۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
کد خبر: 339456

اقتصاد / محمد هرمزی/ سرانجام با آغاز اجرای برجام از سوی کشورهای ۱+۵ نخستین واکنش‌ها به این رخداد مهم از سوی پیشخوان‌های اقتصاد ایران؛ یعنی بازارهای مالی و ارزی انجام شد. بورس از رشد ۵۰۰ واحدی برخوردار شد، اما بازار ارز درمیانه گرانی یا ارزانی فعلا نیمه هوشیار است و احتمالاً روند تثبیت را در آینده دنبال خواهد کرد.

قیمت دلار در دوران پسا تحریم


البته روزشنبه و در آستانه اعلام حذف تحریم‌های هسته‌ای، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز شروع شد و در سایه این جو روانی، دلار سه هزار و500 تومان معامله شد، اما درست یک روز بعد دوباره روند صعودی به خود گرفت .
با اجرای برجام و رفع تدریجی تنگناهای اقتصادی و گشایش فصل تازه ای از روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورها بدون موانع تحریمی عامه مردم انتظار دارند که قیمت ارز و در پی آن، حداقل قیمت محصولات وارداتی کاهش یابد.
با این حال آن گونه که صاحب نظران اقتصادی اتفاق نظر دارند، قیمت ارز دراقتصاد ایران به دلایل زیر کاهش معناداری نخواهد داشت و احتمالاً در محدوده 3200 تا 3500 تثبیت شود.
نخست: در دو سه سال اخیر، قیمت نفت از بشکه‌ای 140 دلار به زیر 30 دلار کاهش یافته، بنابراین درآمدهای نفتی با کاهش 80 میلیاردی به کمتر از30 میلیارد دلار در سال رسیده است .
دراین وضعیت بازار و اقتصاد ایران همچنان با کمبود ارز مواجه خواهد بود، هرچند که انتظار می‌رود، بخشی از این کمبود، با ورود سرمایه گذاران خارجی ، تحریک صادرات و افزایش فروش نفت تا حدودی ترمیم شود.
دوم: دولت در چند سال گذشته با درنظر گرفتن برخی مصالح عمومی بویژه برای جلوگیری از فشار گرانی‌ها، نرخ تورم را در قیمت ارز لحاظ نکرده است، اما چنانچه دولت درمسیر واقعی کردن نرخ تورم گام بردارد، قیمت ارز حداقل به مقدار نرخ تورم باید افزایش یابد.
سوم : با آغاز دور تازه ای ازاقتصاد ایران و رفع تحریم‌ها، میزان تقاضا برای تأمین ارز مبادلات تجاری و ورود درعرصه بین المللی افزایش خواهد یافت، همین رویکرد مانع و ضربه گیر کاهش قیمت ارز خواهد بود.
چهارم: بر اساس اظهارات مسؤولان بویژه رئیس کل بانک مرکزی، ارز طی 6 ماه آینده تک نرخی خواهد شد، هم اکنون شکاف قیمت ارز دولتی و آزاد به 500تومان کاهش یافته است. اما قیمت ارز دولتی به صورت تدریجی درحال افزایش است؛ بنابراین به احتمال قوی قیمت ارز درصورت تک نرخی شدن درهمان محدوده 3200 تا3500 تومان خواهد ماند. دراین راستا بخشی از دارندگان ارز که طی سال‌های گذشته از فروش ارز خودداری کرده‌اند، همچنان تا تک نرخی شدن ارز دست نگاه خواهند داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.