وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی طی گزارشی اعلام و پیش بینی کرده که جمعیت فعال کار(۱۵تا۲۹سالها)که در واقع گروه اصلی متقاضی کار هرکشوری محسوب می شود، تنها تا سال۱۳۹۵به ۲۰میلیون و ۶۴۰ هزار نفر کاهش یابد،

آیا کسی پاسخگوی خیل عظیم بیکاران کشور خواهدبود؟

قدس آنلاین ؛محمودشهرام فرد: طبق آخرین آمارهم اینک 23میلیون700هزارنفردرکشوردرشرایط کارهستندوبه آنهانیروی کارگفته می شود.

طی سالجاری بنابراعلام کارشناسان 3میلیون نفرزیر 30سال ازگردونه رقابت حذف شدند واین تعدادتاسال1400شمسی به5میلیون 800هزارنفرخواهدرسید.

طی آخرین اعلام مرکزآمارایران ،درفاصله سالهای65الی90بیش از10میلیون نفر به جمعیت جویای کار کشور اضافه شد، اما شرایط بازار کار به نحوی بود که امکان استفاده از این ظرفیت بزرگ فراهم نشده است.

طی همین سال ها 5میلیون700هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاههاتصمیم به خانه نشینی گرفتندکه به نظر کارشناسان ،علت بیش ازنصف این جمعیت نبود فرصت شغلی مناسب بوده است.

برخی منابع آماربیکاران را2/5میلیون، بعضی5میلیون وبعضی دیگرتا10میلیون نفر هم تخمین می زنند!

وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی طی گزارشی اعلام و پیش بینی کرده که جمعیت فعال کار(15تا29سالها)که در واقع گروه اصلی متقاضی کار هرکشوری محسوب می شود، تنها تا سال1395به 20میلیون و 640 هزار نفر کاهش یابد،

این یعنی درفاصله سالهای90تا95ازتعدادجمعیت درسن کارکشور3میلیون و532هزارنفرکاسته خواهد شد.

این گزارش پیش بینی کرده است جمعیت فعال کارتاسال1400به17میلیون و859هزارنفرکاهش یابد!!

لازم به ذکراست جمعیت بین سنین 30تا64سال کشورکه درسال90، 29میلیون و550هزارنفربوده درسال95به35 میلیون و832 هزارنفر خواهدرسید!

هم اکنون سالیانه بیش از150 هزار جوان ایرانی جهت اشتغال به کار به خارج ازکشور مهاجرت می کنند که تعداد زیادی از این افراد،نخبه های دانشگاهی هستند!!

وزیر کار هزینه ایجاد یک شغل در کشور را بین 10تا70میلیون تومان اعلام کرده و می گوید:این مبلغ ، نه در توان بخش دولتی و نه در توان بخش خصوصی ست!؟

حال باید دید باتوجه به اعلام چند روز گذشته سخنگوی دولت که رسما ،استخدام دستگاههای دولتی ،برای سال95 کشورراممنوع وغیر ممکن دانسته است ،چه فکری برای خیل عظیم بیکاران خواهدشد؟

یکی از مدیران شرکت های دولتی در خصوص اشتغال به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: چندی پیش یکی از جوانان فارغ التحصیل ارشد جهت اشتغال به کار به من مراجعه کرد واعلام داشت که بیش ازچندسال است درس راتمام کرده وبه هرجا که فکرش راکنید سر زده است و دیگر خسته و نا امید شده و از من در خواست کار کرد.

و ی افزود: من به شوخی به ایشان گفتم  کاری که به تخصص شما بخورد را ندارم و فقط آبدارچی شرکت بازنشته شده وپست ایشان خالی است و اگر بخواهید !می توانید از فردا بیائید وشروع به کار کنید؛

وی درادامه گفت: فردا صبح وقتی وارد شرکت شدم با تعجب دیدم همه جای شرکت از تمیزی برق می زند. از یکی از همکاران پرسیدم ،این کار چه کسی است.

که باتعجب دیدم همان شخص جویای کار(کارشناس ارشد!!)دیروزی است.

ایشان راخواستم و با احترام به وی گفتم؛که من باور نمی کردم شما این کار راپذیرفته وانجام دهید.

وی افزود: ازآن روز از ایشان خواستم تا فعلا دربخش دیگری دراین شرکت کار کند تاشاید !بتوانیم ازتخصص وی هم استفاده کنیم.

 خبرنگار مادر کارگاه دیگری حاضر وبایکی ازکارگران آن به گفتگو می نشیند: این کارگرکه ازپاسخ دادن به سوالات ماطفره می رود!به آهستگی ازما می خواهد ،مکان دیگری رابرای گفتگو تعیین کنیم.

درعصر همان روز قراری بیرون از کارگاه مورد نظر گذاشته و همدیگر را می بینیم.

از وی دراین مورد سوال می کنم،که می گوید: اگر کار فرمای ما خبردار شود که من با شما صحبت کرده ام. یک لحظه هم مرا تحمل نخواهد کرد.

وی می افزاید: چندروز پیش یکی از همکاران باسابقه ما که پدرش را از دست داده بود چند روز(کمتر از یک هفته)جهت مراسم خاکسپاری،و مراسم ترحیم ،مرخصی گرفت و رفت! ولی متاسفانه ،از ایشان در زمان برگشت نه تنها دلجویی نشد ! بلکه ،دستور به اخراجش هم داده شد.

این کارگر زحمتکش در ادامه می گوید:17سال سابقه کار دارم و در این مدت به جای چند نفر از من و دیگر کارگران شرکت کار کشیده می شود و ما حق هیچگونه اعتراضی نداریم. کافیست یک روز ،یکی از ما مریض و یا مشکل خانوادگی داشته باشد! آنروز دیگر آخرین روز کاری ما خواهد بود.

وی می افزاید :قرارداد ما با شرکت 89 روزه ست و از ما رسید سفید امضاء گرفته شده است و لذا ما ازحداقل حقوق قانون کار هم بهره مند نیستیم.

نه مرخصی ونه اضافه کار،حتی درروزهای تعطیل رسمی هم ما مجبور به کارکردن درشرایط سخت هستیم

امسال درروزشهادت حضرت رسول(ص)و امام رضا(ع) از ما خواسته شد ،سر کار حاضر شویم و ماچاره ای جز اطاعت نداشتیم.

این کارگرمحترم درادامه می افزاید:ما با سختی کاری که انجام می دهیم ،حتی ازحقوق حداقلی هم بی بهره ایم.

عیدی و پاداش که ، پیشکش حتی از ما بیش از هشت ساعت کار کشیده می شود و ما مانده ایم  شکایت کجا ببریم.

امیدواریم مسئولین محترم درتمامی ارگانها به فکر ایجاد اشتغال پویا وحمایت ازکارگران بی دفاع که باحداقل حقوق ودرآمد می بایست ،بیشترین بارچرخ اقتصاد کشوررابدوش داشته باشند،باشیم.والسلام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.