پیشنهاد سردبیر

جنایت اعدام آیت‌الله نمر، همچنان انظار عمومی جهانی را به خود مشغول کرده و واکنش‌های خشمگینانه نسبت به این اقدام، رو به افزایش است. به همین منظور، خبرنگار قدس عربی در دمشق با خالد العبود، تحلیل‌گر شناخته شده سیاسی و نماینده‌ی برجسته پارلمان سوریه (مجلس الشعب) گفت‌وگو کرده است.

 اعدام آیت‌الله نمر انتقام قبیله‌ای بود/بحران‌های آل سعود، با اعدام آیت الله شیخ نمرآشکار گردید

خالد العبود بیان کرد که ما در تاریخ پیدایش و افول دولت‌ها مشاهده می‌کنیم که دولت‌ها با چنین تحرکات و اعتصاب‌هایی نسبت به نهادهای تحت نظر خود، مواجه می‌شوند و اقداماتی همچون اعدام آیت‌الله نمر وقتی از سوی تشکیلاتی سیاسی صورت می‌پذیرد، ریشه در بحران‌های داخلی عربستان سعودی دارد. همچنین این‌گونه اقدامات، حاکی از مشکلات و چشم‌انداز محدود نسبت به روابط با دیگران است. این اعدام نشان می‌دهد که عربستان در یک بازه‌ی زمانی بحرانی و بسیار تحریک‌پذیر قرار دارد. دانش سیاست نشان می‌دهد که رژیمی که چنین عمل می‌کند، در آستانه‌ی تفرقه و نابودی است.

خالد العبود افزود: به نظر من، جنایت اعدام آیت‌الله نمر، به هر دلیل یا بهانه‌ای که صورت گرفته باشد، قابل توجیه نیست و بی‌تردید چنین جنایتی، حاکی از اوج آسیب‌پذیری و آشفتگی رژیم آل‌سعود است. این جنایت در کنار دیگر بحران‌های داخلی عربستان، حاکی از مشکلات اساسی سعودی است.

او در مورد آثار اعدام آیت‌الله نمر در عرصه‌ی منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود تفکرات سیاسی گوناگون در منطقه اشاره کرد و گفت احتمالا به شکل‌هایی گوناگون در برابر این جنایت واکنش نشان داده خواهد شد، اما نکته‌ی مهم این است که آل‌سعود نمی‌تواند از وضعیت وحشتناکی که در انتظار رژیمش است، سر باز بزند، چون طرز فکری که بر آن کشور حاکم است، آنها را به سمت دره‌ی سقوط و ارتکاب جنایاتی بیشتر می‌کشاند.

العبود در پاسخ به اینکه آیا اعدام آیت‌الله نمر، در واکنش به کشته شدن زهران علوش، سرکرده‌ی گروه تروریستی جیش‌الاسلام، رخ داده است، پاسخ داد: «بعید نیست چنین باشد، با توجه به اینکه عادل الجبیر، وزیر خارجه‌ی عربستان صراحتا اعلام کرد قتل زهران علوش می‌تواند راه‌حل‌های سیاسی را تضعیف کند. پس احتمالا عربستان در واکنش به قتل رهبر تروریست‌ها، چنین کرده، چون طرز تلقی و نگرش حاکمان عربستان بر اساس «انتقام‌جویی قبیله‌ای» و اندیشه‌های کهنه‌ی پیش از تشکیل دولت‌هاست. همه دیدند که چگونه برخی شبکه‌ها را صرفا به دلیل انتقاد یکی از میهمان‌های برنامه‌ای خاص از ماهواره‌ی عرب‌سَت حذف کردند. با توجه به همین رویکرد قبیله‌ای عربستان، علت اختلافش با جمهوری اسلامی ایران را درمی‌یابیم، چون روشن است که این اختلاف در تعصبات فرقه‌ای عربستان ریشه دارد.

خالد العبود در پایان به بحران‌های فزاینده‌ی عربستان اشاره کرد و گفت ابتدا در بحران سوریه گرفتار شدند، سپس در بحران یمن و بحرین و حال نیز گرفتار بحران‌های داخلی شده‌اند. این رویکرد به ناگزیر نابود خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.