۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 337251
نمایش قدرت مهندسی ایرانی در دوره تحریم

با رشد روزافزون صنایع در دنیا، بویژه کشورهای صنعتی و نیاز شدید به انرژی، توجه به گاز طبيعي به عنوان يك منبع بسيار خوب انرژي مورد توجه كشورها قرار گرفته است. فراوانی، پراکندگی گاز طبیعی در جهان، هزینه کمتر استخراج، قیمت مناسب و قابل رقابت آن و آلایندگی کمتر محیط زیست درمقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی سبب شده است، كشورها  درصدد جانشینی گاز طبیعی با نفت برآیند.
بر اساس چشم انداز انرژی 2035 انتظار می‌رود گاز طبیعی بیشترین رشد را در میان انرژی های فسیلی داشته باشد، به نحوی که تقاضای گاز طبیعی سالیانه به طور متوسط 9/1 درصد افزایش خواهد یافت. بیشتر این رشد تقاضا از سوی کشورهای درحال توسعه و  حدود 78 درصد است که برای مصارف صنعت و نیروگاه استفاده می شود. در همین مدت ( سال 2035) صادرات گاز طبیعی مایع نیز معادل 26 درصد رشد خواهد داشت.
ایران با در اختیار داشتن رتبه نخست ذخایر گازی جهان (6/33تريليون متر مكعب) و شبکه گسترده خطوط لوله گاز، بستری مناسب برای استفاده از گاز طبیعی در بخش های گوناگون از جمله سوخت نیروگاه‌ها و حمل و نقل به شمار می‌رود.
هم اکنون روزانه حدود180میلیون متر مکعب یعنی بیش از25 درصد از گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌ها مصرف می شود که این رقم در فصل‌های گرم سال به مراتب بیشتر است. همچنین در سال‌های اخیر با ساخت مجتمع های پتروشیمی خوراک مایع، بخشی از گاز تولیدی به محصولات پتروشیمی تبدیل می شود که ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد. از سوی دیگر كشور ما از نظر آلايندگي جايگاه نامطلوبی دارد، موضوعي كه هم در اسناد بالادستي مانند سند چشم انداز 20 ساله براي بهبود آن برنامه ريزي شده و هم در  سياست هاي كلي محيط زيست كه بتازگی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده براي بهبود اين وضعيت سياستگذاري شده است. در اين شرايط استفاده از سوخت هاي جايگزين با آلايندگي كمتر مانند گاز طبيعي  گزينه اي مناسب و در دسترس به شمار می‌آید. بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم توجه به ویژگی ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های داخلی، باید به عنوان محور اصلی برنامه های کشور مطرح باشد و  برای شکوفایی این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها برنامه ریزی جدی انجام و سرمایه ها به آن سمت جهت داده شود.
ظرفیتی که در کشور ما بویژه در بخش نفت و گاز وجود دارد، به گونه‌ای است که با اندکی توجه و سرمایه گذاری روی آن، در بخش‌های بالادستی، پایین دستی و صنایع جانبی، می توانیم رشد اقتصادی مان را برای سال‌های آینده تضمین کنیم.
به عنوان نمونه، با توسعه میادین گاز طبیعی کشور و توسعه شبکه گازرسانی بویژه، با بهره مند شدن تمام اقشار بویژه روستاییان از گاز طبیعی، افزون بر رفع نیازهای انرژی مردم و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای بخش صنعت در سراسر کشور، یکی از اهداف بنیادین انقلاب یعنی فقرزدایی نیز محقق می شود. البته دولت برای این امر یعنی گازرسانی روستایی برنامه ریزی جدی کرده و مجلس هم با تصویب بند ق تبصره 2 بودجه سال93و ماده12 قانون رفع موانع تولید، شرایط را برای دولت مهیا کرد. امیدواریم تا سه سال آینده این طرح‌ها به پایان برسد و جمعیت زیادی از روستاییان کشور از مزایای آن بهره‌مند شوند.
خوشبختانه بتازگی شاهد بهره برداری یک بخش مهم از این ظرفیت‌ها بودیم. یعنی تولید روزانه بیش از50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، که با بهره برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی محقق شده است.
با تمام مشکلاتی که با تحریم ایران در این سال‌ها به پیمانکاران و سازندگان این پروژه عظیم تحمیل شد همچنین تحویل نشدن تجهیزات این پروژه، اما با تغییرات مهندسی توسط کارشناسان این پروژه که همه ایرانی بودند و ساخت بسیاری از تجهیزات در داخل، امروز شاهد بهره برداری از یکی از ایرانی ترین پروژه های پارس جنوبی هستیم. امیدواریم با مستند سازی و انتقال تجربیاتی که در این پروژه به دست آمده، توان فنی و مهندسی کشور در این حوزه ارتقا یابد و در دوران پسا تحریم بتوانیم به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.