رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: باید بی ادبان را در انتخابات تنها بگذاریم چرا که ادب، فهم و آگاهی سیاسی موجب پیروزی ملت خواهد شد.

بی‌ادبان را در انتخابات تنهابگذاریم/ بازگشت آرامش به فضای اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، محمد نهاوندیان پیش از ظهر جمعه در جمع فعالان اقتصادی استان قم در تالار امام رضا(ع) استانداری قم در سخنانی اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در این مقطع زمانی باید مورد توجه قرار گیرد، آمادگی برای ورود به عرصه جدید اقتصادی است که با آن مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد اقتصادی باید افق پیش رو را مد نظر قرار داد اظهار داشت: اولین وظیفه دولت در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی، باز کردن زنجیرهای دست و پا گیر از فعالان عرصه اقتصادی است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری عنوان کرد: دولت با همراهی و همدلی مردم در سال‌های اخیر تلاش کرد تا تحریم‌های ظالمانه را از میان بردارد و در حقیقت می‌توان عنوان کرد هیچ کاری مفیدتر از برداشتن تحریم‌ها برای فعالان اقتصادی با ارزش و تأثیرگذار نبود.

وی ادامه داد: تحریم‌ها بر همه‌چیز آثار زیان باری گذاشت و با وجود همه مشکلات، این شرایط از سوی ملت تحمل شد.

برداشتن تحریم‌ها، کار بزرگ دولت در برابر توطئه گران بود

نهاوندیان با بیان اینکه برداشتن تحریم‌ها کار بزرگ دولت در برابر توطئه گران و بدخواهان بود افزود: یکی دیگر از اولویت‌های کاری دولت در دوره جدید برگرداندن قدرت برنامه‌ریزی به مدیران اقتصادی بود.

وی بیان داشت: یک مدیر موفق اقتصادی از مسئولان و سیاستمداران کشور توقع دارد تا فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را برای فعالیت آن‌ها فراهم کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه یک مدیر بنگاه اقتصادی باید برای فضای آینده کاری خود پیش‌بینی و برنامه‌ریزی داشته باشد، بیان داشت: در شرایط پر نوسان قیمت ارز و مشکلات متعدد اقتصادی، برنامه‌ریزی کنار گذاشته می‌شود و همگان به سمت اقداماتی می‌روند که سود بیشتری داشته باشد.

اولویت اصلی دولت بازگرداندن آرامش به فضای اقتصادی بود

وی عنوان کرد: تلاش دولت در این دو سال اخیر معطوف به این امر بود که آرامش به فضای اقتصادی کشور بازگردد و التهابات اقتصادی دوره گذشته کاسته شود چرا که در دوران پرالتهاب نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد و تولید را پیش برد.

نهاوندیان همچنین بیان داشت: فکر بلندمدت اولین قربانی شرایط التهاب است که تلاش بسیاری صورت گرفت تا فضای پرالتهاب اقتصادی گذشته به آرامش و ثبات برسد و در حقیقت این مسئله از اولویت‌های اصلی دولت در دو سال اخیر بود.

وی تأکید کرد: عقل حکم می‌کرد در گام اول شرایط اقتصادی پرالتهاب کشور به یک آرامش و ثبات نسبی دست یابد و امنیت و نظم برای ادامه فعالیت اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: امروز امنیتی که در کشور ما وجود دارد در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه که پرآشوب است بسیار مهم است و جای شکر دارد.

وی بیان داشت: امروز می‌توان از فعالان اقتصادی کشور کار با برنامه‌ریزی شده انتظار داشت چرا که تا حدودی مشکلات بین‌المللی که سدی بر سر راه فعالان اقتصادی بود در حال برطرف شدن است.

نهاوندیان با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی اقتصادی امروز به یک نقطه تاریخی رسیده‌ایم، افزود: باید با جامع‌نگری و مجموعه نگری اقتصاد ایران را به پیش برد.

وی ادامه داد: در گذشته امکان دست‌یابی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به منابع مالی خارجی و بانکی محدود بود و همین امر موجب بالا رفتن هزینه تأمین مالی در اقتصاد ایران شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: نرخ تورم از ۴۰ درصد به زیر ۱۵ درصد رسیده هر چند که سود نرخ بانکی کاهش نیافته است و باید به این موضوع مهم توجه داشت که اقتصاد را نباید تنها بر منابع مالی متکی کرد.

بازار سرمایه‌ای ما باید به منابع خارجی دسترسی داشته باشد

وی با بیان اینکه بازار سرمایه‌ای ما باید به منابع خارجی دسترسی داشته باشد، افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران خارج از کشور تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند که متأسفانه تحریم‌های ظالمانه مانع از این امر می‌شد.

نهاوندیان با بیان اینکه برای آنکه بخواهیم صادرات کشور افزایش یابد، لازم است هزینه‌های تولید و تأمین مالی را کاهش دهیم، ادامه داد: در دوره گذشته دولت از منابع بانکی استفاده می‌کرد که تورم نیز ناشی از همین امر بود و باید اذعان داشت که تورم، ظالمانه‌ترین نوع مالیات غیر مصوب است.

وی افزود: اینکه تورم از ۴۰ درصد به کمتر از ۱۵ درصد رسیده، اصلی‌ترین اقدام برای کاهش قیمت تمام شده است که از سوی دولت صورت گرفت.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: اگر دلسوز بخش تولید و صادرات هستیم، باید تکیه اقتصاد کشور بر منابع بانکی را محدود کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در بخش‌های مختلف تولیدی از جمله فولاد، خودروسازی و فلزات کمتر از ظرفیت‌های موجود تولید صورت می‌گیرد، افزود: یکی از مواردی که به افزایش تولید کمک می‌کند تأمین مالی است و یکی از آثار رفع تحریم‌ها نیز این است که دسترسی تولید به منابع بین‌المللی آسان خواهد بود.

نهاوندیان تصریح کرد: اگر فضای کسب‌وکار در کشورمان به حالت مطلوب درآید، از ظرفیت‌های ایرانی‌هایی که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در داخل دارند می‌توان بهره برد.

تراکم محصولات در انبارها، نشان از نبود بازار تولید است

وی بیان داشت: در بخشی از بنگاه‌های تولیدی تراکم محصولات در انبار را شاهدیم و این امر بدان معنی است که بازار تولید وجود ندارد و به دلایل مختلف زمینه عرضه تولیدات به بازار جهانی نیز فراهم نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه امروز باید شرایط جدید را که اقتصاد ایران در حال شکل‌گیری است خوب و جامع‌نگر ارزیابی کنیم و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌بایست نقش خود را در این فرصت پیش آمده پیدا کنند، افزود: امروز بازارهای جدیدی پیش روی کشورمان وجود دارد که بازار روسیه و عراق از جمله آن‌ها است که می‌تواند با گسترش ارتباطات زمینه صادرات کالاهای تولید داخل را به کشورهای دیگر فراهم کرد.

وی با بیان اینکه توجهات اقتصادی رئیس جمهور ظرفیت مناسبی است که بخش خصوصی از آن می‌بایست بهره‌برداری کند، ادامه داد: امروز نظر دولت و ریاست جمهور اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی است و اعتقاد بر این است که کار اقتصاد را بخش تعاونی و خصوصی باید پیش ببرند.

بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان به افزایش بهره‌وری بیاندیشند

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود افزایش بهره‌وری را نیز موضوع مهمی برشمرد و ابراز داشت: در سند چشم انداز تعریف شده که در اقتصاد باید به رشد ۸ درصدی می‌رسیدیم که متأسفانه ده سال از اجرای آن را از دست داده‌ایم در حالی که نرخ متوسط رشد اقتصادی در طی این سال‌ها ۳ و نیم درصد بوده است.

وی تأکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان می‌بایست در زمینه افزایش بهره‌وری طرح‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دهند و آن را در زمینه‌های مختلف تولید به منظور صرفه‌جویی بیشتر اجرایی کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست یابیم و منبع سوزی نکنیم می‌بایست در سطح خرد و کلان اقتصاد جامع‌نگری داشته باشیم که در این صورت شاهد آثار مطلوبی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروز اکثر استان‌های کشور حتی استان‌های شمالی از کمبود آب رنج می‌برند که این امر نشان‌دهنده عدم جامع‌نگری در پروژه‌ها و برنامه‌ها است و به همین دلیل فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف می‌بایست دارای یک جامع‌نگری باشند.

باید پیام وحدت و قدرت از انتخابات ساطع شود

نهاوندیان همچنین با اشاره به دو انتخابات پیش روی کشورمان بیان داشت: از این انتخابات باید پیام وحدت و قدرت ساطع شود و ملت ما باید در این شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی فهم بالای سیاسی خود را به گوش دنیا برسانند.

وی ادامه داد: رفتن یک نماینده مطلوب به مجلس شورای اسلامی مهم است اما مهم‌تر از آن این است که از مجموع فرآیند انتخابات پیام وحدت و همدلی به بیرون صادر شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید در انتخابات یکدیگر را تخریب کرد، افزود: باید بی ادبان در انتخابات را تنها بگذاریم چرا که ادب، فهم و آگاهی سیاسی موجب پیروزی ملت خواهد شد و امیدواریم این انتخابات نیز به یک حماسه سیاسی مبدل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.