قدس/ احسان مرادی: دو و میدانی خراسان رضوی از دیرباز به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی پرورش استعدادهای نوظهور از سوی کارشناسان و خبرگان این رشته ورزشی لقب گرفته بود، اما چند صباحی است که این رشته ورزشی به دلیل مشکلات مالی، توانمندی فعالیت گسترده در رده‌های سنی مختلف را ندارد تا همانند سایر رشته‌های ورزشی شاهد رکورد پرورش استعدادهای ناب در این حوزه ورزشی باشیم.

 خانه به دوشی مادر ورزش ها

با وجود اینکه هیأت دو و میدانی همانند بسیاری از هیأت‌های ورزشی استان گرفتار مشکلات مالی است، اما با این حال هنوز چرخ سازندگی آن در حال حرکت است، اما با سرعتی آرام، در حالی که اهالی ورزش انتظار داشتند هیأت دوندگان حرفه ای در این عرصه از سایر هیأت‌ها ورزشی پیشی بگیرد.
مدیران و دست اندرکاران هیأت دو و میدانی خراسان رضوی با قبول نقطه ضعف‌های موجود در حوزه حمایت مالی، در تلاشند با بضاعت موجود از جایگاه این رشته ورزشی بخوبی دفاع کنند تا شاید با تزریق بودجه مورد نظر بتوانند دوباره به عنوان پرچمدار پرورش استعدادهای تازه وارد در سطح کشور خودنمایی کنند.
هاشم صیامی، نایب رئیس هیأت دو و میدانی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات مالی موجود در این رشته ورزشی، معتقد است که طرح استعدادیابی توانست مهره‌های نوظهور این رشته ورزشی را در خراسان رضوی شناسایی کند تا مسؤولان هیأت بتوانند با آگاهی کامل برای پرورش و آموزش این استعدادها برنامه ریزی کنند. وی در این باره می‌گوید: «طرح استعدادیابی دو و میدانی در ۲۸ شهرستان خراسان رضوی اجرایی شد.»

  وضعیت تیم‌های پایه در رشته دو و میدانی زیاد مورد رضایت کارشناسان و منتقدان نیست، با این حال هیأت همچنان به فعالیت‌های پیش بینی شده در تقویم سالانه خود ادامه می‌دهد، تا چه اندازه انتقادهای وارده را قبول دارید؟
ما با امکاناتی که در اختیار داریم، نهایت بهره برداری را انجام دادیم، تابستان امسال در 28‌ شهرستان استان طرح استعدادیابی دو و میدانی در سنین نونهالان و نوجوانان با حضور هزار دانش‌آموز برگزار شد که در پایان 100‌نفر از این دانش آموزان جذب رشته دو ومیدانی شدند و به مدت یک ماه در مجموعه شهید کاظمیان به صورت تخصصی و عمومی آموزش دیدند.
به مناسبت 13 آبان ماه و گرامیداشت دو هزار و 152 شهید دانش آموز، طرح استعدادیابی دو صحرانوردی در مسیر گلزار شهدای 28 شهرستان خراسان رضوی برگزار شد که در نهایت 200 نفر از این دانش آموزان در هفته بسیج در شهرستان طرقبه مورد ارزیابی قرار گرفتند و نفرات برتر به مسابقات کشوری اعزام شدند.

اما برخی منتقدان می‌گویند، نبود بودجه کافی موجب شده دلسردی خاصی برای ملی پوشان خراسانی به وجود بیاید، نبود بودجه آیا زمینه کاهش سرویس دهی و حمایت کامل از قهرمانان و ملی پوشان را در پی خواهد داشت؟
مشکلات مالی مختص به هیأت دو و میدانی نیست، بلکه بیشتر هیأت‌های ورزشی امروز درگیر این مسأله هستند، اما با این حال ملی پوشان ما وضعیت مطلوبی دارند. ‌حسن تفتیان، تنها بازیکنی است که از خراسان‌رضوی ورودی المپیک ریو 2018 دریافت کرده، همچنین جواد شوریابی امسال توانست در رشته 400 متر ورودی مسابقات جوانان جهان را کسب کند. همچنین در سال جاری سجاد زارع در رشته پرتاب دیسک مدال طلای کشور و معین محمودیان در پرتاب نیزه قهرمان کشور شدند. به همین منظور اردوی تخصصی در مشهد برای این دو ورزشکار برگزار کرده‌ایم تا سال آینده در مسابقات جوانان آسیا برای کشورمان مدال آوری داشته باشند. در مسابقات داخل سالن قهرمانی کشور تیم خراسان رضوی در مقطع خواهران و برادران با تمام نفرات خود شرکت می‌کنند. ضمن اینکه امیدواریم مصطفی ابراهیمی در مسابقات داخل سالن، ورودی بازی‌های آسیایی را که اسفند ماه در قطر برگزار می‌شود، کسب کند.

پس به نظر شما وضعیت ملی پوشان خراسان رضوی در حوزه دو و میدانی مطلوب و قابل قبول است؟
با امکاناتی که در اختیار ما بوده و انگیزه بالای بچه‌های دو و میدانی در حال حاضر وضعیت ایده آلی داریم. خراسان رضوی 12 ورزشکار نوجوان و جوان در اردوی تیم ملی دو و میدانی دارد و به نوعی بالاترین نفرات دعوت شده به تیم ملی در بخش بانوان و آقایان از این استان است که متشکل از 6 بازیکن در بخش بانوان و 6 بازیکن در بخش آقایان است.

 به عنوان نایب رئیس هیأت دو و میدانی استان، بزرگ‌ترین معضل موجود را در چه بخشی می‌بینید که باید خیلی فوری نسبت به برطرف کردن آن اقدام شود؟
یکی از مهم‌ترین مشکلات بازیکنان دو و میدانی، نبود زمین برای تمرین است، به همین دلیل با مساعدت مدیرکل ورزش و جوانان مجموعه ورزشی کوثر واقع در قاسم آباد برای تمرینات پرتاب نیزه و دیسک تجهیز می‌شود. در حال حاضر تنها مجموعه دو و میدانی استان، مجموعه تختی است که به دلیل مصنوعی بودن چمن ورزشگاه امکان تمرین برای بازیکنان پرتابی وجود ندارد و این مسأله تمرینات بازیکنان را سخت کرده است.

 فکر می‌کنید تا چه زمان مشکل موجود برای دو و میدانی کاران خراسان رضوی ادامه داشته باشد؟
به طور قطع باید برنامه ریزی اصولی و درستی در این زمینه صورت گیرد. ما تا وقتی یک مجموعه استاندارد در مشهد برای این رشته نداشته باشیم، با چنین معضلاتی رو به رو هستیم. امیدوارم هر چه زودتر زمینه برطرف شدن مشکلات این رشته فراهم شود تا افتخارهای بیشتری از این حوزه برای ورزش استان به ثبت برسد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.