وزیر نفت ضرورت استفاده حداکثری از توان علمی کشور برای عملیاتی شدن طرح های اولویت دار پایین دست صنعت نفت را مورد تاکید ، و دستور تدوین آیین نامه رگولاتوری پژوهش و فناوری پایین دست صنعت نفت را صادر کرد.

آیین نامه رگولاتوری پژوهش و فناوری پایین دست صنعت نفت تدوین شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه در نامه ای خطاب به محمدرضا مقدم معاون امور پژوهش و فناوری وزارت نفت، برنامه های مورد نیاز برای تقویت زیرساخت های عملیاتی شدن طرح های اولویت دار پایین دست صنعت نفت را که چندی پیش در قالب ١٢ موافقتنامه به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برگزیده کشور واگذار شد، تشریح کرد.
وزیر نفت پیرو امضای موافقتنامه های همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برگزیده کشور برای انجام طرح های اولویت دار حوزه پایین دست و انتقال و توسعه فناوری های کلیدی، مسئولیت نظارت بر حسن انجام تعهدات این موافقتنامه ها و نیز انجام اقدامات رگولاتوری مرتبط با موافقتنامه ها را به نیابت از وزارت نفت، به معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه واگذار کرد.
زنگنه ،ضرورت برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای ایجاد و تقویت زیرساخت های مورد نیاز برای عملیاتی شدن طرح های واگذار شده را تاکید و توصیه کرد، تهیه و تصویب برنامه جامع تحقیقاتی و همچنین تبادل قرارداد همکاری دانشگاه متولی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی همکار در اولویت و همزمان انجام پذیرد.
وزیر نفت، خواستار استفاده حداکثری از توان علمی کشور در قالب مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، بر اساس تکالیف قانونی و تعهدات ملی آنها و در چارچوب قوانین و مقررات و برنامه های پژوهشی کشور شد.
همچنین زنگنه، معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت را مکلف کرد در قالب تشکیل یک شورای مشورتی مرکب از کارشناسان برجسته حوزه پایین دست صنعت نفت، از مشورت های تخصصی برای ارتقا و افزایش کیفیت تولید آیین نامه ها و نظارت بر اجرای سیاست های ابلاغی ، استفاده کند.
وزیر نفت شرکت های ملی صنایع پتروشیمی ایران، گاز و پالایش و پخش فرآورده های نفتی را مکلف ساخت تا برنامه مناسب را برای دسترسی آسان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به اطلاعات پایه مورد نیاز تدوین کنند.
به گزارش ایرنا، در سیزدهم دی امسال ١٢ موافقتنامه همکاری انجام طرح های اولویت دار حوزه پایین دست صنعت نفت، میان مدیران عامل سه شرکت اصلی تابعه وزارت نفت (شرکت های ملی صنایع پتروشیمی ایران، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و گاز ) با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی منتخب امضا شد.
براین اساس، چهار طرح مطالعاتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدت پنج سال با مبلغ تقریبی یکهزار و یکصد میلیارد ریال (١١٠ میلیارد تومان) شامل متانول، الفین، پروپیلین و کاتالیستهای پلی الفین به ترتیب به دانشگاههای شیراز، تربیت مدرس، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و صنعتی امیرکبیر سپرده شد.
همچنین مطالعه پنج طرح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای مدت پنج سال به مبلغ تقریبی دو هزار و380 میلیارد ریال (238 میلیارد تومان) شامل طرح ارتقای نفت سنگین و باقیمانده های سنگین، ایزومریزاسیون نفتای سنگین، تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR)، گوگردزدایی از نفتا و میان تقطیر (HDS) و هیدروکراکینگ به ترتیب به دانشگاههای تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان واگذار شد.
براین اساس، سه طرح شرکت ملی گاز ایران برای مدت پنج سال به مبلغ تقریبی 910 میلیارد ریال (٩١ میلیارد تومان) شامل طرح های گاز طبیعی مایع، ال ان جی، تصفیه و شیرین سازی و توربینهای گازی و اندازه گیری هوشمند در این مراسم به دانشگاه های تهران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه علم و صنعت و شرکت OTC سپرده شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.