکاس اخبار خارجی توضیح داد: تفاوت سایت خبرگزاری صداوسیما با دیگر خبرگزاری‌ها در این است که ما هم‌صدا هستیم و هم‌تصویر. بقیه خبرگزاری‌ها مکتوب هستند و اگر هم گاهی تصویر دارند، خیلی محدود است، اما ما عرصه وسیعی از تولیدات تصویری و صوتی در خبرگزاری خواهیم داشت. به همین دلیل نمونه اخبار خارجی ما با دیگر رسانه‌ها متفاوت است. در حالی که اخبار خبرگزاری‌های داخلی معطوف به خبرهای داخلی است.

وی افزود: ما در طول روز نزدیک به 700 عنوان خبر تولید می‌کنیم که ترجمه شده از 50 شبکه بین‌المللی دنیا، 45 خبرگزاری ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. همچنین خبرنگارانی خارج از کشور داریم که برایمان خبرهای انحصاری تولید می‌کنند. در مجموع در 32 نقطه دنیا خبرنگار داریم.

مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است دفاتر خارج از ایران را هم توسعه بدهید گفت: دفاتر را توسعه نخواهیم داد، اما تعداد خبرنگاران آزاد را افزایش می‌دهیم. ما 17 دفتر رسمی و 15 خبرنگار آزاد داریم. ضمن این‌که خرید محصول هم داریم، یعنی این طور نیست که برای فرد موظفی تعریف کنیم، بلکه براساس سفارش ما، خبر و تصویر تولید می‌‌شود و اگر کیفیت آن همانی باشد که می‌خواهیم، محصول را خریداری می‌کنیم. مزیت ما تولید انبوه خبر و تنوع تصاویر است.

تامین مطالبات رهبری

محمودرضا امینی، مدیرعامل خبرگزاری موج در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی خبرگزاری صداوسیما در توسعه هم‌افزایی با رسانه‌های دیگر چه نقشی دارد گفت: صداوسیما یک رسانه ملی است و می‌تواند هم منعکس‌کننده تولیدات خودش باشد و هم اخبار و مستندهایی را برای انتشار آماده کند. در واقع این خبرگزاری با بهره بردن از ظرفیت‌های ملی می‌تواند تاثیرگذار و همراه با دیگر خبرگزاری‌ها باشد.

وی ادامه داد: مسلما خبرگزاری صداوسیما باید بکوشد در راستای بهره بردن از بیانات مقام معظم رهبری اخبار متنوعی را منتشر کند. البته دوستان ما در کنار استفاده از قالب‌های متنوع و امکاناتی که در اختیار دارند، می‌توانند هویت مستقلی برای خودشان شکل بدهند، اما باید مراقب باشند با دقت مطالبات رهبری و حاکمیت را تامین کنند.

طیف گسترده مخاطبان خبرگزاری صدا و سیما

سیدمهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صداوسیما در واکنش به این پرسش که چه جامعه هدف مخاطبی را برای خود تعریف کرده‌اند، تاکید کرد: خبرگزاری صداوسیما در وهله اول اطلاع‌رسانی عمومی را در دستور کار خود قرار داده است، یعنی مخاطبان عام جزو مخاطبان اولیه این خبرگزاری هستند. در وهله دوم تلاش خواهد کرد علاوه بر اطلاع‌رسانی عمومی، لایه‌های مختلف اخبار و رویدادها را مورد مداقه و تحلیل قرار دهد. بنابراین نخبگان، سیاستمداران و مسئولان، بخش دیگری از مخاطبان خبرگزاری صداوسیما هستند. این خبرگزاری همچنین علاوه بر رصد محتوای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، به تولید محتوا در این عرصه خواهد پرداخت. بنابراین افرادی که حضور جدی در فضای مجازی دارند و اخبار و رویدادهای خود را از فضای مجازی کسب می‌کنند، سومین مخاطبان خبرگزاری صداوسیما هستند. تولیدات خبرگزاری در فضای مجازی علاوه بر مطالب مکتوب به صورت صدا و تصویر هم خواهد بود.

جام جم 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.