قدس آنلاین - ایلام: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: باغداران ایلامی از هرس زودهنگام درختان خودداری کنند.

باغداران ایلامی از هرس زودهنگام درختان خودداری کنند

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، همایون مظاهری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه هرس درختان بایستی بر اساس آب و هوای منطقه صورت گیرد، اظهارداشت: بهترین زمان برای هرس درختان در مناطق معتدل و نیمه معتدل استان ابتدای اسفند ماه است و در مناطق نیمه گرمسیری، نیمه دوم بهمن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هرس زودهنگام باعث تحریک درختان و گل دهی پیش از موعد می شود، افزود: در فروردین ماه هر سال بیشترین آسیب به درختانی که پیش از موعد به گل دهی رسیده اند وارد می شود، چرا که ممکن است گل های درختان در اثر افت دمای مقطعی از بین رفته و درختان میوه نداده و به باغداران خسارات وارد شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام آبیاری، شخم زمین باغ، استفاده از بخاری های مخصوص باغی و ایجاد گرمای مصنوعی در فروردین ماه برای حفظ گل درختان میوه را حائز اهمیت دانست و بیان داشت: علف های هرز باغات در فصل بهار با کاهش دما به سرعت یخ زده و موجب سرمازدگی درختان می شود که باغداران بایستی نسبت به از بین بردن علف های هرز در ماه های اسفند و فروردین و پیش از گل دهی درختان اقدام کنند.

همایون مظاهری همچنین از طرح وزارت جهادکشاورزی برای گلخانه ای کردن سبزی و صیفی جات در سراسر کشور خبرداد و تصریح کرد: گلخانه ای کردن سبزی و صیفی جات به دلیل کاهش در مصرف آب مورد نیاز و تولید چهار فصل محصولات، از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه وزارت بر اجرای این طرح در مناطق نیمه گرمسیر تأکید بیشتری دارد، خاطرنشان ساخت: متقاضیان می توانند با تهیه طرح مناسب و ارائه آن به جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی از تسهیلات ویژه این طرح استفاده کرده و به تولید انواع صیفی جات و سبزیجات به صورت گلخانه ای بپردازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.