معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت گفت: از سلول های بنیادی در درمان بیماری های دهان، فک و صورت به جای مواد مصنوعی استفاده می شود.

درمان بیماریهای فک وصورت با استفاده از سلولهای بنیادی

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، دکتر نغمه بهرامی با بیان اینکه علم جدید در حیطه علوم پزشکی به سمت پزشکی شخصی می رود تا برای هر بیمار با توجه به ساختار ژنومیک، سلولهای سوماتیک وسلولهای بنیادی موجود در فرد درمانهای ویژه ای ارائه شود، افزود: استخراج سلولهای بنیادی از فرد بیمار و کشت و نهایتا استفاده از آن برای بیماران درمان موثری است که در علم مهندسی بافت به آن پرداخته می شود.
وی با اشاره به اینکه محورهای متعددی در این سمینار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: جداسازی سلول های بنیادی، نحوه اثبات آنها، کشت و در پایان درمان بیماریها و ناهنجاریهای حیطه دهان، فک و صورت بررسی می شوند.
وی اظهارکرد: بسیاری از مشکلات استخوان فک بالا، پایین، گونه و ناحیه سر به دلایل مختلف ( ناهنجاری های مادرزادی، تروما) به صورت روتین با مواد مصنوعی و فلزی یا انواع گرفتهای استخوانی گدرمان می شوند که هدف از توجه به این عرصه استفاده از سلول های بنیادی بدن بیماران بجای استفاده از مواد مصنوعی است. حتی با استفاده از این سلول ها میتوان بافت دندان آسیب دیده را دوباره باز سازی کرد.
بهرامی ادامه داد: تحقیقات گسترده ای در عرصه بیمارانی که بر اثر عارضه دچار آسیبهای بافت صورت و یا از بین رفتن غدد بزاقی، درحال انجام است که مرحله آزمایشگاهی را پشت سر می گذارند که در صورت کاربردی شدن، مزایای بسیاری برای بیماران در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به یکی از تحقیقات خود به همراه سایر همکارانشان افزود: یکی ازسلول های سازنده بافت دندان از سلول های بنیادی تهیه شد که توانسته مینای دندان را ترمیم نموده و این سلولها در عرصه پیشگیری و درمان پوسیدگی ها بسیار موثر هستند.
بهرامی خاطرنشان کرد: تحقیقات مینای دندان هنوز وارد بازار نشده و مراحل تحقیقاتی را طی میکند که درنهایت مینای دندان را ترمیم می کنند.
وی گفت: شش پایان نامه دانشجویی مربوط به سلول های بنیادی هم اکنون در دانشکده دندانپزشکی و مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت در حال انجام هستند، سمینار سلول های بنیادی و دندانپزشکی بازساختی در بیماریهای دهان، فک و صورت که با همکاری ستاد سلول های بنیادی معاونت فن آوری ریاست جمهوری روزهای 10 و 11 دیماه در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارمی شود فرصت بسیارخوبی است که تمام همکاران و دانشجویان با آخرین دستاوردهی علمی آشنا شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.