رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به آغاز فصل سرما توصیه‌های لازم را به شهروندان عنوان کرد.

گازگرفتگی و توصیه‌های ایمنی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد به شهروندان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس،علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه در روزهای سرد زمستان شاهد مسمومیت یا مرگ در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن و یا کمبود اکسیژن هستیم، اظهار کرد: با شروع فصل سرما استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد باعث گازگرفتگی می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه حوادث گاز گرفتگی نیز هر ساله با شروع فصل سرما به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده است، گفت: مسمومیت با مونوکسید کربن یا گاز گرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک، بی‌رنگ و بی‌بوی مونوکسید کربن یا co ایجاد می‌شود.

صادقی ادامه داد: مونوکسید کربن گازی سمی، بدون بو و بی‌رنگ است و قدرت جذب اکسیژن آن نسبت به جذب هموگلوبین که یک عنصر در گلبول قرمز بوده 4 برابر است و می‌تواند باعث خفگی، اختلال حواس و آسیب به مغز شود.

وی افزود: این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک‌نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود اغلب در زمستان اتفاق می‌افتد و انتظار می‌رود شهروندان نکات ایمنی لازم را رعایت کنند.

این مسئول نشانه‌ها و علائم مسمومیت با گاز مونو‌کسید کربن را سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ ‌عنوان کرد.

صادقی با بیان اینکه بیشترین حوادث گاز گرفتگی ناشی از نصب غلط دودکش و لوله بخاری‌ها می‌باشد، گفت: به منظور رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از هرگونه آسیبی باید از دودکش‌‎های دارای کلاهک مخصوص به شکل H استفاده شود و از بسته نبودن دودکش و گرم بودن لوله بخاری اطمینان حاصل شود.

این مسئول ادامه داد: در راستای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب دود کش‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهترین راه برای کاهش میزان گاز گرفتگی، بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی است، یادآور شد: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به هم استانی‌ها و ذکر نکات ایمنی مهم و تاثیرگذار بوده از این‌رو از تمامی رسانه‌ها اعم از مکتوب و مجازی تقاضا می‌شود در بحث آگاهی و فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل گازسوز تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.

وی رعایت اصول ایمنی در خصوص وسایل گازسوز را مهم عنوان کرد و گفت: رعایت نکاتی از جمله هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک باشد، هرگز برای پیدا کردن محل نشت گاز از شعله کبریت و امثال آن استفاده شود، از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوخت‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند به نوع گاز سوز جداً خودداری شود، مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و باعث خفگی در اثر گاز گرفتگی می‌شود، در صورت ترک منزل برای مدت طولانی حتماً شیر اصلی گاز را ببندید، از شیلنگ‌های طولانی برای رسانیدن گاز به نقاط مختلف ساختمان استفاده نکنید و در صورتی که قصد تخریب منزل و نوسازی دارید به شرکت گاز اطلاع دهید تا علمک را جمع کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در پایان تصریح کرد: مالکین و بهره‌برداران می‌توانند مهم‌ترین نقش را در رعایت مسائل ایمنی و جلوگیری از اتفاقات و حوادث ناشی از گاز گرفتگی ایفا نمایند. کما اینکه در مبحث 17 مقررات ملی ساختمان مسئولیت‌های مالک، نصاب وسایل گاز‌سوز و بهره‌برداران در رعایت مباحث ایمنی مرتبط با گاز بصورت برجسته و مشروح درج شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.