مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی مقابله با بیان اینکه صهیونیسم و فرهنگ غرب از وظایف رسانه ملی است، گفت: این توهم است که رسانه ملی، مخالف دولت است.

مقابله با صهیونیسم و فرهنگ غرب از وظایف رسانه ملی است / همدلی و تعامل با دولت به معنای چشم‌پوشی از نواقص نیست / این توهم است که رسانه ملی، مخالف دولت است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، سازمان صدا و سیما متولی پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بوده اما از بسیاری جنبه‌ها، صدا و سیما قدرتمندترین رسانه و نهاد آموزشی و فرهنگی در کشور به‌شمار می‌رود و از آنجا که فعالیت‌های صدا و سیما به مرزهای ایران محدود نمی‌شود و در کشورهای مختلف جهان دارای تشکیلات است، در نتیجه نقش بسیار مهمی در ترویج و فرهنگ‌سازی برعهده دارد.

با توجه به وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) مرکز صدا و سیمای خراسان رضوی فعالیت مهمی در ارائه برنامه به مخاطبان خود که زائران و مجاوران را شامل می‌شود، دارد در همین راستا از سال 1376 شبکه استانی خراسان افتتاح و بیش از نیمی از جمعیت استان را تحت پوشش قرار داد و از خرداد 1390 پخش بیست و چهار ساعته شبکه استانی سیمای مرکز خراسان رضوی آغاز به کار کرد.

از آنجا که پخش سیمای خراسان رضوی مورد استقبال بسیاری از استان‌های سایر کشور نیز قرار گرفته است، در نتیجه نقش ویژه‌تری در عملکرد خود باید داشته باشد و چون به نظر بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها پررنگ‌ترین نقش در فرهنگ‌سازی و آگاهی‌سازی مردم دارند و با توجه به هشدارهای مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ فرهنگی تصمیم گرفتیم که به نقش رسانه ملی در مواجهه با نفوذ و جنگ نرم فرهنگی دشمنان انقلاب بپردازیم، در این راستا به گفت‌وگو با محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی پرداختیم.

فارس: جناب نصرپور در ابتدا در مورد نقش رسانه به ویژه رسانه ملی در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه توضیحاتی بفرمایید و اینکه در حال حاضر استان خراسان رضوی در این زمینه تا چه میزان به موفقیت دست پیدا کرده است؟

من برای پاسخ به این سئوال، شما را ارجاع می‌دهم به این فرمایش ارزشمند رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: «رسانه‌ها‏ی ما، هم باید ناظر باشند به خنثی کردن کار دشمن در داخل و هم باید ناظر به ضربه ‏زدن به دشمن در فضای عمومی باشند، می‏‌بینید رسانه ملی چه نقش مهمی دارد، به‏ نظر من همه‏ تلاش‌ها و کارهایی که در کشور انجام می‌شود، به یک معنا در یک طرف و کار رسانه‏ ملی یعنی صداوسیما در طرف دیگر».

*شبکه‌های برون‌مرزی کشور انحصار یک‌سویه رسانه‌های غربی را شکستند

می‌بینید که چقدر کار صدا و سیما مهم است و امروزه باید به عنوان همپای دیپلماسی فعال جهانی حرکت کند، به نظر من یکی از اقدامات تاثیرگذار رسانه ملی در این زمینه علاوه بر توسعه شبکه‌های داخلی رادیویی و تلویزیونی، راه‌اندازی شبکه‌های برون‌مرزی با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها با کادر رسانه‌ای حرفه‌ای ظرف چند سال اخیر بوده است مانند ایجاد شبکه پرس.تی.وی برای مخاطبان انگلیسی زبان، شبکه العالم برای مخاطبان عرب زبان، شبکه هیسپان تی.وی برای کشورهای اسپانیایی زبان و موفقیت‌های این شبکه‌های تلویزیونی در ابعاد جهانی در همین چند سال پس از راه‌اندازی شاهدی بر این مدعا است، شبکه‌هایی که با وجود محدودیت‌های زیاد کشورهای غربی بر سر راه آنان توانستند از جمله مسدود و محدود‌ کردن ماهواره‌های ارتباطی، انحصار یک سویه و قوی رسانه‌های غربی را بشکنند و به مانند پلی میان فرهنگ‌های مختلف و مردم آزادیخواه جهان عمل کنند.

خوشبختانه خراسان رضوی نیز با تهیه و تدوین برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... سعی در جذب مخاطب داشته و در این راه تلاش خوبی انجام شده به گونه‌ای که توانسته‌ایم مخاطبان خوبی را در خراسان رضوی و سایر استان‌های کشور جذب کنیم، همچنین با توجه به اینکه بارگاه مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) در مشهد مقدس قرار دارد و بسیاری از افراد در کشور در آرزوی زیارت این امام همام به سر می‌برند، برنامه‌هایی خاص زیارت تهیه کرده‌ایم که تاثیر بسزایی در برون‌ مرزها نیز داشته است.

فارس: صدا و سیما چه نقشی برای فرهنگ‌سازی و تهاجم به فرهنگ غربی می‌تواند ایفا کند؟

امروز نظام سلطه با توانمندی زیاد و امکانات فراوان رسانه‌ای در صحنه نبرد نرم به ویژه نفوذ در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کند که ضرورت سدسازی و ایمن‌سازی جامعه در این عرصه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، هر چند که چنین فعالیت‌هایی نباید بیشتر حالت تدافعی به خود بگیرد.

*مقابله با صهیونیسم و فرهنگ غرب از وظایف رسانه ملی است

این نکته مهم و شایان توجه این است که با امکانات و ظرفیت‌های موجود، رسانه ملی باید نسبت به فرهنگ‌سازی مناسب و مقابله با فرهنگ غربی و رسانه‌ای وابسته به صهیونیسم بین‌الملل اقدام کند، در این مسیر اقدام جانانه رسانه، لحاظ مولفه‌های پرداخت شده و قوی فرهنگی است که موید این استراتژی یعنی بهترین دفاع حمله است.

فارس: آیا دولت فعلی در رسانه ملی دخالتی داشته و همراه رسانه بوده یا منتقد و متقابل آن؟

براساس اصل 175 قانون اساسی، سازمان صدا و سیما سازمانی است مستقل که ریاست آن به حکم مستقیم رهبری نظام تعیین شده و عملکردش را شورایی که هر سه قوه مقننه و مجریه و قضائیه در آن نمایندگانی دارند نظارت می‌کنند.

بنابراین از جمله تفاوت‌های کشور ما با دیگر کشورها این است که رسانه ملی در ایران تحت نظر دولت اداره نمی‌شود و از سویی از اهداف رسانه ملی تبیین و تعمیق باورهای دینی بینش سیاسی عمومی جامعه، وحدت ملی و توسعه است به موازات چنین اهدافی باید نقش‌هایی چون اعتمادسازی، انعکاس واقعیت، نقد سازنده و پیش‌بینی بحران‌ها را برای یک رسانه زنده و پویا برشمرد.

*همدلی و تعامل با دولت به معنای چشم‌پوشی از نواقص نیست

در این راستا، رسانه‌ ملی خود را موظف به انعکاس دستاوردهای دولت و برنامه‌های ایشان می‌داند و همدلی و همزبانی با دولت و ملت را چراغ راه خود قلمداد می‌کند از این رو در عین حالی که اعلام خدمات دولت و دیگر نهادها با هدف امیدآفرینی خط و مشی صدا و سیماست اما همدلی و تعامل با دولت، نباید به معنای چشم‌پوشی از نواقص و عدم نقد عملکرد دولت تلقی شود چراکه صدا و سیما نماینده افکار عمومی جامعه و مردم شریف ایران به عنوان ولی نعمتان انقلاب محسوب می‌شود.

فارس: چه میزان از واقعیت‌های جامعه توسط رسانه ملی بیان می‌شود؟

هر چند که باید اذعان داشت که انعکاس عملکرد دولت بدون توجه به مشکلات موجود در جامعه، ما را از واقعیت دور می‌سازد و فاصله بین ذهنیت و عینیت را در جامعه افزایش می‌دهد اما آنچه مسلم است تضعیف دولت یا رسانه، نه منصفانه است و نه منافع جامعه و نظام را به دنبال خواهد داشت.

*این توهم است که رسانه ملی، مخالف دولت است

نکته بعدی اینکه سیاست رسانه ملی این بوده که مجموعه دولت و از جمله استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی، وعده‌های خود را در خدمت به مردم عملی کنند و به هیچ وجه برنامه‌های تخریبی وجود ندارد و طبق دستور رئیس سازمان صدا و سیما وظیفه قانونی و عقلانی ماست که دولت را در استان تقویت کنیم و یار و یاور مسئولان در توسعه همه‌جانبه استان باشیم و نگاه مجموعه صدا و سیما به دستگاه‌های دولتی نگاه چالشی نیست و همواره شیب انتقاد هم کند بوده است چراکه انتقاد سازنده در راستای مطالبات مردم می‌باشد و این یک توهم است که رسانه ملی مخالف دولت است.

فارس: توضیح بفرمایید که شبکه استانی خراسان رضوی آیا همسو با دولت حرکت کرده و یا نگاه تدافعی نسبت به عملکرد دولت یازدهم داشته است؟

شبکه استانی خراسان رضوی نیز برنامه‌هایی با رویکرد تحلیل فضای اقتصادی جامعه به ویژه در استان داشته اما از پخش هیچکدام از این برنامه‌ها هدف تدافعی و یا زیر سئوال بردن عملکرد دولت را دنبال نکرده و همواره سعی داشته تا واقعیت‌ها را عنوان کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.