فرهنگ/ زهره کهندل: چندی پیش معاون آموزشی وزارت علوم نتیجه بررسی رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد را اعلام کرد. نتایج نشان می‌داد ۳۳درصد رشته‌ها تایید قطعی، ۴۰درصد اعلام نقص و ۲۷درصد مردود اعلام شده است. مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، درباره رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد گفته بود بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ رشته محل فاقد مجوز این دانشگاه بررسی شده است.

 دانشجویان رشته‌های بدون مجوز چه کنند؟

او درباره رفع نقص رشته‌های دارای نقص به دانشگاه آزاد اولتیماتوم یک ماهه داده و تاکید کرده بود اگر در این فرصت نسبت به رفع نقص‌ها اقدام نشود، این رشته‌ها مردود اعلام خواهند شد.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، رشته محل‌هایی که مردود شدند، شاخص‌های لازم را نداشته، یعنی قابل ارایه نبودند اما دانشگاه می‌تواند نسبت به رفع نقص از رشته‌های دارای نقص اقدام کند و به وزارت علوم بازگرداند. اگر آنها نیز رفع نقص نشود، به جمع رشته‌های مردودی اضافه می‌شوند.
بیست روز پیش شریعتی نیاسر از فرصت یک‌ماهه به دانشگاه آزاد برای رفع نقص رشته‌های دارای نقص خبر داده بود، فرصتی که دیگر تا پایان آن زمانی باقی نمانده است.

 یکسال فرصت گرفتند
قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: پذیرش دانشجو بویژه در تحصیلات تکمیلی نیازمند زیرساخت‌هایی است.
به گفته او مسأله بررسی رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد حدود دو سال پیش مطرح بود. آبشخور ماجرا هم از ایجاد واحدهای اقماری علوم تحقیقات دانشگاه آزاد نشأت گرفت که مجوز نداشتند. واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در تهران بود و سرریز آن را به جاهای دیگر می‌فرستادند، در حالی‌که بسیاری از این رشته محل‌ها، فاقد مجوز شورای گسترش وزارت علوم بودند.
جعفری توضیح می‌دهد: از سال گذشته این ماجرا به طور جدی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحث شد. کمیته‌ای به منظور بررسی رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد تشکیل شد و قرار بود که نتایج آن اردیبهشت ماه امسال مشخص شود. آنچه ما شنیدیم این بود که یکسال دیگر هم فرصت گرفتند.  او با بیان اینکه مجلس از توسعه تحصیلات تکمیلی استقبال می‌کند، می‌گوید: دانشگاه آزاد نیز مانند سایر مراکز آموزشی باید از زیرساخت‌های مناسب آموزشی و پژوهشی، اعضای هیأت علمی‌ کافی و فضای مناسب آزمایشگاهی و آموزشی بهره‌مند باشد.

 چه پاسخی برای دانشجویان دارند؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: چطور بعد از دو سال به دانشجویی می‌توان گفت که رشته تحصیلی تو فاقد مجوز بوده است؟ این موارد تبعات اجتماعی و روانی سنگینی دارد.
جعفری خاطرنشان می‌کند: حدود 850 رشته محل از شورای گسترش وزارت علوم مجوز نداشتند و با مصوب شدن طرح سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مجلس شورای اسلامی، امیدواریم که پذیرش دانشجویان در این مقاطع، نظم پیدا کند. او با تاکید بر اینکه هرجا دانشجوی تحصیلات تکمیلی پذیرش می‌شود باید زیرساخت‌های لازم و کافی را داشته باشد، می‌افزاید: تصویب این طرح ربطی به دانشگاه آزاد ندارد زیرا برخی دانشگاه‌های دولتی هم در نوبت شبانه و پردیس‌های بین‌الملل یا غیرانتفاعی‌ها، مشکلاتی داشتند اما دانشگاه آزاد در این بین بیش از همه اقدام به پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی کرد. در یکسال حدود 12 هزار، سال دیگر 15 هزار و در دوره‌ای حدود 17 هزار دانشجوی دکتری پذیرش داشت آن هم در واحدهایی که حتی یک استادیار هم نداشت.  جعفری تصویب طرح سنجش و پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را ناظر به یک دانشگاه خاص ندانسته بلکه آن را محملی برای ایجاد عدالت آموزشی و توسعه معنادار و مفید تحصیلات تکمیلی توصیف می‌کند.

 مدرکشان تأیید نمی‌شود!
اساسنامه دانشگاه آزاد مورد تأیید وزارت علوم است اما آنچه محل دعواست بر سر رشته محل‌هایی است که باید پیش از پذیرش دانشجو مورد تأیید شورای گسترش وزارت علوم قرار می‌گرفت و نگرفت. اقدامی‌که شاید از آن بتوان به نوشداروی بعد از مرگ سهراب تعبیر کرد. به گفته شریعتی نیاسر دانشگاه آزاد نیز مثل سایر دانشگاه‌ها یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی کشور است، یک نهاد آموزش عالی مستقل نیست که رشته محل‌های آن در جای دیگر تایید شود، بنابراین مجوز تمام رشته‌ها و رشته محل‌های دانشگاهی باید در یک جای واحد که شورای گسترش وزارت علوم است، صادر شود.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره وضعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های دارای نقص هشدار داده بود که اگر دانشگاه، اعلام نقص نکرده و شاخص‌های آموزش‌عالی اعلام نشود، آن رشته محل‌ها نیز مردود اعلام خواهند شد و دراین صورت فارغ التحصیلان آن رشته‌ها امکان ادامه تحصیل پیدا نکرده و مدرک آنها تایید نمی‌شود. او ابراز امیدواری کرده بود با تفاهمی ‌که وزارت علوم و مدیریت دانشگاه آزاد دارند، این روند به صورت مطلوب طی شود و کار را براساس شاخص‌های آموزش عالی دنبال کنند. تلاش‌های ما برای گفت‌وگو با معاون آموزشی دانشگاه آزاد برای جویا شدن از آخرین تصمیمات مدیران این دانشگاه برای دانشجویان رشته‌های فاقد مجوز و دارای نقص، ناکام ماند و وی پاسخگوی تلفن نبود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.