واکنش قاطع رییس جمهوری و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در برابر اخباری مبنی بر تصمیم واشنگتن برای اعمال تحریم های جدید علیه برنامه موشکی ایران، باعث شد که کاخ سفید در این زمینه بیانیه دهد و عقب نشینی کند.

تحریم موشکی؛ پاسخ قاطع ایران، آمریکا را به عقب راند/برجام و برنامه موشکی، دو موضوع جدا هستند
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، چند روز پیش برخی رسانه های غربی همچون روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار اخباری بدون منبع، به شایعاتی در خصوص احتمال اضافه شدن افراد و شرکت های جدید به تحریم های قبلی آمریکا به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران دامن زدند؛

موضوعی که به نظر برخی کارشناسان، دست های صهیونیستی را در پشت پرده دارد.
در پی این خبر، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال روز جمعه از مبداء واشنگتن به نقل ازمقامات آمریکایی گزارش داد: کاخ سفید طرح تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران بر سر برنامه موشکی بالستیک را به تعویق انداخت.
آمریکا چندی پیش هم قانونی را وضع کرد که محدودیت هایی بر سفر بازدیدکنندگان از ایران به آمریکا یا سفر ایرانیان به آمریکا اعمال می کند.
به همین سبب و در پی سیاستهای خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهوری در دستوری قاطع به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت که در چارچوب سیاست های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.
رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه توانمندی دفاعی ایران عامل ثبات و امنیت منطقه است، تصریح کرد: برنامه موشکی ایران جزئی از برجام نیست.
در ادامه این واکنش صریح رییس جمهوری آمده بود که در صورت تکرار این گونه اقدامات غلط و مداخله جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از تمامی امکانات، برنامه ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی های موشکی کشور، به عمل آورد.
در این خصوص کارشناسان مسایل بین المللی نیز تاکید کرده اند که برجام و موضوع موشکی هیچ ارتباطی به هم ندارند و معتقدند که امریکایی ها برخی مسایل را در بستر سیاسی می بینند و در آن بستر، موضوعات را به هم ربط می دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به اخبار منتشرشده در خصوص احتمال اضافه شدن افراد و شرکت های جدید به تحریم های قبلی آمریکا به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران گفت: ایران به هرگونه اقدام مداخله جریانه آمریکا علیه برنامه دفاعی خود پاسخ می دهد.
جابرانصاری تاکید کرد: همانگونه که آنها خود نیز پیش از این اعلام کرده اند موضوع موشکی ایران ارتباطی با توافق برجام ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حقوق مشروع و قانونی اش برای تقویت بنیه دفاعی و امنیت ملی خود محروم کند.
در مورد احتمال اضافه شدن افراد و شرکت های جدید به تحریم های قبلی آمریکا به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران نظر برخی کارشناسان را جویا شدیم که چکیده آن را از نظر می گذرانید:

**ارتباطی بین موضوع موشکی ایران و برجام وجود ندارد
یوسف مولایی کارشناس مسائل بین المللی، موضوع موشکی ایران را با توافق برجام بی ارتباط خواند و گفت: موضوع برجام درمورد فعالیت صلح آمیز هسته ای است و بحث موشک ها در قطعنامه 1929 آمده بود.
وی ادامه داد: البته در قطعنامه 2231 نیز موضوعاتی را آورده اند و جزء مسائل برجام قطعنامه ای را لحاظ کرده اند، اما از نظر ما این موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: از جهتی آمریکایی ها می خواهند هر چیزی را مرتبط کنند. این بحث ها جنبه فنی ندارد و آنها برخی مسائل را در بستر سیاسی می بینند و در آن بستر موضوعات را به هم ربط می دهند.
وی معتقد است: دولت آمریکا تلاش می کند ارتباطی ندهد و برجام را جدا می داند اما کنگره و برخی نهادهای آنها به دنبال رویکرد دیگر و ارتباط این موضوعات هستند.
محمد فرهاد کلینی که کارشناس ارشد مسائل استراتژیک است، نیز موضوع تحریم های موشکی ایران را مرتبط با برجام ندانست و تصریح کرد: ایران همواره در چارچوب حدود خود عمل می کند.
وی گفت: رسانه های غربی قصد دارند پیامی را درمورد بحث موشکی ایران ارسال کنند تا به تحریم منجر شود. این رویکرد آمریکا درمورد حق کشورها، رویکرد یکجانبه گرایی را تقویت می کند.
کلینی در عین حال گفت: البته این موضوعات در کنگره وجود داشت و متاثر از لابی های صهیونیستی است.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: موضوع موشکی ارتباطی با برجام ندارد و طبیعی است ایران در چارچوب حدود خود عمل می کند و این موضوع از گذشته و پیش از برجام نیز مورد تاکید آنها قرار داشته است.
وی با طرح این پرسش که چرا صحبت از تحریم های جدید در چنین روزهای انجام گرفته است، گفت: بسیاری از مقامات از جمله مقامات 1+5 در تعطیلات به سر می برند، از این رو چنین صحبت ها مطرح شده تا اعتراض های بین المللی نسبت به آن مهار شود.
کلینی تاکید کرد: آمریکایی ها همچنان تحریم را به عنوان ابزاری برای تنظیم مناسبات استفاده می کند و این رویکرد از نظر ایران مردود است.

**لابی صهیونیست پشت پرده تحریم های جدید علیه ایران قرار دارد
حسن بهشتی پور کارشناس سیاست خارجی نیز لابی صهیونیست را دست های پشت پرده تحریم های جدید موشکی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: آنها با این اقدام درصدد جبران شکست خود در ممانعت از توافق هسته ای هستند.
وی متذکر شد: اخبار اعمال تحریم های جدید موشکی از سوی برخی رسانه های غربی فضاسازی و عملیات روانی لابی های صهیونیستی است.
بهشتی پور ادامه داد: صحبت از تحریم های جدید نوعی عملیات روانی است، آن هم در زمانی صورت گرفته که ایران سخن از استفاده از موشک عماد در مانورها را مطرح می کند و آنها نیز چنین رفتاری را نشان می دهند.
بهشتی پور گفت: در برجام درباره موضوع موشکی بحث نشده و چارچوب مذاکرات بحث تحریم های مسائل هسته ای بوده و ربطی به تحریم های مرتبط با موشکی یا مربوط به تروریسم و حقوق بشر ندارد.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: طی 37 سال گذشته آمریکا راجع به مسائلی نظیر حقوق بشر یا سلاح کشتار جمعی نسبت به ایران مانور داده البته انتظار می رود پس از توافق هسته ای در سایر موضوعات اینچنینی نیز موضوعات حل و فصل شود.
بهشتی پور ادامه داد: سخن گفتن در زمینه تحریم های موشکی رفتار مناسبی نیست و اگر چنین چیزی اعمال شود نشان دهنده عدم حسن نیت طرف مقابل است و در این فضا نباید تحریم های جدیدی مطرح کنند.
وی تاکید کرد: اما اگر بخواهد چنین رفتاری را اعمال کنند این تحریم ها در چارچوب برجام نیست زیرا برجام در چارچوب هسته ای بوده است.
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد : انتظار داریم در این فضایی که وجود دارد از موضوعات تحریک کننده و بر هم زننده اعتماد از سوی طرف مقابل پرهیز شود.
بهشتی پور همچنین به اقداماتی نظیر عدم صدور ویزا و یا طرح تحریم های موشکی اشاره کرد و افزود: تمامی این رویکردها از سوی لابی صهیونیستی انجام می گیرد زیرا نتوانست مانع توافق هسته ای شود و حال به دنبال ممانعت برای اجرای صحیح برجام است.
وی گفت: لابی های صهیونیستی نفوذ بسیار قوی در رسانه های آمریکایی دارد و امیدواریم این موضوع نیز حل وفصل شود.
 

 

 
 
 

 
 
   
 
   

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.