مذاکرات ابتدایی در خصوص انجام عملیات سواپ جهت عرضه گاز به ارمنستان میان شرکت گازپروم روسیه و وزارت نفت کشورمان آغاز شده است.

مذاکره ایران و روسیه برای سواپ گاز به ارمنستان
به گزارش میزان، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به نقل از موسسه  Natural Gas Europe عنوان کرد: آلکسی میلر مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه، دسامبر امسال و پس از برگزاری نشست مشترک با وزیر انرژی جمهوری گرجستان، از آغاز مذاکرات با ایران به منظورسواپ گاز به ارمنستان خبر داده است.
براساس این گزارش، در شرایط کنونی که کشور روسیه در حال رایزنی بیشتر با گرجستان به منظور بررسی امکان افزایش عرضه گاز به ارمنستان است، بحث افزایش توان صادرات گاز به ارمنستان از طریق ایران نیز مطرح است  و مدیرعامل شرکت گازپروم در نشست خبری خود اعلام کرده که به منظور ترانزیت گاز به ارمنستان، در حال بررسی معامله سواپ گاز با ایران است.
این گزارش می افزاید: در حال حاضر کشور روسیه سالانه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب (روزانه حدود ۲٠٠ میلیون فوت مکعب) گاز را از طریق گرجستان به ارمنستان صادر می کند و این درحالی است که ایران سالانه حدود ٠,٣ میلیاردمترمکعب (۲٩ میلیون فوت مکعب روزانه) گاز را با برق وارداتی از ارمنستان تهاتر می‌کند.
در آوریل امسال قیمت گاز صادراتی شرکت گازپروم روسیه به ارمنستان از ١٩٠ دلار به ١٦۵ دلار به ازای هر هزار مترمکعب گاز کاهش یافته و این در حالی است که قیمت تمام شده گاز صادراتی روسیه به اروپا در ١٠ ماهه نخست سال ۲٠١۵ به صورت میانگین ۲۴٠ دلار در هرهزار مترمکعب گاز بوده است.
این در حالی است که در نوامبر امسال نیز وزیر نفت کشورمان از مذاکرات ابتدایی با روسیه به منظور ایجاد یک قرارداد سواپ نفت و گاز خبر داده بود.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.