پیشنهاد سردبیر

قدس: تمام آرزویش داشتن بدنی ورزشکاری است؛ هر چند خیلی دیر به فکر ورزش کردن افتاده، اما تلاش دارد که به خواسته‌اش برسد و هنوز از راه نرسیده، می‌خواهد به گرد ورزشکاران پرورش اندامی چون رونی کلمن، سلطان پرورش اندام جهان و مرحوم بیت‌الله عباس‌پور برسد، غافل از اینکه قهرمانان ورزش سال‌ها وقت می‌گذارند و ورزش می‌کنند تا بدنشان روی فرم بیاید.

عضله‌های پوشالی با کمک داروهای غیرمجاز

بسیاری از جوانان که به صورت آماتور وارد رشته‌های ورزشی بویژه ورزش پرورش اندام می‌شوند، بدون در نظر گرفتن این مسایل انتظار دارند ظرف چند ماه انرژی مضاعفی به دست آورند، به همین دلیل به استفاده از مکمل‌های غیر مجاز و داروهای انرژی زا روی می‌آورند، اما به چه قیمتی؟
محمود مشکات، قهرمان پرورش اندام می‌گوید: مواد نیروزا اعتیاد‌آور است و اعتیاد درجه سه به‌دنبال دارد، به‌طوری که اگر کسی بخواهد پس از مدتی مصرف مواد انرژی‌زا را کنار بگذارد، نمی‌تواند و دوباره به سمت آن کشیده می‌شود و به دلیل بی‌حوصلگی و مشکلات عصبی که در وی به وجود می‌آید، به ناچار مجبور می‌شود دوباره به سمت مواد نیروزا روی بیاورد.
وی می‌افزاید: فردی که از مواد نیروزا استفاده می‌کند، به دلیل اعتیاد درجه سه تمام عمر از داروها استفاده می‌کند و دقیقاً همانند یک معتاد می‌شود. داروهای انرژی‌زا به فرد نیروی کاذبی می‌دهد و به نوعی شادی و انرژی مضاعف از آنچه ورزش به یک فرد می‌دهد، در وی ایجاد می‌کند و انرژی مضاعفی که به ورزشکار می‌دهد، سبب می‌شود درحین تمرین، ورزشکار انرژی طبیعی خود را از دست بدهد و بدن از فعالیت اصلی خود باز بماند و ورزشکار دچار آسیب دیدگی و عارضه می‌شود.در بسیاری از رشته‌های ورزشی، بدنسازی به‌عنوان ورزش مکمل نقش مهمی در موفقیت فرد دارد، به‌طوری که مربیان بدن ساز، ساعت‌ها وقت خود را صرف کار با ورزشکاران می‌کنند تا آن‌ها اندامی مناسب پیدا کنند، اما بسیاری از مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌های ورزشی برای آنکه سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسند، به مصرف داروهای نیروزا روی می‌آورند، بی‌خبر از آنکه این داروها چه عوارض جبران‌ناپذیری می‌تواند داشته باشد.
رضا گلدوزیان، رئیس هیأت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی نیز می‌گوید: به‌طور ماهانه تمام  باشگاه‌های ورزشی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و اگر در باشگاهی مواد نیروزا یا حتی داروهای مکمل پیدا شود، طبق قانون باشگاه اخطار می‌گیرد و در صورت تکرار این امر باشگاه پلمب می‌شود.
وی می‌افزاید: باشگاه‌های ورزشی مجوز دار مشکلی در این زمینه ندارند، اما باشگاه‌های غیر مجاز که آمارشان هم کم نیست، گاهی ورزشکاران را به استفاده از مواد مکمل تشویق می‌کنند، اما آماری از تعداد این باشگاه‌ها در دست نیست .
وی تصریح می‌کند: بیشترین نوع تخلفات باشگاه‌ها مصرف و فروش مکمل‌هاست و طبق قانون فروش آن‌ها باید در داروخانه انجام شود. استفاده از مکمل‌ها و مواد نیروزا برای ورزشکار حرفه ای لازم است که این کار زیر نظر مربی و پزشک متخصص صورت می‌گیرد، اما مصرف این داروها برای ورزشکاران آماتور به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.