وزیر نیرو گفت: نرم افزار کنترل دیجیتال (DCS) پست برق کوهستان مشهد برای نخستین بار به دست صنعتگران داخلی تهیه و راه اندازی شد.

وزیر نیرو: صنعت برق ایران در تولید نرم افزار کنترل پست خودکفا شد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، حمید چیت چیان چهارشنبه شب در حاشیه مراسم بهره برداری از پست برق 132،20 کیلوولت مدولار کوهستان مشهد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پیشتر این نرم افزارها از خارج تهیه می شد که علاوه بر هزینه بری ممکن بود برخی مشکلات امنیتی یا محدودیتهای دیگر را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: اما در این پست، نرم افزار در کنار سخت افزار تولید داخل است که امیدواریم از این به بعد در پستهای قویتر همچون 230 ولت نیز از همین نرم افزار استفاده شود.
وزیر نیرو گفت: هزینه تهیه این نرم افزار از خارج حدود 180 هزار یورو بود و ساخت این پست برق نیز در مقایسه با پستهای مشابه 30 درصد کاهش هزینه داشته است.
وی افزود: این کار با مشارکت شرکت قطار شهری مشهد جهت تامین برق خط دوم آن صورت گرفت لذا با افتتاح این پست زمینه برای بهره برداری از خط دوم قطار شهری مشهد آماده شده است.

* نیاز توانیر به 400 پست برق
مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این مراسم گفت: صنعت برق از صنایع فاخر در ایران است که مهمترین مولفه آن خوداتکایی و استقلال می باشد زیرا 97 درصد تجهیزات این صنعت در داخل تولید می شود.
آرش کردی افزود: برای ایجاد تعادل بین تولید و مصرف برق باید حدود 400 پست به ظرفیت فعلی کشور افزوده شود.

* پست برق کوهستان مشهد تبلور اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در این مراسم گفت: پست برق 132،20 کیلوولت مدولار کوهستان تبلور اقتصاد مقاومتی در این استان است که کشور را از خارج بی نیاز می کند.
محمدحسن متولی زاده افزود: نرم افزارهای مانیتورینگ و کنترل با تلاش 50 هزار نفرساعت در داخل تولید و به ثمر رسید.
وی درباره مشکلات موجود در استفاده از نرم افزارهای خارجی نیز گفت: تحریم، فقدان پشتیبانی و گارانتی مناسب، نگرانی از امنیت سایبری و قیمت گزاف نرم افزارها صنعت برق ایران را به سمت خودکفایی در این مهم سوق داد.
پست برق 132.20 کیلو ولت مدولار به مساحت سه هزار و 600 مترمربع و خط ارتباطی آن به طول تقریبی یک کیلومتر با هزینه 85 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.
ظرفیت این پست 60 مگاولت آمپر می باشد و دارای 10 فیدر خروجی و 2 فیدر خازنی است.
تامین بخشی از برق مورد نیاز قطارشهری مشهد، تامین برق مشترکان نیرو، افزایش اطمینان تامین برق، کاهش تلفات در شبکه فشار قوی متوسط و تعدیل بار پستهای مجاور از اهداف ایجاد این پست بوده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.