قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: از آنجا که بیماری های جدی به شکل سوء هاضمه بروز می کنند، این مشکل گوارشی به هیچ وجه نباید بی اهمیت تلقی شود. از همین رو مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص عوارض احتمالی بسیار مهم خواهد بود.

بیماری هایی که پشت " سوء هاضمه" پنهان می شوند!

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ سوء هاضمه یا احساس ناراحتی در معده مشکلی است که در صورت پرخوری، غذا خوردن خیلی سریع یا مصرف خوراکی هایی که معده نسبت به آنها تحمل ندارد، بروز می کند. در این حالت ناراحتی در قسمت بالای شکم همراه با درد، سوزش و سنگینی ایجاد می شود. در بیشتر موارد، مشکل به یکباره ظاهر می شود و با رعایت رژیم غذایی سالم تسکین می یابد.

با این حال، بعضی افراد به شکل مزمن از سوء هاضمه رنج می برند که با علائم شدید و مداوم همراه است. در این صورت باید بیماری را زنگ خطر دانست و برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه نمود زیرا در بسیاری موارد بیماری جدی مرتبط با معده به این شکل ظاهر می شوند.

زخم گوارشی

زخم های گوارشی جراحاتی روی مخاط پوشاننده بخشی از روده و بعضی موارد معده هستند. علل متعددی در بروز این مشکل دخیل است که از جمله می توان به افراط در مصرف داروهای ضد التهاب، مصرف زیاد الکل و دخانیات، افزایش شیره گوارشی و بیماری ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری اشاره کرد. زمانی که زخم کوچک است معمولا خود به خود بهبود می یابد اما بهتر است درمان مناسب صورت گیرد زیرا احتمال دارد پیشرفت کند و به خونریزی های جدی بیانجامد.

ورم معده

این بیماری گوارشی معمولا با سوء هاضمه مکرر همراه است. در این حالت پوشش معده تحریک شده و ملتهب می شود و به شکل حاد یا مزمن بروز کند. درد شکمی، التهاب، حالت تهوع و استفراغ و ترش کردن علائم ورم معده است. از جمله علل زمینه ساز آن نیز می توان به مصرف غذاهای خیلی سرد، گرم و تند، رژیم غذایی پرجرب، حساسیت های غذایی، افراط در مصرف داروها، استرس مفرط و مصرف نوشیدنی های الکلی اشاره کرد.

سرطان دستگاه گوارش

در بعضی موارد سوء هاضمه می تواند اولین نشانه هشدار سرطان های دستگاه گوارش باشد. تومور همشیه در مخاط روده رشد می کند و به تدریج که پیشرفت می کند با علائم دیگری مانند وجود خون در استفراغ، کاهش وزن بی دلیل و خستگی همراه خواهد بود. مردان بیشتر در معرض این بیماری هستند و احتمال خطر پس از 60 سال افزایش می یابد. جهش ژنتیک، عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوریف چاقی، سیگار کشیدن و مصرف زیاد نمک زمینه ساز این بیماری است.

کم کاری تیروئید

این بیماری اختلال در عملکرد غده تیروئید است که بیشتر در خانم ها به خصوص پس از 50 سالگی بروز می کند. کاهش هورمون تیروئید که برای عملکرد متابولیسم، جریان خون و سیستم گوارشی لازم است باعث این مشکل می شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل ناراحتی های گوارشی به اختلالات تیروئید پی می برند. کم کاری تیروئید علاوه بر مشکلات معده با افزایش ناگهانی وزن، خستگی، اضطراب و در موارد شدید از دست دادن حافظه و نارسایی قلبی نیز همراه خواهد بود.

پارکینسون

بیماری استحاله ای پارکینسون به سیستم عصبی آسیب می رساند و بعضی از واکنش های مغز را تغییر می دهد. زمانی که بیماری بسیاری از اعصاب محیطی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد، فرمان های مغز به دستگاه گوارش نمی رسد یا به شکل نامناسبی دریافت می شود.

دیابت

افزایش قند خون با بسیاری از اختلالات گوارشی در ارتباط است. در واقع، این حالت موجب افزایش فعالیت ترکیبات گوارشی می شود که می تواند حرکات لوله گوارشی را تغییر دهد و مانع از ورود طبیعی مواد غذایی به معده شود. از همین رو 50% بیماران دیابتی از طریق ناراحتی های گوارشی بیماری را تشخیص داده اند.

التهاب کیسه صفرا

این بیماری با درد شدید شکمی همراه است که ممکن است تا پشت به خصوص زیر کتف راست امتداد یابد. زمانی که صفرا به خاطر مسدود شدن کیسه صفرا و جلوگیری از حرکت آن باقی بماند این مشکل ایجاد می شود که معمولا سنگ صفرا علت آن است. در نتیجه تجمع مایع باعث تحریک و فشار به کیسه صفرا می شود که با التهاب و عفونت همراه خواهد بود.

اگر درد شکم و دیگر علائم سوء هاضمه بسیار شدید باشد باید فورا به متخصص مراجعه کرد زیرا در صورت بی توجهی بیماری مزمن تر و جدی تر می شود.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

  

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.