قدس/ محمد کاظم کاظمی، گفت: به سبب سطح توقع و نظر به شعر آیینی، سطح کیفی شعر آیینی کاهش یافته است .

سطح کیفی شعر آیینی به مرور زمان کاهش یافته است

این شاعر که در هفتمین جشنواره کارگاهی شعر بسیج هنرمندان خراسان رضوی در مشهد  سخن می‌گفت، افزود: شعری که می‌توانست مانند شعر آیینی گذشته سر شار از تعالیم معنوی و اخلاقی باشد، در دوران ما از لحاظ محتوا، لاغر و کمرنگ شده است و به جای آنکه به وجوه شخصیتی بزرگان دینی بپردازد و دارای معارف آنان باشد، فقط به وجوه تجلیلی شخصیت‌ها پرداخته است.
وی تصریح کرد: شعر آیینی، گاه از این هم پایین تر آمده  و شاعر تنها در شعر خود به این بسنده کرده که در وصف حرم اهل بیت(ع) و یا در حد وصف یکی از نقاط حرم مثل گلدسته و... شعر گفته و این شعر اگر چه ارزشمند است، اما کافی و کامل نیست.
کاظمی خاطر نشان کرد: شعر آیینی را از چهار منظر می‌توان نگریست: اول شعر در ستایش و سوگ بزرگان مانند قصاید خاقانی، دوم شعر درباره مناسبت‌ها و مراسم آیینی مانند اشعار خاقانی برای مراسم حج‌، سوم شعر برگرفته از آموزه‌ها و عقاید دینی مانند قصاید سنایی و ناصر خسرو  و چهارم  شعر با مضامین آزاد ولی با جانمایه آیینی مانند اشعار عاشقانه‌ای که از منظر دینی به آن نگریسته شده است. شایان ذکر است هفتمین جشنواره کارگاهی شعر بسیج هنرمندان خراسان رضوی در دو کارگاه موضوعی آیینی و انقلاب،  پنجشنبه گذشته در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.
در این مراسم، جواد کمالی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی اظهار داشت: این جشنواره امسال به‌صورت تخصصی و در چهار کارگاه برگزار شد.
وی با بیان اینکه بیش از 240 اثر با موضوع انقلاب و آئینی به دبیرخانه جشنواره ارسال  و داوری شد، افزود: قصد ما این است که اشعار برگزیده را در کتابی به چاپ برسانیم.
در این جشنواره، از امان‌الله میرزایی‌، مصطفی توفیقی و زهرا شرفی به  ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم در موضوع انقلاب قدردانی شد.
 در بخش شعر آیینی نیز مصطفی توفیقی، مجتبی نظام‌آبادی و بهزاد حاجیان پور به ترتیب مقام اول  تا سوم را به خود اختصاص دادند.
در این مراسم همچنین از بهاره اصغری به پاس تألیف اثر ارزنده‌ای که از سوی دفتر مقام معظم رهبری مورد تقدیر قرار گرفت، قدردانی شد.
در پایان بیانیه سازمان بسیج هنرمندان استان خراسان در مورد خیزش‌های اخیر منطقه و بیداری امت اسلامی و نیز محکومیت اقدام‌های دشمنان اسلام قرائت شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.