ژنرال «ژوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: تنش فزاینده بین ایران و عربستان یادآور اختلافاتی است که امنیت خاورمیانه را تهدید می کند.

رئیس ستاد ارتش آمریکا: اختلافات ایران و عربستان امنیت خاورمیانه را تهدید می کند

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به نقل از پایگاه اینترنتی «استارز اند سترایپس»، این مقام ارشد نظامی آمریکا روز دوشنبه گفت: فرقه گرایی سرمنشا بی ثباتی است و ما آشکارا نگران اقدام عربستان در اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران هستیم و با جدیت، تبعات چنین تصمیمی را دنبال می کنیم.
دانفورد به دنبال نشست فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا و اروپا در اشتودگارد آلمان به خبرنگاران گفت: هنوز بسیار زود است که درباره اختلافات ایران و عربستان به هر گونه تصمیم گیری نظامی دست یابیم.
دانفورد افزود: (گروه تکفیری تروریستی) داعش، چالشی است که بیشتر توجهات را در منطقه به خود معطوف کرده اما روشن است که چالش های فرقه ای قبل از پیدایش داعش وجود داشته و با اعلام قطع روابط عربستان با ایران پر رنگ شده است.
از دیدگاه این ژنرال آمریکایی، بحران خاورمیانه و جنگ با گروه تروریستی تکفیری داعش از جمله مسائل مهم امنیتی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با آن مواجه است.
اعدام آیت الله «نمر باقر امین النمر» روحانی شیعی مخالف عربستان، انتقادها و اعتراض هایی را در ایران برانگیخت که در نهایت به اعلام قطع روابط دیپلماتیک ریاض - تهران از سوی عربستان منجر شد.
شیخ نمر 56 ساله یکی از منتقدان سرسخت خاندان آل سعود در عربستان و یکی از مهمترین شخصیت های معترض در شرق عربستان از سال 2011 تاکنون بود.
وی در سال 1959 در شهر عوامیه استان قطیف عربستان چشم به جهان گشود؛ این مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی در پی اعتراض های شیعیان این کشور در سال 2012 بازداشت شد. دادگاه جنایی رژیم سعودی روز چهارشنبه 15 اکتبر 2014 ، وی را به اقدام علیه امنیت ملی و محاربه متهم کرد و وی روز گذشته اعدام شد.
اعدام آیت الله نمر با موج گسترده ای از محکومیت و تنفر در سطح منطقه و از سوی سازمان های مستقل بین المللی همراه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.