عربستان در استراتژی جدید خود آتش افروزی و تشدید نزاع سیاسی بویژه با تهران را در دستور کار خود قرار داده است

 از شکست در ۳جبهه عربی تا سودای سلاح اتمی

 قدس/ سیاست/ آرش‏ خلیل‏ خانه : عربستان سعودی که پس از شکست رژیم صدام حسین و روی کار آمدن یک دولت اکثریت شیعی در عراق، بغداد را بعنوان نماد جهان عرب از دست رفته‌می‌دید و معتقد بود عراق بدلیل نزدیکی دولت جدیدش با تهران در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و این امر را یک ضربه بزرگ به جهان عرب به رهبری خود خوانده خویش می‌دانست در صدد بر آید تا با ایجاد بحران در سوریه و کمک به گروه‌های تکفیری و سلفی برای ساقط کردن دولت سوریه به رهبری بشار اسد باخت بغداد را با برد دمشق جبران کند و بتواند بعنوان رهبر جهان عرب ادعا کند درمقابل بغداد دمشق را گرفته است. اما این سیاست بلندپروازانه پس از پنج سال اکنون کاملا شکست خورده است. از حدود یکسال پیش به اینسو که شکست سعودی‌ها در سوریه روشن شده بود آنها به فکر بازی دیگری این بار در یمن افتادند تا این بار بنام حذف حوثی‌های شیعه در این کشور بتوانند هیمنه برباد رفته خود را بازیابند اما با گذشت 10 ماه از یورش ماشین جنگی پیشرفته سعودیها، که تنها جرأت انجام حملات از هوا را به حوثی‌های یمن که تنها سلاح‌های سبک و نیمه سبک در دست داشتند و ویرانی کامل زیر ساختهای این کشور فقیر جهان عرب، تنها دستاورد سعودیها آبروریزی و افتضاح نظامی و سیاسی آنها بدلیل ناکامی شان حتی از پیروزی جنگ در مقابل یک قبیله شیعه در یمن بوده است. سومین ضربه مهلک برای سعودیها اجرای برجام و توافق بی سابقه ایران با قدرتهای جهانی بود که رشته سی ساله عربستان و نوچه‌هایش در شورای همکاری خلیج فارس را که نان ایران هراسی و معرفی ایران بعنوان تهدید بزرگ صلح و امنیت منطقه و جهان را می‌خوردند پنبه کرد. ریاض مزیت ویژه خود را در سی و هفت سالی که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد در روابط ویژه خود با آمریکا تعریف کرده بود و اینک با توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 دیدن مذاکرات و قدم زدن‌های محمد جواد ظریف با جان کری برای سعودی ها مانند کابوس بود زیرا آنها گمان آنرا می‌برند که ممکن است این مدل در آینده به اختلافات دیگر ایران و غرب نیز تسری پیدا کند و با عادی‏تر شدن روابط تهران و غرب آنها همین یک مزیت باقی‌مانده شان در منطقه را هم از دست بدهند.
از اینرو عربستان در استراتژی جدید خود آتش افروزی و تشدید نزاع سیاسی بویژه با تهران را در دستور کار خود قرار داده است.
به همین منظور سعودی به فکر تقویت ماشین جنگی خود  افتاده اند تا پالسهای تحریک کننده بیشتری را ارسال کند.

 استراتژی سلاح هسته‌ای
عربستان اکنون بیش از هر زمان دیگری زمان را مساعد می‌بیند تا به این بهانه برای خود از طریق متحد و دیرینه‌اش سلاح اتمی دست و پا کند.
به گزارش ساندی‌تایمز، یک مقام سابق دفاعی آمریکایی عنوان داشت در حالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، عربستان سعودی با اتخاذ یک «تصمیم راهبردی» به دنبال خرید یک سلاح هسته‌ای از پاکستان است.
دور از انتظار نیست که در سفر دو هفته پیش وزرای خارجه و دفاع عربستان به اسلام آباد و سفر دو روز پیش نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به ریاض هم این پیشنهاد مطرح شده باشد.
در همین حال حکومت ریاض گوشه چشمی‌هم به سلاح‌های روسی دارد. همانهایی که در سوریه نیمی از دلیل شکست سیاست‌هایش بوده‌است.
یک روزنامه روسی اعلام کرد که عربستان برای خرید 10 میلیارد دلارسلاح روسی ابراز تمایل کرده است.

 خط و نشان کری
با این حال به نظر می‌رسد واشنگتن چندان عصبانیت عربستان از وضع موجود خود و دست و پا زدن های این کشور را جدی نمی‌گیرد و پس از توافق هسته‌ای با ایران اولویت های خود را به ترتیب دیگری باز تعریف کرده است.
وزیر خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه «سی‌ان‌ان»در همین زمینه نگرانی‌ها درباره تلاش عربستان برای خرید سلاح اتمی «جهت برقراری تعادل در مقابل ایران» را رد کرده و گفت من معتقدم خرید سلاح اتمی نه آسان خواهد بود نه امنیت آنها را تامین خواهد کرد چرا که آن موقع مسائلی که ایران درگیر آن بود عربستان موضوع‌ آن قرار خواهد گرفت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.