مدیر گروه توسعه و برنامه‌ریزی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ‌در طول دو سال اخیر مسئولان دائما از آنچه بر سر کشور آمده سخن می‌گویند که ما با آن‌ها موافقیم، اما فاجعه آمیز آن زمانی است که تحلیل از چرایی رخ دادن این اتفاقات وجود نداشته باشد.

 مسئولان این دولت هنوز تحلیلی از چرایی مشکلات اقتصادی ندارند که فاجعه است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از تسنیم،فرشاد مومنی در نشست برنامه ششم توسعه؛ ضرورت‌ها و رویکردها اظهار داشت: در طول ده سال گذشته کشور بی سابقه‌ترین درآمدهای نفتی را تجربه کرد و با ناکارآمدی شیوه مدیریتی، شاهد ایجاد یک فضای منازعه آمیز بر سر توزیع رانت شدیم.

وی با بیان اینکه برنامه ششم برای داشتن آینده بهتر باید برنامه‌ای برای بازگرداندن حس ملی به کشور باشد، افزود: برای رسیدن به این موضوع، برنامه توسعه نباید به برنامه‌ای تنها برای مجوز گیری تنزل پیدا کند، زیرا این برنامه باید مسائل بزرگی را در خود داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان به آن حس ملی دست پیدا کرد و باز هم فرصت را از دست خواهیم داد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی یکی از پر افتخارترین اقدامات نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید که اگر از این سرمایه انسانی به بهترین نحو استفاده نکنیم، از منظر دینی کفران نعمت و از منظر ملی نماد خودزنی و محروم سازی انجام دادیم.

مومنی با بیان اینکه اکنون به نیروهای انسانی بسیار نیاز داریم، گفت: دستکاری در آمار و اطلاعات با هر انگیزه ای باعث ارائه آمارها و داده‌های نادرست به کارشناسان می‌شود که در نهایت باعث دریافت‌های نادرست و تضعیف نهاد علم می شود و این مساله پایداری و توان مناسب در ارتقای توان رقابتی در اقتصاد ملی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته به دلیل شرایط، گستاخی و جسارت برای روبرو شدن با واقعیت بسیار کم شده است و ‌در طول دو سال اخیر مسئولان دائما از آنچه بر سر کشور آمده سخن می‌گویند که ما با آن‌ها موافقیم، اما فاجعه آمیز آن زمانی است که تحلیل از چرایی رخ دادن این اتفاقات وجود نداشته باشد.

مدیر گروه توسعه و برنامه‌ریزی مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: یک دلیل امتناع از ارائه تحلیل ممکن است برای دور زدن کارشناسان در نقد نکردن مسئولان باشد و یا اینکه بخواهند با شیب کمتر نسبت به دولت قبل همان راه را پیش بروند ‌آن هم در شرایط فعلی کشور که اگر این سهل انگاری وجود داشته باشد راه بهبود و نجاتی پیدا نخواهیم کرد.

مومنی تصریح کرد: ارتقای توان نظام ملی یک ضرورت است و در شرایطی که کشور در طول ربع قرن گذشته با شوک‌های درونی روبرو بوده است باید بتوانیم توان مقاومت در برابر این شوک‌ها را افزایش دهیم که این منوط به کاهش پیدا نکردن توان مقاومت نظام ملی است.

وی گفت: در شرایطی هستیم که باید راهبردها به نفع همگان و نه گروه خاصی باشد و نباید رویه‌ها به گونه‌ای‌ شود که هر قوه‌ای بخواهد قوه دیگر را دور بزند و هرکدام تصمیم‌گیری های جزیره ای داشته باشند که به به صلاح کشور نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: داشتن قدرت انعطاف در برابر شرایط مختلف کشور لازم ضروری که این موضوع منوط به داشتن دانش ضمنی و سازمانی است و برای رسیدن به آن نیازمند ایجاد اشتغال مولد هستیم؛ اشتغالی که محور اصلی اقتصاد مقاومتی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.