رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: توسعه تجارت خارجی در استان اردبیل نیازمند نقشه راه و راهبرد عملیاتی است.

توسعه تجارت خارجی اردبیل نیازمند راهبرد عملیاتی است

به گزارش قدس انلاین  و به نقل از مهر، سید حامد عاملی بعدازظهر پنج‌شنبه در حاشیه جلسه بررسی ضرورت‌های توسعه تجارت خارجی اردبیل گفت: استان اردبیل برخوردار از ۳۸۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان است و دروازه‌ای به جهت ورود به آسیای میانه و قفقاز محسوب می‌شود.

وی افزود: این امتیاز در حالی است که این استان از وضعیت مناسبی در تجارت خارجی برخوردار نیست و متأسفانه عمده تجارت آن بر یک محصول خام صادراتی و یک بازار هدف صادراتی است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به‌منظور گذر از این وضعیت لازم است نقشه راه جامعی برای توسعه تجارت خارجی استان تدوین شود و بر همین اساس طی ماه‌های گذشته مهم‌ترین اولویت‌های صادرات غیرنفتی استان مطالعه شده است.

عاملی تصریح کرد: در این مطالعات بازارهای دارای مزیت شناسایی شده و نسبت به بررسی وضعیت بازار این کشورها اقدام شده است و در مقابل کالاهای دارای مزیت هر بازار نیز حتی تا قیمت آن موردمطالعه قرار گرفته است.

وی این مطالعات را که تحت عنوان بازارها و زمینه‌های اولویت‌دار صادراتی استان اردبیل منتشر شده است یکی از راهنمایی‌های علمی و فنی برای توسعه بازار و محصول صادراتی دانست و خواستار توجه تجار به آن شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اذعان به اینکه تجارت خارجی از اولویت‌های کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه محسوب می‌شود، متذکر شد: در وضعیتی که رقابت نفس‌گیر برای تصاحب بازار وجود دارد نباید از توسعه تجارت خارجی غفلت کرد.

به گفته عاملی ضروری است با برنامه‌ریزی دقیق، رفع بوروکراسی زاید و استفاده از اطلاعات پویا نسبت به توسعه تجارت خارجی استان اقدام کرد و این مهم نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های متولی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.