پیشنهاد سردبیر

قدس/ جامعه حرفه ای/ اعظم طیرانی : هفت درصد کارکنان وزارت بهداشت را پزشکان متخصص، ۷۰ درصد را پرستاران و ۲۳ درصد را سایر حرفه‌های پزشکی و پیراپزشکی تشکیل داده‌اند، اما ۹۰ درصد پست‌های مدیریتی را پزشکان متخصص اشغال کرده‌اند.

 تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همچنان  خاک می‌خورد

شاید به همین دلیل است که بیشتر گروه‌های درمانی، وزارت بهداشت را وزارت پزشکان می‌نامند.چون معتقدند، در این وزارتخانه به مطالبات سایر گروه‌ها بویژه پرستاران توجهی نمی‌شود و این گروه که بخش عمده بدنه تیم درمان کشور را تشکیل می‌دهند، از حقوق قانونی خود همچون اجرای تعرفه نظام پرستاری  بی‌بهره‌اند.
 این در حالی است که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، به معنای تفکیک دقیق و علمی اجزای خدمات بالینی از یکدیگر، ارزشگذاری نسبی آن‌ها از نظر دشواری، زمان و مهارت مورد نیاز برای انجام هر یک و تعیین هزینه عادلانه و شفاف در هر خدمت برای ارایه دهنده ،دریافت کننده و سازمان است.

 ارایه  50 درصد خدمات بالینی در بیمارستان‌ها
یک عضو شورای نظام پرستاری کشور در این خصوص می‌گوید: هم اکنون تمام خدمات پزشکی و برخی خدمات پیراپزشکی تعرفه مصوب و در حال اجرا دارند، اما به رغم اینکه بیش از 50 درصد خدمات بالینی در بیمارستان‌ها توسط پرستاران ارایه می‌شود تعرفه‌ای برای خدمات آن‌ها محاسبه نمی‌شود .
دکتر سید رضا مظلوم می‌افزاید: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مزایای مختلفی دارد که شامل برآورد دقیق هزینه‌های بیمارستانی ،اصلاح و عادلانه شدن دریافت از مدد جویان، امکان
برنامه ریزی برای تعیین نیاز نیروی انسانی‌، تسهیل ارزشیابی عملکرد کارکنان و بخش‌ها، عدالت در پرداخت به کادر بالینی بر مبنای عملکرد‌، ایجاد و ارتقای انگیزه مثبت و سازنده کاری و همچنین ارتقای خدمات مراقبتی ارایه شده به مددجویان می‌شود، اما متأسفانه تاکنون این مهم تحقق نیافته است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه می‌دهد: به دنبال اجرای تعرفه‌گذاری پزشکی در سال 1364‌، براساس بخشنامه «نظام نوین اداره بیمارستان‌ها»، درصدی از تعرفه خدمات پزشکی به پرستاران اختصاص یافت، اما فاصله دریافتی کارانه این دو گروه بسیار زیاد بود، از این رو‌، پیشنهاد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال 1385 توسط سازمان نظام پرستاری به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و در 6 تیرماه 1386 با رأی موافق اکثریت نمایندگان و بدون هیچ رأی مخالفی به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تأیید شورای نگهبان رسید و به صورت قانون درآمد و وزارت بهداشت موظف شد بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی کادر پرستاری را ظرف 6 ماه با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت رفاه تهیه کند و پس از تأیید شورای عالی بیمه، به تصویب هیأت دولت برساند.  

 وعده‌ای که هرسال به ماه‌های بعد موکول می‌شود!
به گفته نایب رئیس نظام پرستاری کشور، تبصره یک این قانون تأکید می‌کند، کارانه پرستاران بر مبنای تعرفه خدمات پرستاری پرداخت شود و تعرفه خدمات پرستاری هم نظیر تعرفه خدمات پزشکی تعیین و مبنای پرداخت کارانه پرستاران قرار گیرد. اما سیر بعدی این قانون بر خلاف انتظار جامعه پرستاری، مطابق روال معمول پیش نرفت و از زمستان سال 86 که رئیس وقت اداره پرستاری وزارت بهداشت از اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاری تا روز پرستار سال بعد خبر داد ،هر سال این وعده به ماه‌ها  و سال‌های بعد موکول شده تا سرانجام در مرداد سال جاری تعرفه‌های پرستاری به شورای عالی بیمه ارسال شد، اما با برآورد بودجه دو هزار میلیارد تومانی برای آن، این ارسال در عمل به عنوان یک رفع تکلیف تلقی شد.
دکتر مظلوم ادامه می‌دهد: اواسط شهریور سال جاری دبیر شورای عالی بیمه خواهان ارسال مستندات اجرای آن در دو کشور دیگر شد و اجرای تعرفه‌های پرستاری را مغایر سیاست تجمیع تعرفه‌ها دانست، در حالی که شورای عالی بیمه به عنوان یک سازمان اجرایی موظف به اجرای قانون مجلس است، نه مسؤول اظهار نظر در مورد آن، ضمن آنکه این پرسش مطرح می‌شود که چگونه تصویب بیش از 10 هزار تعرفه پزشکی مغایر سیاست تجمیع نبوده ،اما تصویب 100 بسته خدمتی پرستاری با این سیاست مغایرت دارد؟
در شهریورماه امسال نیز معاون پرستاری وزارت بهداشت برای سومین بار وعده اجرای آزمایشی تعرفه پرستاری را از مهرماه داد، در حالی که وضعیت آن در شورای عالی بیمه هنوز مبهم است.

 اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری
دبیر هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد نیز معتقد است؛ بر خلاف برآوردهای کارشناسی نشده، اجرای قانون تعرفه‌گذاری نه تنها نیازمند بودجه نیست، بلکه پرداختی بیمار را هم افزایش نمی‌دهد، چرا که هزینه خدمات پرستاری در حال حاضر توسط بیماران در قالب هزینه هتلینگ پرداخت می‌شود اگر هزینه خدمات پرستاری از سایر موارد مندرج در هزینه هتلینگ جدا شود با اختصاص حدود 80 درصد از هزینه هتلینگ به خدمات پرستاری، می‌توان کارانه پرستاران را پرداخت کرد .  به گفته سیده فاطمه بحرینی، در این شیوه، بخشی از درآمد ناشی از خدمتی که پرستار انجام می‌دهد، به خود او تعلق می‌گیرد. البته ممکن است محاسبه هزینه هتلینگ در برخی مواقع با در نظر گرفتن وضعیت خدمات پرستاری مورد نیاز بیماران انجام نشده باشد، در صورت نیاز به بودجه اضافی می‌توان از منابع سرانه سلامت، بودجه تعدیل کارانه، هدفمندی یارانه و بودجه طرح تحول نظام سلامت استفاده کرد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هم اکنون کل هزینه هتلینگ تحت پوشش بیمه است و خدمات پرستاری هم جزیی از هتلینگ محسوب می‌شود، اجرای این مهم نیازمند مصوبه نیست، چرا که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یک قانون است که پیگیری و اجرای  آن اقدامی قانونی و خود داری از اجرای آن، غیر قانونی محسوب می‌شود .

 نسبت دریافتی پزشکان وپرستاران
یک عضو نظام پرستاری مشهد نیز می‌گوید: در تمام کشورها، پزشکان حداکثر سه تا پنج برابر پرستاران دریافت می‌کنند‌، در ایران نیز مسؤولان ادعا دارند که درآمد پزشکان 15 تا 20 برابر درآمد پرستاران است، حال آنکه این چنین نیست و کارانه‌های 70 میلیونی پزشکان و کارانه 700 هزار تومانی پرستاران گواه این مسأله است.
سید جواد توکلی می‌افزاید: وزارت بهداشت با طرح هایی نظیر آموزش پرستار در بیمارستان‌ها و طرح آموزش یک ساله پرستاری در تلاش است پرستاران را از اصرار بر اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دور کند .
وی ادامه می‌دهد: مسؤولان وزارت بهداشت مدعی هستند در طرح تحول سلامت، رضایتمندی بیماران افزایش یافته است، در حالی که این‌چنین نیست، زیرا بیماران ناچارند به دلیل شلوغی بیمارستان‌های دولتی به مراکز خصوصی مراجعه کنند، ضمن آنکه در آمد بیمارستان‌ها به مدت نگهداری بیمار و خدمات بیمارستانی وابسته شده که در مجموع به ضرر بیمار است.
توکلی با اشاره به اینکه در بیمارستان‌ها، پرستاران را موظف می‌کنند فعالیت‌های خود را به نام پزشکان ثبت کنند، می‌گوید: هدف اصلی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری این است که هر یک از اعضای درمانی حق الزحمه خدمات خود را دریافت کنند و با توجه به اینکه تعرفه خدمات پرستاری از تعرفه خدمات پزشکی کمتر است، اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به نفع بیماران هم خواهد بود، زیرا با اجرای این طرح هزینه‌های درمان نیز کاهش خواهد یافت. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.