قدس: امام جمعه مشهد، در مراسم آغاز عملیات اجرایی مدرسه علميه رُشَيدهَجَري، به نقش حوزه علميه در ترويج فرهنگ و ريشه كني مفاسد اقتصادي و اجتماعي اشاره كرد و گفت: در هر منطقه اي يك حوزه علميه بايد باشد تا با رفت و آمد طلاب بخش عمده اي از فضاي فرهنگي تأمين شود و حوزه در اين خصوص سابقه تاريخي دارد و توانسته است با حضور خود بسياري از مفاسد اجتماعي و زمينه هاي فساد را از بين ببرد.

حوزه‌ علميه بزرگ‌ترين عامل ريشه كني مفاسد اقتصادي و اجتماعي است

آيت الله سید احمد علم الهدي، ترس از جو حاكم بر جامعه را مهم‌ترين مسأله در امر تبليغ دانست و گفت: كساني كه در امر تبليغ فعاليت مي‌كنند از قدرت‌ها و مشكلات تبليغ نمي‌ترسند، اما مسأله مهم تحت تأثير جو حاكم بر جامعه است كه مسأله حياتي در تبليغ بخصوص در وضعيت هاي حساس است و دشمن و عوامل فتنه در جوسازي براي مانع تراشي در مسير تبليغ تلاش مي‌كنند.
وي با اشاره به تلاش دشمن در مانع تراشي و جوسازي در امر اجراي تبليغ ديني، ادامه داد: دشمن و عوامل فتنه با توليد فتنه و عوامل رواني در جامعه ديني جوسازي مي‌كنند تا نيروهاي تبليغي نتوانند به وظيفه و رسالت تبليغي خود عمل كنند، بنابراين جامعه روحانيت بايد با جوشكني دشمنان و منافقين، در اجراي تبليغ دين و گسترده سازي مباني ديني تلاش كنند.
وي افزود: نترسيدن از شرايط حاكم بر جامعه و جوسازي و مانع تراشي دشمن در امر تبليغ دين، مهم‌تر از نترسيدن از شكنجه، زندان و آسيب هاي جسمي و خطرات حيات انساني است.
 بصيرت افزايي رسالت حوزه علميه
مدير حوزه علميه خراسان هم گفت: حوزه علميه و روحانيت چراغ هدايت در جامعه هستند تا بصيرت افزايي در بدنه جامعه داشته باشند.  
حجت الاسلام والمسلمين فرجام، بيان كرد: حوزه‌هاي علميه و روحانيت همواره چراغ راه بوده اند و بصيرت افزايي در جامعه از رسالت‌هاي آن‌ها به شمار می‌رود.
وي با بيان اينكه اساس و پايه حوزه علميه را وقف و واقفان استوار نگاه داشته اند، گفت: حوزه علميه از زمان تأسيس تاكنون مبتني بر درآمدهاي پايدار وقف بوده است و صاحبان درآمد بخشي از هزينه هاي طالبان علم را تأمين مي‌كردند.
وی با اشاره به اينكه بحث وقف در حوزه در سال‌هاي اخير جدي گرفته شده است، اظهار داشت: وقف در حوزه علميه مورد غفلت بود كه با پيگيري‌ها و تشويق در اين خصوص بحث وقف در حوزه علميه جدي گرفته شده است.
حجت الاسلام والمسلمين فرجام با بيان اينكه وقف سنت حسنه اي است، اظهار داشت: اين سنت حسنه صدقه جاريه اي است كه واقفان در حقيقت استمرار نسبت به ايجاد عمل صالح دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    با عرض معذرت از جناب علم الهدي گفته ايشان را تصحيح مي كنم : حوزه هاي علميه مي توانند عامل ريشه كني مفاسد اقتصادي و اجتماعي باشند . اين اصلاح به اين علت بود كه بسياري از آقازاده ها و دگر انديشان امروزي عبوري ولو ناچيز از حوزه داشته اند ...... و نظر بدنه اجتماع اين است كه همه حوزوي ها هم بايد بتوانند مفاسد اقتصادي و اجتماعي را اصلاح كنند و گرنه حوزه خواستش به نتيجه نخواهد رسيد .