عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عزت اسلام و مسلمین در گرو اُلفت و وحدت و همبستگی بیشتر است.

عزت اسلام و مسلمین در گرو اُلفت و وحدت است

به گزارش قدس آنلاین و  به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی در ویژه‌برنامه وحدت که در فرهنگسرای غدیر مشهد برگزار شد، با بیان اینکه حضرت علی(ع) حفظ وحدت را مهم‌تر از خلافت دانست، اظهار داشت: کسی که از وحدت شیعه و سنی سخن می‌گوید، نگفته که ما از خلافت حضرت علی(ع) صرف‌نظر کرده‌ایم، بر این اساس بسیاری از اختلافات دیگر نیز وجود دارد اما هر اختلاف‌نظری به معنی نفاق نیست.

وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) به خلیفه اول، دوم و سوم مشورت می‌دادند و در مبارزات به آنان کمک می‌کردند، افزود:  خلفا، علی بن ابی‌طالب(ع) را اعلم دانسته و در مسائل از ایشان مشورت می‌گرفتند، از همین رو حضرت علی(ع) هرگز اجازه نداد در زمان ایشان، جنگی برای به دست آوردن خلافت ایجاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه رهبران چهار مذهب سنی، خلافت را حق اهل‌بیت(ع) می‌دانستند، ابراز کرد: اختلاف‌نظرها بین علمای دین باید به بحث و گفت‌وگو برسد، که این خلفا با بحث مسائل را می‌پذیرند یا اینکه نمی‌پذیرند، اما نباید این بحث منجر به جنگ و جدال شود.

رحیم‌پور ازغدی بابیان اینکه عشق و عرق ملی علیه مسلمانان به کار گرفته‌شده است، که یک گروه ناآگاه به این سوءاستفاده‌ها کمک کرده‌اند، ادامه داد: برخی از این افراد نه‌تنها با نام شیعه با اهل سنت مشکل‌ دارند، بلکه شیعیان را نیز قبول نداشته و وحدت شیعیان را نیز به مخاطره انداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه شیخ عباس قمی در زمان خویش سه فعل را در مجالس عزاداری حرام اعلام کرده بود، عنوان کرد: ریا، غنا و بهانه دادن دست ناصری‌ها سه فعل حرامی است که شیخ عباس قمی مردم را به دوری از این سه فعل دعوت می‌کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند: «باکسانی در جنگ نهروان جنگیدم که اول مرا در جنگ با معاویه مجبور به صلح کردند، سپس با من به جدال بر خواستند که چرا آن زمان آگاهشان نکردم»، گفت: عده‌ای روباه هستند و فریب می‌دهند، عده‌ای هم فریب می‌خورند، این عده همان گروهی هستند که به‌ظاهر سجده می‌کنند، اهل زهد و حافظ قرآن هستند اما به‌راحتی فریب می‌خورند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه وحدت شیعه و سنی به معنای عقب‌نشینی از عقاید نیست، افزود: خداوند در قرآن فرموده که به بت‌پرستان توهین نکنید، لذا با یهودی، مسیحی و... باید از مشترکات آغاز کنیم و با این مشترکات وحدت خود را گسترش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در اسلام جنگ یهودی و مسیحی نداریم، ادامه داد: جنگ‌هایی هم که در تاریخ اسلام با یهودی‌های شده است، به دلیل بدعهدی در زمان پیامبر(ص) بوده، از همین رو می‌توان گفت اسلام جنگ دینی با کسی ندارد مگر اینکه کسی شمشیر برداشته و بخواهد حقوق انسان‌ها را از بین ببرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تبلیغ کردن شیعه می‌تواند با گسترش اعتدال و عدالت انجام شود، عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمود:« شیعه ما باید کاری کند که هر کس به مجالس شیعه می‌آید بگوید رحم الله جعفر(ع)» از همین رو شیعیان باید طوری باشند که باعث حفظ آبروی ائمه(ع) و مایه افتخار آنها باشند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه هفته گذشته پیکر دو شهید اهل سنت دفاع از حرم حضرت زینب(س) به میهن بازگردانده شد، گفت: هرکسی که ادعای مسلمانی می‌کند باید در میدان عمل به ترویج عدالت بپردازد، لذا قمه زدن، ریا کردن و برگزاری مجالس بزرگ عزاداری نشانه ایمان بیشتر نیست.

وی با تأکید بر اینکه خدا به‌وسیله حضرت محمد(ص) جدایی‌ها را وصل کرده است، بیان کرد: گفت‌وگو یک واجب الهی است، بر این اساس همه حقوقی دارند که هدف این حقوق متقابل، الفت میان مردم است.

رحیم پور ازغدی بابیان اینکه بین شیعیان نیز اختلاف‌نظر وجود دارد، اما تجاوز به حریم همدیگر و توهین به مقدسات نباید صورت گیرد، اظهار کرد: عزت دین در الفت است، وقتی مسلمان به جان مسلمان بیفتد، دیگر عزتی برای اسلام باقی نمی‌ماند، بر این اساس همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند باید باهم باشید که عزت مسلمانان حفظ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.