رئیس سازمان زندانها واقدامات تامینی و تربیتی کشوربا بیان راهکارهای کاهش جمعیت زندانیان گفت: عدم حساسیت به وضعیت زندانیان وخانواده های آنان موجب بروز آسیب های اجتماعی خواهد شد.

خانواده زندانیان در معرض آسیب های اجتماعی اند

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، اصغر جهانگیر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت کاهش تعداد زندانیان کشور افزود: کارگروهی که بلافاصله پس از بیانات معظم له تشکیل شد تحقیقات و مطالعات خود را بر5 محور مبانی فقهی حبس در اسلام، رهنمودها و بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب در مورد زندان و زندانیان، سیاست های کلی قضایی ابلاغی طی سنوات گذشته، قانون اساسی و قوانین عادی و در نهایت دستورالعمل ها و بخشنامه های روسای محترم قوه قضاییه انجام داد که طرح جامعی تهیه و ارائه شد.
وی اظهار کرد: با بهره گیری از این اسناد بالادستی برنامه کاهش جمعیت زندانیان با تاکید بر استفاده از چهارظرفیت فقهی، قانونی، مدیریتی و اجتماعی با طراحی راهبرد های جامع انجام شد که امیدواریم با اجرای کامل آن بتوانیم شاهد کاهش جمعیت زندانیان باشیم.
این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه تشخیص رهبر معظم انقلاب و بیانات ایشان یک دستورالعمل و سیاست راهبردی است گفت: در تبیین وضعیت سازمان زندانها در10سال آینده دو روند مطلوب و نامطلوب قابل پیش بینی است که طبق مطالعات اگر روند فعلی ادامه یابد در ده سال آینده با افزایش نامطلوب تعداد زندانیان و به تبع آن افزایش خانواده های درگیر با موضوع زندان ها خواهیم بود که این یک زنگ خطر جدی برای وضعیت اجتماعی است که رهبر انقلاب به خوبی به آن اشاره فرمودند.
رئیس دفتربازرسی ویژه قوه قضاییه درتشریح ظرفیت های موجود برای کاهش جمعیت زندانیان و ارائه جزئیات آن گفت: ظرفیت های قانونی شامل استفاده و بهره برداری کامل از ظرفیت ها و تاسیسات حقوقی قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری می باشد که ضرورت دارد قضات با نگاه حبس زدا از این ظرفیت ها استفاده کنند.
مشاور رئیس دستگاه قضا بهره برداری از ظرفیت های مدیریتی را به عنوان یک راهبرد مهم درموضوع کاهش جمعیت زندانیان عنوان کرد و افزود: اجرایی کردن تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و رئیس محترم قوه قضاییه در مورد جلوگیری از وقوع جرم و کاهش جرم در جامعه، بازنگری در قوانین موجود، فرهنگ سازی، علمی نمودن فرآیندهای قضایی و ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین را مهمترین محورهای این ظرفیت عنوان کرد.
رئیس سازمان زندان ها ادامه داد: هم اکنون فقط 47 هزار خانواده زندانی تحت پوشش های حمایتی شامل کمک های نقدی ، غیرنقدی و آموزشی سازمان زندان ها قرار دارند اما طبق آمار110هزار خانواده زندانیان نیازمند داریم که باید بتوانیم تمامی آنها را تحت پوشش جامع حمایت های مادی و معنوی قرار دهیم چرا که به اندازه ای که آسیب های خانواده ها را کم کنیم به همان میزان شاهد کاهش جمعیت زندانیان و کاهش ورود افراد به چرخه جرم خواهیم بود.
مشاور رئیس دستگاه قضا اشتغال زندانیان و کسب درآمد مناسب را پیش زمینه فعالیت های اصلاحی و تربیتی در زندان ها دانست و گفت: واقعیت این است که علیرغم تلاش های بسیار هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه اشتغال در زندان ها فاصله داریم و توسعه این بخش برای حرفه آموزی و کسب درآمد توسط زندانیان یک ضرورت مهم است که تاثیر بسیار در کاهش آسیب خانواده زندانی و کاهش بازگشت مجدد به زندان ها دارد.
جهانگیر افزود: وقتی حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: «سعی کنید هیچ کس بی خود در زندان نماند» این یک تکلیف برای تمامی افرادی است که به نوعی با این زندانی در ارتباط هستند و تفاوتی بین افراد در این زمینه وجود ندارد.
وی تصریح کرد: باید همه افراد چنین حساسیتی نسبت به وضعیت زندانیان داشته باشند چرا که درغیر اینصورت آسیب های آن متوجه تمام جامعه خواهد بود.
نشست تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان زندان ها که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار و در ادامه این نشست برخی از مدیران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
همچنین درپایان این نشست از ادارات کل زندان های استان البرز، اصفهان، کردستان، هرمزگان، مرکزی و زنجان که در ارزیابی دستگاه های اجرایی استان موفق به کسب عناوین برتر در حوزه های اقامه نماز، گسترش فرهنگی بسیجی، صیانت از حریم امنیت عمومی و حمایت از خانواده های زندانیان موفق به دریافت لوح تقدیر از استانداران و نمایندگان ولی فقیه در استانها شده بودند تجلیل و قدرانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.