۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 334143

ینجا تهران است. خیابان جمهوری. مأموران شهرداری تمام دارایی یک لبو فروش را به خاک نشانده‌اند. چند وقت پیش هجوم آنان به پسرک گل فروش در چهار راه فرمانیه را به چشم دیدم. تمام گل‌هایش را پرپر کردند...

من همان لبوفروشم

قدس/  ایستگاه / آرمین صمیمی: اگر چرخ روزگار جور دیگری می‌چرخید، شاید من و شما هم از سر ناچاری برای گذران زندگی، بساط لبوفروشی را روی یک گاری در گوشه‌ای از خیابان پهن می‌کردیم. اگر من و شما هم کارمند شهرداری نبودیم و حقوقمان سر ماه به حسابمان واریز نمی‌شد، شاید تمام خانه‌مان را بوی لبو پر می‌کرد و دست‌های زن و بچه‌مان از پوست گرفتن لبوها، همیشه قرمز بود. اگر من و شما هم با دل‌نگرانی از جیب خالی، شب‌ها سر به بالین می‌گذاشتیم، ساعت‌ها سرپا ایستادن در سرمای اول زمستان برایمان قابل تحمل می‌شد. من و شما! نه لبو فروش هستیم و نه از لبوفروش‌ها خبر داریم. من و شمایی که حساب بانکی‌مان به اداره ای، سازمانی، نهادی وصل است یا آنقدری روی موج بازار در زمان خودش سوار شده ایم که تا چند نسل بعد از ما هم، جیره خوار آن شرایط ناپایدار اقتصادی هستند، چه خبر از حال لبوفروشان و دست فروشان داریم؟
خودتان را بگذارید جای همان لبو فروشی که چند روز پیش، گاری اش در تقاطع جمهوری خیابان ولیعصر(عج) واژگون شد. بنا به گفته شهردار منطقه یازده تهران، جمع کردن بساط این لبوفروش در پی استشهاد اهالی و کسبه این محله بوده که می‌گفتند، اینجا صنف لباس فروش هاست و رفت و آمد زیادی دارد. چرخ دستی این لبوفروش، رفت و آمد مردم را دشوار کرده است. گویا چندباری به لبوفروش هشدار می‌دهند که بساطش را جمع کند، ولی چرخ زندگی او هم باید می‌چرخید و آخرین بار مأموران شهرداری با خودرویی برای بردن چرخ دستی این لبو فروش می‌آیند. وقتی بنا بوده چرخ دستی را از جوی باریک کنار پیاده رو عبور دهند، چرخ گاری به لبه آن گیر می‌کند و واژگون می‌شود. برخی روایت‌های عینی هم حکایت از این دارد که لبوفروش خودش باعث واژگونی گاری می‌شود و لبوهای سرخ و داغش، کف خیابان سرد ولیعصر جان می‌دهند! دستی که به نشانه اعتراض هر چه به مشتش می‌آید پرتاب می‌کند، شانه هایی که می‌لرزد و صدایی که بلند می‌شود؛ همه این‌ها ضبط می‌شود و صفحه به صفحه در شبکه‌های مجازی تاب می‌خورد. خودتان که بهتر می‌دانید این روزها کمتر رویدادی از نگاه مردم پنهان می‌ماند. پس از اینکه تصویر گاری واژگون لبوفروش در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد، واکنش‌ها به روش برخورد در طرح ساماندهی دستفروشان، شدت می‌گیرد. شهرداری تهران در کانال تلگرامی منتسب به قالیباف با بازنشر این عکس، دراین باره واکنش نشان می‌دهد که «شهردار تهران بی درنگ پس از رؤیت تصویر ادعا شده در شبکه‌های اجتماعی درباره برخورد نیروهای شهرداری با یک لبوفروش و تخریب بساط وی، به سازمان بازرسی شهرداری تهران دستور رسیدگی و بررسی را صادر و تاکید کرد که در صورت صحت موضوع با عوامل اجرایی برخورد خواهد شد. دفتر شهردار تهران از کسانی که مستندی در این ارتباط در اختیار دارند، خواسته است تا مستندات خود را از طریق شماره تلفن ١٨٨٨ در اختیار شهرداری قرار دهند.»
فیلمی از این ماجرا از سوی شاهدان عینی در اخبار ساعت 19 شبکه یک پخش شد و محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در برنامه «نگاه یک» با بیان این مطلب که شهرداری تهران ساماندهی دستفروشان را در دست اجرا دارد، درباره نتیجه پیگیری‌ها در زمینه برخورد مأموران شهرداری با مرد لبو فروش یادآور می‌شود، هنوز نتیجه قطعی در مورد  این برخورد و تخلف به من گزارش نشده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد می‌کنیم.
رضا رشیدپور، مجری تلویزیون هم در صفحه شخصی اینستاگرامش نسبت به برخورد مأموران شهرداری با دستفروشان واکنش نشان داده و می‌نویسد: «اینجا تهران است. خیابان جمهوری. مأموران شهرداری تمام دارایی یک لبو فروش را به خاک نشانده‌اند. چند وقت پیش هجوم آنان به پسرک گل فروش در چهار راه فرمانیه را به چشم دیدم. تمام گل‌هایش را پرپر کردند. شاخه به شاخه با قدرت و صلابت. حتماً کارتان درست است. لابد قانون را اجرا می‌کنید. من قضاوت نمی‌کنم. فقط خواهش می‌کنم با همین جدیت و شدت با برج‌سازانی که در گوشه و کنار شهر به ریش من و شما و قانون می‌خندند هم برخورد کنید. آن «لبوفروش» به خاک سیاه نشست و من حدس می‌زنم که به خاک سیاه بنشاند آن مرد برج فروش… هم قانون و هم من و شما را. جناب قالیباف! شهردار محترم تهران، من مطمئنم که شما خبر ندارید وگرنه شما کجا و رفتارهای تند کجا؟ به نیروهای شهرداری بفرمایید که درشتی کردن با آدم ناتوان در دین ما تقبیح شده است. دستفروشی چهره شهر را خراب می‌کند و این رفتارها چهره انسانیت را. ببخشید که جسارت کردم.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.