رییس سازمان شیلات ایران گفت : ظرفیت سرمایه گذاری خارجی در بخش تامین قفس برای پرورش ماهیان چهارمیلیارد دلار است و با لغو تحریم ها ، این بخش جاذبه زیادی برای جلب منابع دارد.

لغو تحریم ها موجب تسهیل سرمایه گذاری های خارجی در بخش شیلات می شود

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، از وزارت جهاد کشاورزی، حسن صالحی افزود: پیش بینی می شود در حوزه پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس، زنجیره های صنعت آبزی پروری میگو و صنایع شیلاتی، جاذبه های زیادی برای سرمایه گذاری خارجی به دنبال داشته باشد.
وی اظهارداشت: لغو تحریم ها ، انجام سرمایه گذاری های خارجی در بخش شیلات ایران را تسهیل می کند و اجرای برجام بستر خوبی برای تولید و صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است.
به گفته صالحی، لغو تحریم ها امکان نقل و انتقال منابع مالی سرمایه گذاران خارجی را فراهم می سازد.
وی یادآور شد : هیات های زیادی از کشورهای مختلف از زمان توافق ایران با گروه 1+5 تا قبل از اعلام آغاز اجرای برجام، برای شناسایی ظرفیت های شیلاتی و سرمایه گذاری های مشترک به ایران سفر کرده اند .
صالحی گفت: امسال بیش از یکصد میلیون یورو در زمینه تجهیزات قفس با کشورهایی مانند نروژ، ایتالیا، فرانسه و چین قرارداد امضا شد که بخشی از آن مربوط به ساخت قفس از طریق مشارکت شرکت های ایرانی و خارجی است.
رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: اولویت سازمان شیلات برای پرورش ماهی با تجهیزات در دریا ، شرکتهای نروژی هستند ، سپس ایتالیا، ترکیه و چین را انتخاب کرده ایم.
وی لزوم برنامه ریزی برای بی نیازی کشور از واردات ' تخم چشم زده قزل آلا ' را یادآور شد و گفت : اکنون به دنبال همکاری و سرمایه گذاری مشترک با کشورهایی مانند فرانسه ، ایتالیا، انگلیس و نروژ هستیم که از دانش، فناوری جدید و تجربه برخوردارند.
صالحی پیش بینی کرد : سرمایه گذاری های مشترک ایران با کشورهای پیشرو در زمینه تولید تخم چشم زده قزل آلا، 70 تا 80 درصد نیاز ایران به واردات این نوع تخم را کاهش خواهد داد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : جمهوری اسلامی در صنعت دریانوردی با کشورهای صاحب تجربه همکاری دارد و اکنون در اقیانوس هند می توان فعالیت را توسعه بخشید.
وی افزود: کشورهایی که می توانند ارزش افزوده در صنایع دریایی ایجاد کنند برای شیلات در اولویت قرار می گیرند و ایسلند، فنلاند و دانمارک برای همکاری و سرمایه گذاری در این صنعت، ابراز تمایل کرده اند.
صالحی، میزان سرمایه گذاری های خارجی در بخش شیلات ایران را تا پیش از تشکیل دولت یازدهم، نزدیک به صفر دانست و گفت: ظرف دو سال گذشته ، بستر لازم برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش شیلات فراهم شده که مشارکت شرکت های چینی درصید فانوس ماهیان و فرانسوی ها در پرورش ماهی در قفس در منطقه قشم از جمله آنها محسوب می شود .
وی اضافه کرد : ایرانیان مقیم خارج از کشور در سه ماهه گذشته برای پرورش ماهی در قفس در بندر آفتاب استان هرمزگان اقدام به سرمایه گذاری کرده اند.
به گزارش ایرنا، شیلات پارسال با داشتن صادرات 312 میلیون دلاری و واردات 180 میلیون دلاری دارای تراز مثبت در بخش کشاورزی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.