وزیر نیرو در دیدار وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی، از شرکت های فعال این کشور برای همکاری مشترک با شرکت های ایرانی و فاینانس طرح های آب و برق ایران دعوت کرد. دو طرف در این دیدار یادداشت تفاهم درزمینه برق و انرژی امضا کردند.

وزیر نیرو: ایران و اسلوونی برای اجرای طرح های آب و برق همکاری می کنند

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت چیان عصر امروز (یکشنبه) در دیدار با «ازدراکو پوچیو الشک» وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی و هیات اقتصادی همراه که در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، بر تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: حضور هیات تجاری و شرکت های اقتصادی اسلوونی در ایران و گشایش دفتر نمایندگی تجاری اسلوونی در تهران، تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را نوید می دهد.
وی با یادآوری امضای یادداشت تفاهم بین وزارت نیرو و وزارت توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی افزود: کلید موفقیت شرکت های اسلوونی در جمهوری اسلامی ایران، تولید مشترک با شرکت های ایرانی است.
چیت چیان، ظرفیت بالای برق در ایران را یادآورشد و افزود: جمهوری اسلامی هم اکنون دارای 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است که در 10 سال آینده این رقم، 50 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت که زمینه خوبی را برای تجارت برق فراهم می کند.
وی با یادآوری جلسه دو هفته قبل خود با وزیران انرژی ارمنستان، گرجستان و روسیه و اتصال شبکه های برق چهار کشور، اضافه کرد: ایران اکنون بیش از 10 میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق به ترکیه، افغانستان، پاکستان و عراق دارد.
وزیر نیرو با بیان اینکه امکانات خوبی در تجارت برق در ایران فراهم است، از حضور شرکت های اسلوونی در ایران استقبال کرد و گفت: یکی از مواردی که در ارتقای همکاری های دو کشور موثر خواهد بود، فاینانس پروژه های داخلی از سوی شرکت های اسلوونی است.

** حجم تجارت خارجی ایران و اسلوونی باید سه برابر شود
وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از برداشته شدن تحریم ها گفت: از چند سال قبل حجم همکاری های اقتصادی اسلوونی با ایران 22 میلیون یورو بوده که باید به 60 میلیون یورو افزایش یابد.
«ازدراکو پوچیو الشک» با اشاره به امضای تفاهم نامه در حوزه انرژی گفت: امضای این تفاهم نامه نخستین گام برای تاسیس کمیسیون مشترک بین دو کشور و اولین گام برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی است.
وی تاکید کرد: کشورش تمایل دارد در زمینه های ساخت سامانه های اتوماسیون، انرژی، هیدرومکانیکال و آب های پاکیزه روابط تجاری خود را با جمهوری اسلامی افزایش دهد.
دو طرف در پایان، یادداشت تفاهمی در زمینه برق و انرژی امضا کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.