قدس/ مهدی توحیدی: این روزها چهره مغازه‌های شهر پر شده از برچسب‌هایی که نشان از تخفیف یا فروش فوق‌العاده می‌دهد. هر چند که این تخفیف‌ها در فروشگاه‌های عرضه پوشاک بیشتر به چشم می‌آید، اما این همه ماجرا نیست و به نظر می‌رسد پایین آمدن قدرت خرید مردم، فروشندگان را در همه صنوف وادار به عرضه اجناس با تخفیف‌های آن چنانی کرده باشد.

  تخفیف‌های ۷۰ درصدی در بازار پوشاک؛ فریب یا واقعیت؟

 

 درصد هایی که دردی را دوا نمی‌کند
هنگام عبور از مراکز خرید سطح شهر، اغلب نوشته‌هایی پشت ویترین‌ها جلب توجه می‌کند، با مضمون تخفیف‌های 50 درصدی و در برخی موارد 70 درصدی، اما باید دید این تخفیف‌ها بر چه اساسی معین شده و آیا واقعاً وجود برگ نوشته‌های تخفیف 50 درصدی و یا بیشتر به واقعیت نزدیک است.
برخي فروشندگان با خط زدن روي قيمت‌هاي قبلي، قيمت‌هاي تخفيف خورده را روي برچسب‌هاي جدید حك كرده‌اند و برخي نيز با قرار دادن اطلاعيه‌اي از سوي اتحاديه صنف خود کنار صندوق اعلام كرده‌اند كه حداقل تخفيف 20 درصد و گاهی بیشتر پاي صندوق از فاكتور مشتري كسر مي‌شود.

 ترفندی برای فروش بیشتر
در همین حال به نظر می‌رسد، تخفیف و حراجی و شکست قیمت‌ها نیز این روز‌ها به ترفندی برای فروش اجناس برخی از مغازه‌ها بخصوص لباس فروشی‌ها تبدیل شده است، چنانکه به جای اینکه قیمت‌های اصلی لباس را به تخفیف تبدیل کنند، در برخی موارد نیز حتی قیمت‌هایی بالاتر از ارزش کالا بر اجناس زده و سپس با خط زدن قیمت به مشتریان چنین وانمود می‌کنند که قیمت تخفیف داده شده، بسیار پایین‌تر از قیمت قبلی خط خورده است. از طرفی مردم به امید اینکه قدرت خرید بیشتری پیدا کردند و می‌توانند اجناس، کالا و یا لباسی را که تا کنون توانایی قدرت خرید آن را نداشته‌اند خریداری کنند، وارد چنین مغازه‌هایی می‌شوند.
اما این روزها به خاطر همین تخفیف‌ها برخی مراکز خرید شلوغ‌تر از قبل است اما اینکه مردم با هدف خرید آمده‌اند یا به بهانه گردش، با یک نگاه نمی‌توان به اصل موضوع پی برد.

 کم شدن قدرت خرید
مهماندوست یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: من با دیدن تخفیف 50 درصدی قیمت‌ پوشاک وارد مغازه شدم، به نظرم می‌آمد که نرخ قیمت این لباس‌ها با وجود تخفیف 50 درصدی خیلی پایین است، در حالی که با دو قیمت و با اختلاف زیادی بر روی پوشاک مواجه شدم که به نظرم قیمت‌ها با دوخت و جنس پارچه همخوانی نداشت و یکی دیگر از خریداران که خود را کارگر یک کارخانه معرفی می‌کند، می‌گوید: آنقدر قیمت‌ها بالاست که حتی با این تخفیف‌ها هم نمی‌شود، خرید کرد. وی ادامه می‌دهد: مگر این فروشندگان چند درصد روی اجناس خود می‌کشند که اینقدر تخفیف می‌زنند؟ آیا کسی بر روی قیمت‌ها نظارت می‌کند؟ وی می‌افزاید: چرا کسی به قدرت خرید مردم توجه نمی‌کند؟ با این قیمت‌ها توان خرید ندارم.

 تخفیف در اجناس قدیمی
اما بازار پوشاك زمستاني،‌بخصوص پالتو بازاري است كه اين روزها از تخفیف‌هایی بالایی برخوردار شده و اغلب فروشندگان بر روی شیشه فروشگاه‌هایشان بــرچـســب هــاي بــزرگـي از تخفيـف درج كرده‌اند. و به واقع آن‌ها حق دارند، زیرا اگر پالتو و پوشاک زمستانی در این روزها فروخته نشود، باید یک سال سرمایه‌شان بخوابد.
در ادامه گشت و گذار در بازار پوشاک به یک مغازه حراجی برمی‌خوریم که با خط درشتی روی شیشه آن نوشته شده بود
(50% OFF) وقتی جلوتر می‌روم، مشاهده می‌کنم که با وجود تخفیف بالایی که روی در مغازه خودنمایی می‌کند، قیمت‌ها بسیار بالاست و جالب تر این بود که از هر 20 نفری که به این فروشگاه می‌روند ، شاید فقط یک نفر خرید می‌کند و این یعنی حتی ترفند  50 درصد تخفیف هم کارساز نشده است.
خانمي كه از يكي از بوتيك‌ها با تخفیف 50 درصد دست خالي بيرون آمده، مي‌گويد: قیمت‌های بالا امکان خرید را برایم فراهم نكرده است. وی می‌افزاید: اجناسي كه قيمت پايين‌تري دارند، از كيفيت خوبي برخوردار نيستند و تخفیفات لحاظ شده، مربوط به اجناس از مد خارج شده سال‌های قبل است.

 کاسبان هم می‌نالند
اما برخي فروشندگان بر اين باورند كه با وجود تخفيف‌هاي در نظر گرفته و نزدیک شدن به پایان سال هنوز فروش از وضعيت مناسبي برخوردار نيست.
یکی از فروشندگان به خبرنگار ما می‌گوید: در کنار هر فروشگاهی جمعیتی ایستاده اند که فقط قیمت می‌پرسند و یا اینکه قیمت‌ها نصب شده، مردم چاره‌ای جز نگاه کردن ندارند، چرا که با این تخفیف‌ها باز هم قدرت خرید کم است.
وی می‌افزاید: در این میان فروشندگان از وضعیت بازار راضی نیستند و فقط مجبورند به پرسش‌های تکراری مردم پاسخ دهند.
وی تصریح می‌کند: تا چند ماه پيش قيمت یک پالتوي زنانه از حدود180 هزار تومان شروع مي شد و قيمت نمونه مردانه نيز حـــول و حـــوش هـمـيـــن رقم بـــود، ولـــي حـــالا پـــالـتــو در اكـثــر لبـاس‌‌فـروشي‌ها با تخفيفات 40 تا 50 درصدي به فروش مي‌رسد.
وی می‌افزاید: البته بعضي از فروشگاه‌ها نيز تخفيفشان را به 60 درصد رسانده اند. بـديـن تـرتيـب پـالتـوي 200 هـزار تـومـانـي را اكنـون در بـازار بــا تـخـفـيــف 60 درصــدي، فـقــط 79 هــزار تـومـان مي‌فروشند! با این همه باز هم به نظر می‌رسد، مردم قدرت خرید با این تخفیفات را هم ندارند.
به بازار بافت سری می‌زنیم اما گویا تخفیف زیادی در بازار بافت وجود دارد، به طوری که بعضی از اجناس حتی با 70 درصد تخفیف به فروش می‌رسند.
محبی یکی از فروشندگان درخصوص تخفیف‌های 70 درصد می‌گوید: تخفیف‌ها در بازار بافت واقعی هستند و بافت‌ها معمولاً هر سال نسبت به سال قبل تغييرات زيادي پیدا می‌کنند و مطمئناً سال آینده بافت‌های امسال از مد خارج می‌شوند و برای همین فروشندگان حتماً بايد در اين فصل هر طوری که شده اجناس بافت را بفروشند.
با این حال مردم انتظار دارند، در روزهای پایانی سال بازار سر و سامانی بگیرد و مسؤولان و متولیان بازار بیش از پیش نسبت به رفتار فروشندگان نظارت داشته باشند و مانع سوءاستفاده برخی از فروشندگان شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.