قدس انلاین – سعید کوشافر: پس از قطع روابط دیپلماتیک ایران وعربستان، ال سعود درپی ان بود تا کشورهای دیگر را با خود همسو کند تا ایران را دریک تگنای دیپلمایتک قرار دهد ؛ این درحالی بود که سران سعودی این بارهم مانند همیشه درمحاسباتشان اشتباه کردند وجز چندکشور جیره خوار کسی حاضر نشد منافع خود درارتباط با ایران را فدای زیاده خواهی سعودیها و سیاستهای تنش افرین انان کند.

کشورهای عربی فقط درشعار با آل سعود همراهی میکنند/ دلارهای سعودی برای تروریستها به بهای جان هزاران مسلمان/عربستان به درگیری نظامی با ایران فکر هم نمیکند

دراین میان ال سعود که خود را درمیدان دیپلماتیک تنها می یافتندو پس از شکست تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم دراین میدان نیز تنها دیدند سراغ کشورهای حاشیه خلیج فارس رفتندتا با طرح ادعاهای واهی و تکیه بر احساسات پان عربیسم این خرده شیخ نشین ها به خود روحیه دهند.درحالیکه از قبل روشن است که دراین میدان نیز مانند گذشته شکست خواهند خورد.

دراین حال یک تحلیلگر مسائل منطقه‌ای به تبعات مصیبت‌بار آتش‌افروزی فرقه‌ای در منطقه که سعودی‌ها در روزهای اخیر پیشگام آن هستند، اشاره و تاکید کرد که این مصیبت حتی دامن کشورهایی که خود را از انقلاب و تجزیه دور می دانند نیز خواهد گرفت.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی رأی الیوم نوشت: منطقه در حال حاضر شاهد فضای جنگ سرد است که تدریجاً در نتیجه درگیری‌های موجود بین ایران و عربستان به سمت داغ شدن پیش می‌رود. این موضوع با قطع مناسبات فیمابین و توقف پروازهای هوایی بین دو طرف آغاز شده است. چیزهایی که از این اتفاقات به وجود خواهد آمد، می‌تواند به انحای مختلف در مسائل و جنگ‌های منطقه‌ای به‌ویژه در سوریه و یمن و تمامی منطقه تأثیرگذار باشد.

دیگر مانند چند هفته گذشته جنگ برای از بین بردن تروریسم داعش در صدر اولویت‌های منطقه‌ای و جهانی قرار ندارد، این در حالی است که چندی پیش امیدها برای از سرگیری مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان مسلح به سمت توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی با اختیارات قابل‌توجه پیش می‌رفت تا زمینه‌ساز برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی و رسیدن به راه‌حل سیاسی در منطقه شود، اما تمامی این آمال و آرزوها از بین رفت و بحران سوریه - ولو به‌صورت موقت هم که شده - به جای اول خود بازگشت.

عربستان سعودی عمداً تنش دیپلماتیک و تحریک افکار عمومی سنی در برابر ایران را در دستور کار قرار داد، این در حالی بود که تهران برای حفظ دستاوردهای استراتژیک خود در سوریه از طریق ائتلاف با روسیه به‌دنبال آرامش در منطقه بود. ایرانی‌ها پیشروی‌های قابل توجهی را در عرصه میدانی به ‌دست‌آورده بودند. آنها در یمن نیز موفق شده بودند رقیب سعودی خود را گرفتار کنند.

روش کنونی عربستان سعودی مبتنی بر تلاش برای از بین بردن دستاوردهای ایران به‌علت موفقیت در عقد توافق‌نامه هسته‌ای با شش کشور غربی است که به رفع تحریم‌ها از این کشور و بازگشت آن به‌عنوان یک قدرت قابل قبول در جامعه جهانی منتهی خواهد شد. این بازگشت در ابعاد تئوریک در نیمه سال جدید میلادی اتفاق خواهد افتاد و به معنی بازگشت تهران به بازارهای نفتی و باز پس‌گیری میلیاردها دلار پول راکد شده این کشور و خرید تسلیحات جدید از روسیه و چین خواهد بود.

***سعودیها درپی یارگیری

دراین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست عربستان سعودی را مبتنی بر تحمیل سیاست های یکجانبه خود بر دولت ها و ملت های دیگر دانست و گفت: اقدامات عربستان مبنای دولت های عربی قرار نگرفته است.

حسین جابری انصاری افزود: سعودی ها این سیاست را اخیرا در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب اعمال و پیگری کرده اند تا یارگیری کنند و نشان دهند که عربستان تنها نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مقداری شعار در این بیانیه ها صادر شده که نوعی اعلام موضع صرف است اما هیچگونه همراهی در زمینه اقدامات با اقدام یکجانبه عربستان سعودی به شکل جمعی در شورای همکاری خلیج فارس و در اتحادیه عرب اتفاق نیفتاده است.

جابری انصاری افزود: البته برخی از دولت های عربی اقداماتی را متمایز از اقدام عربستان سعودی در زمینه نوعی تاکتیک های دیپلماتیک انجام دادند که در جریان فشار گسترده ای که عربستان سعودی انجام می دهد، چندان غیرعادی نیست.

وی تاکید کرد: اقدامات یکجانبه عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در اعدام غیرانسانی شیخ نمر تقریبا به شکل گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا و سازمان های بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: همچنین اقدامات یکجانبه عربستان در زمینه قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نیز حتی در مجموعه های عربی به شکل جمعی حمایت نشده و عملا هم در موضع گیری ها و هم در اقدامات بسیاری از کشورهای عربی خلاف این اقدام مبنای اقدام دولت های عربی قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تقریبا هیچ دولتی به شکل قطعی از سیاست های یکجانبه عربستان سعودی در زمینه قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک و اقدامات تنش زا و بحران آفرینی های مختلفی که انجام داده، حمایت نکرده است.

جابری انصاری ادامه داد: حتی رئیس دوره ای اتحادیه عرب که اجلاس قاهره را مدیریت و ریاست کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی صراحتا مخالفت خود را با قطع روابط به عنوان یک سیاست مناسب در برخورد با مشکلی که پیش آمده اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: جریان اعدام شهید شیخ نمر مساله ای است که بر خلاف قوانین بین المللی مربوط به حقوق بشر است و بسیاری از دولت های جهان مخالفت آشکار خود را نسبت به این اقدام خلاف مقررات بین المللی و حقوق بشر اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آنچه در اتحادیه عرب در این زمینه با فشار عربستان سعودی صادر شده است، نوعی مخالفت با روح حاکم بر موضع جهانی در مخالفت با این گونه اعدام های غیرانسانی و غیرمنطبق با قوانین بین المللی و حقوق بشر است.

جابری انصاری اضافه کرد: همچنین درباره محاکمه چهار نفر از اتباع ایرانی در عربستان سعودی اظهارداشت: اطلاعاتی که ما داریم حاکی است تنها برای یک نفر از چهار نفر حکم حبس برای مدت زمان مشخص داده شده و سه نفر دیگر در مرحله تکمیل پرونده هستند.

***آل سعود مهد پرورش تفکرات تروریستی

دراین حال 224 نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای سیاست‌های عربستان سعودی در حمایت از تروریسم را محکوم کردند.

ضرغام صادقی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بیانیه 224 نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت سیاست‌های غلط عربستان سعودی در حمایت از تروریسم در منطقه را به شرح زیر قرائت کرد:

سیاست جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی داشتن رابطه خوب با همه کشورها به ویژه همسایگان بوده است. در نطقه مقابل این سیاست، آمریکا پیوسته کوشیده است در روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای خلل ایجاد کند.

سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و حمایت تعدادی از کشورهای منطقه در حمایت از این پدیده شوم یکی از عوامل مخرب روابط جمهوری اسلامی ایران با برخی از این کشورها است.

در این میان عربستان سعودی به‌عنوان مهد پرورش تفکرات تروریستی با حمایت‌های میلیاردی و ارسال تسلیحات برای تروریست‌ها مدت‌هاست منطقه را دچار بحران و تنش کرده و با این سیاست غلط ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه را به خاک و خون کشیده است.

درهمین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:برگزاری اجلاس های ضد ایرانی که عربستان برگزار می کند نتیجه ای ندارد و انجام اقدامات در منطقه براساس تحریک عربستان ثمره ای نخواهد داشت.

عوض حیدرپور شهرضایی در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به تلاش عربستان مبنی بر همراه کردن کشورهای عربی بر ضد ایران از جمله شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب گفت: با توجه به پایان یافتن حکومت سلاطین در دنیا در عربستان نیز این اتفاق در حال رخ دادن است و بعد از فراگیری موج  بیداری اسلامی مردم در داخل عربستان هم این فریادها را زدند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عربستان به دنبال شکست خود در بحرین،عراق،سوریه و یمن و سرپوش گذاشتن بر این شکست خود اقدام به اعدام شیخ نمر کرد و به دنبال حوادث پس از آن در ایران و تعرض به سفارت این کشور؛عربستان از آن به عنوان دستاویزی استفاده کرده و در منطقه به دنبال یارگیری علیه ایران است.

حیدر پوربا اشاره به اینکه نشست های عربستان با کشورهای عربی در جهت تقبیح ایران و تخریب چهره ایران ماجراجویی هاست که منجر به ملتهب شدن منطقه می شود تصریح کرد:  به مقامات سعودی توصیه می کنیم پیام مردم خود و بیداری اسلامی را درک کنند و بدانند که باید جلوی اقداماتی که از پول ملت سعودی در راستای باقی ماندن خودشان انجام می دهند گرفته شود.

نماینده مجلس نهم همچنین به شورای امنیت سازمان ملل توصیه کرد که وقعی به شکایت عربستان و تحرکات این کشور علیه ایران نگذارد.همچنین به کشورهای اسلامی و منطقه نیز توصیه می کنم که بدانند اینگونه اجلاس هایی که عربستان برگزار می کند نتیجه ای ندارد و انجام اقدامات در منطقه براساس تحریک عربستان به نتیجه نمی رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در برابر هر گونه توطئه عربستان و اقمارش در منطقه ایستادگی خواهد کرد.

***تکاپوی بی حاصل ایادی آل سعود

درهمین راستا یک عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: ادعاهای تکراری علیه ایران از سوی برخی کشور های حاشیه خلیج فارس دست و پا زدن در گرداب است.

حسین سبحانی نیا با اشاره به درخواست وزیر خارجه امارات از کشورهای عربی در جهت اتخاذ موضع قاطع در ارتباط با ایران در اجلاس فوق العاده اتحادیه عرب گفت: اینگونه اقدامات و ادعاهای تکراری علیه ایران دست و پا زدن های بی حاصل است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: امارات به تبعیت از عربستان اظهارات این چنینی علیه ایران عنوان می کند؛عربستان به این ترتیب می خواهد آثار جنایت شومی که مرتکب شده است را تحت پوشش قرار دهد اما باید بداند اینگونه تکاپوهایش و تحریک کشورهای دیگر علیه ایران دست و پا زدن در گردابی است که عربستان را بیشترغرق می کند.

وی ادعای مداخله ایران در امور کشورهای عربی را بی مبنا و بدون هیچ گونه مدرک و سندی دانست و گفت: همه دنیا می دانند که جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها مخالفت خود را با تروریسم و حامیانش اعلام کرده است و خودش نیز قربانی تروریسم است.

سبحانی نیا گفت: تهمت هایی که امروز عربستان به ایران وارد می کند به اسلام هراسی دامن می زند و ناشی از فشارهایی است که به دلیل شکست های پی در پی این کشورو صرف هزینه های بیهوده و بسیار برای تثبیتش در منطقه است .

نماینده مجلس نهم ادامه داد: عربستان نتوانسته است به خواسته هایش در اجلاس هایی که در واقع علیه ایران برگزار می کند دست یابد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اینگونه اظهارات بیشتر در جهت فضا سازی علیه ایران در منطقه و با نگاه ایران هراسی انجام می شود. همواره سیاست های کشورهای عربی همسوی کشور عربستان چنین بوده است و الان هم بر همین اساس بر اینگونه مسائل دامن می زنند.

*** سعودی‌ها قدرت جمهوری‌اسلامی را آزمایش نکنند

دراین راستا نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس٬ با بیان اینکه حمله موشکی به سفارت ایران نشان‌دهنده عجز و ناتوانی آل سعود در عرصه منطقه است٬ گفت: عربستانی‌ها و هیچ کشوری هنوز قدرت واقعی جمهوری اسلامی را لمس نکرده‌اند و امیدوارم دست به چنین اشتباهی نزنند.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت٬  گفت:‌ شکست در پروژه ایجاد داعش در منطقه٬ حمله به یمن و مسائل مربوط به عراق و لبنان و در نهایت توافق ایران با گروه 1+5 ٬عربستان را به مرز جنون و دیوانگی رسانده و فردی که مجنون باید دست به هر اقدامی می‌زند٬ البته ما باید مراقب باشیم که اشتباه نکنیم.

حقیقت پور با اشاره به موضوعات مطروحه درباره رویکرد جنگ طلبانه عربستان نسبت به ایران٬ گفت: سعودی‌ها غلط می‌کنند که اصلا چنین مسئله‌ای را حتی در ذهنشان مرور می‌کنند٬ روز گذشته وزیر دفاع سابق آمریکا نیز درباره ادعاهای سعودی‌ها مبنی بر اشغال 24 ساعته آسمان ایران٬ گفته است که این ادعاها بیشتر به یک لطیفه و جوک شبیه است.

وی افزود: عربستانی‌ها و هیچ کشوری هنوز قدرت واقعی جمهوری اسلامی را لمس نکرده‌اند٬ از طرف دیگر آستانه تحمل و مقاومت مقامات سعودی صفر درصد است٬ مگر ممکن است که مقامات این رژیم دست از عیاشی و خوش‌گذرانی برداشته و خود را وارد ورطه نابودی کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ تصریح کرد: اگر قرار به درگیری و نبرد میان عربستان و ایران باشد٬ جوانان انقلابی داغی بر دل سعودی‌ها خواهند گذاشت که در تاریخ باقی بماند.

دراین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بعید می دانم که تنش نظامی میان ایران و عربستان رخ دهد چرا که خود آنها می دانند که در صورت بروز هرگونه درگیری، در کوتاه ترین زمان ممکن ساقط خواهند شد.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اخبار منتشر شده در شبکه های خبری فارسی زبان خارج از کشور نظیر بی بی سی فارسی و صدای آمریکا در خصوص احتمال قوی وقوع جنگ میان ایران و عربستان در آینده ای نزدیک اظهار داشت: این رسانه ها طبق روال همیشگی خود جز نفاق و انشقاق، هیچ هدف دیگری ندارند و اصلا راجع به صحت خبر آنها نیز نباید فکر کرد.

 وی با بیان اینکه خود عربستانی ها هم می دانند که جرات، جسارت و توانایی اقدام نظامی علیه ایران را ندارند، عنوان کرد: بعید می دانم که تنش نظامی میان ایران و عربستان رخ دهد چرا که خود آنها می دانند که در صورت بروز هرگونه درگیری، در کوتاه ترین زمان ممکن ساقط خواهند شد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حکام سعودی باید ابتدا خود را از منجلابی که در یمن برای خود ساخته و در آن گرفتار شده اند برهانند گفت: جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن دکترین دفاعی و بازدارندگی خود در حوزه نظامی، هیچ گاه شروع کننده یک جنگ نخواهد بود.

 کوثری همچنین با اشاره به صحبتهای یکی از شاهزادگان سعودی در خصوص آنکه نمی شود ایران را همچون یمن تصور کرد و براحتی به آن حمله کرد اظهار داشت: برخی از مسئولان و شاهزادگان عاقل سعودی به خوبی می دانند که ایران کشوری است که متجاوز را تا آخرین قدم دنبال می کند و به همین دلیل است که پس از جنگ هشت ساله علی رغم تهدیدات فراوان هیچ کشوری جرات حمله به ایران را پیدا نکرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.